
برندها با شخصی سازی بسته بندی محصولات، به مشتریان شان حس خاص و منحصر به فرد بودن میدهند و به جای گذاشتن محصول در یک بسته بندی ساده و تکراری که میلیون ها نسخه از آن در بازار وجود دارد، سعی می کنند با سفارشی سازی آن، تجربه ی خرید را برای مشتری هیجان انگیزتر کنند. همین ایجاد یک تغییر کوچک مطابق با میل مشتری، نام برند را در ذهن مشتری ماندگار می کند. نظرسنجی های معتبر نشان میدهند که مردم حاضرند برای یک محصول با بسته بندی شخصی سازی شده، 42 درصد بیشتر هزینه کنند.
چاپ دیجیتال این امکان را برای برندها فراهم می کند که با چاپ تیراژ محدود، سفارشی و شخصی سازی شده، سلیقه و ترجیحات مشتری را در بسته بندی محصولات خود اعمال کنند و به این شکل، با آنها در ارتباط مستقیم باشند.
شرکت تحقیقات بازار MarketsandMarkets در گزارش اخیر خود اعلام کرده که تا سال 2023، ارزش بازار چاپ دیجیتال به 28.85 میلیارد دلار میرسد و افزایش روزافزون تقاضا برای بسته بندی های شخصی و سفارشی، یکی از مهمترین عوامل رشد بازار چاپ دیجیتال و جوهرافشان قلمداد شده است.
و اما برگ برنده ی چاپ دیجیتال در این زمینه، سرعت تحویل سفارشات و قابلیت تغییر سریع نسخه های چاپی ست. البته مزیت بزرگ چاپ دیجیتال فقط سرعت بالای آن نیست، بلکه کاهش هزینه ها و هدررفت مواد اولیه هم هست که باعث میشود شخصی سازی بسته بندی برای تمامی برندها تحقق پذیر باشد. برندها میتوانند هر نسخه از طراحی بسته بندی را در تعداد بسیار محدودی چاپ کنند و بعد به سرعت طراحی بسته بندی را تغییر دهند. اینکار از چاپ چند هزار نسخه ی تکراری از یک طرح که ممکن است روی دست برند بماند هم جلوگیری می کند.
در روش های سنتی چاپ، چاپ نسخه های محدود از یک طراحی، اصلا به صرفه نیست و همین ویژگی، به برندها اجازه ی خلاقیت و ایجاد تنوع در طراحی بسته بندی را نمیداد. اما کمپانی های بزرگ و معتبری در دنیا مانند کوکاکولا، پپسی، نوتلا، نستله، اسنیکرز، کلینکس و... کم کم متوجه شدند که راز موفقیت های بزرگ در این است که بسته بندی محصولات خود را تا جای ممکن به سلیقه و حتی شخصیت مشتریان خود نزدیک تر کنند.
در سال 2011، کوکاکولا تصمیم گرفت با راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی به نام «Share a Coke»، اولین قدم را در شخصی سازی بسته بندی محصولات خود بردارد. در این کمپین، کوکاکولا هزاران اسم مختلف را به شکل مستقیم بر روی قوطی یا لیبل نوشابه ها چاپ کرد و مشتریان میتوانستند اسم خودشان را از بین آنها پیدا کنند و نوشابه ای با اسم خودشان خریداری کنند. این کار، حجم فوق العاده ای از مشتریان را به سمت این برند جذب کرد؛ کوکالا توانست فروش سالیانه ی خود را 0.4 درصد افزایش دهد و نزول 11 درصدی در فروش محصولاتش را که در چندین سال پیاپی ادامه دار شده بود، کاملا برعکس کند.
یکی دیگر از برندهایی که از چاپ دیجیتال برای شخصی سازی محصولات خود استفاده کرد، کمپانی پپسی بود. پپسی در سال 2016، کمپینی با عنوان «Say It With Pepsi» راه انداخت که در آن بیش از 600 ایموجی مورد استفاده در شبکه های مجازی و 200 ایموجی تازه طراحی شده را بر روی قوطی های نوشابه های خود چاپ کرد. پپسی توانست در این کمپین، توجه نسل جوانتر مشتریان را به خود جلب کند و در فروش سالیانه ی خود از رقیب بزرگش یعنی کوکاکولا پیشی بگیرد.


برند دیگری که از چاپ دیجیتال برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق استفاده کرد، پلتفرم فروش آنلاین Dedicato a Te By Barilla بود که به مشتریان خود اجازه می داد که بسته بندی محصولاتی که خریداری می کنند را هرطور که دلشان بخواهد سفارشی کنند. در این کمپین، مشتریان می توانستند عکس، نوشته، اسم، پیام یا هرچیز دلخواه دیگری را بر روی بسته بندی محصول خود سفارش دهند. همچنین اینکه این برند به عنوان ارزش افزوده، برای چاپ این بسته بندی ها، از مواد اولیه ی کاملا قابل بازیافت استفاده می کند.

در یک نظرسنجی از صاحبان برند، آژانس های تبلیغاتی، خرده فروشان، تامین کنندگان و دیگر فعالان صنعت، معلوم شد که شخصی سازی بسته بندی می تواند:
- انگیجمنت مشتریان را تا 87.9 درصد افزایش دهد.
- آگاهی از برند را تا 86.1 درصد افزایش دهد.
- فروش مستقیم را تا 63.7 درصد افزایش دهد.
- تجربه ی مثبت مشتری و وفاداری به برند را تا 52.8 درصد افزیش دهد.