پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه7 ارديبهشت 1403     Friday, April 26, 2024

پیش بینی بازار چاپ دیجیتال؛ روندها، چالش ها و فرصت های بازار (2022-2027)

در حال حاضر، چاپ دیجیتال پررشد ترین زیرمجموعه از صنعت چاپ را تشکیل می دهد و پیش بینی ها نشان می دهد که بازار چاپ دیجیتال در بین سال های 2022 تا 2027، سالیانه 6.56 درصد رشد داشته باشد. ارزش جهانی بازار چاپ دیجیتال تا سال 2027، به 49.65 میلیارد دلار می رسد. همچنین ارزش چاپ دیجیتال فقط در صنعت بسته بندی، 29.4 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بزرگترین عامل رشد و توسعه ی چاپ دیجیتال، توسعه ی فناوری ها و کاربردهای آن در زمینه های مختلف است. امروزه چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی، چاپ امنیتی، چاپ و نشر، چاپ لوازم صنعتی و ساختمانی و چاپ در دنیای مد و لباس کاربرد دارد.
چاپ دیجیتال در زمینه های زیر پیشرفت های خارق العاده ای داشته است:
  • چاپ دیجیتال، اثربخشی جریان کاری تولید را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش داده است. زمان تولید را کاهش داده و تمرکز بر مدیریت زنجیره ی تامین را افزایش داده است. همچنین متعادل سازی تقاضا و تولید در چاپ دیجیتال، حجم هدررفت و تولید زباله را تا چند برابر کاهش داده است.
  • فناوری های پیشرفته در چاپ دیجیتال، از مرکب های سالونت معتدل یا مرکب های پایه آب استفاده می کند که در مقایسه با مرکب های مورد استفاده در چاپ های سنتی مثل گراوور و فلکسو، پایدارتر هستند. بنابراین چاپ دیجیتال در تمام صنایعی که به دنبال روش های چاپ دوستدار محیط زیست و در عین حال مقرون به صرفه هستند، به سرعت رشد می کند.
  • با ورود جدی چاپ دیجیتال به چاپ تجاری، صنعت چاپ در حال عبور از یک دوره ی گذار از چاپ سنتی به چاپ دیجیتال است. بااینحال، چاپ دیجیتال هنوز برای اینکه صنعت چاپ تجاری را به طور کامل در دست بگیرد، آماده نیست و برای اینکار باید هزینه های تولید را کمی متعادل تر کند.
  • رشد و توسعه ی چاپ دیجیتال باعث شده که بسیاری از کمپانی های معتبر، شروع به سرمایه گذاری، راه اندازی خطوط تولید و استفاده از تجهیزات چاپ دیجیتال کنند. مثلا در ماه آوریل 2022، کمپانی Canon USA، نرم افزار مدیریتی PRISMACOLOR را به بازار عرضه کرد که برای نظارت بر کیفیت چاپ در چندین پرینتر به شکل همزمان مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار همچنین می تواند کیفیت چند پرینتر دیجیتال را باهم مقایسه کند و بهترین کیفیت را برای تولید سفارش، انتخاب کند.
  • سازگاری چاپ دیجیتال با آخرین فناوری های روز دنیا مثل هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا، آنالیز اطلاعات و...  امنیت و سفارشی سازی را به بالاترین حد ممکن رسانده است. در ماشین های پیشرفته ی چاپ دیجیتال، می توان شخصی سازی محصولات را در مورد سفارشات با حجم بالا هم در نظر گرفت، البته هزینه ی بالا همچنان از چالش های مهم این کار خواهد بود.
چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی

کاربرد چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی امروزی، وسیع و گسترده است. در حال حاضر در تولید بسته بندی های کارتنی، لیبل ها، بسته بندی فلزی، بسته بندی پلاستیک های سخت، بسته بندی های مقوایی و بسته بندی های انعطاف پذیر، از مزیت های چاپ دیجیتال استفاده می شود.
بسته بندی های انعطاف پذیر و بسته بندی های مقوایی و کارتنی، پرکاربرد ترین زمینه های چاپ دیجیتال را تشکیل می دهند. چاپ دیجیتال در این زمینه ها می تواند جایگزین فرآیندهای پیش از چاپ و چاپ لیتو و فلکسو شود. ماشین های جوهرافشان امروزی، به قدری قدرتمند شده اند که توانایی چاپ صدها ورق در ساعت را دارند.
تولیدکنندگان صنعت بسته بندی، هروز بیشتر از دیروز از مزیت های چاپ دیجیتال برای بالا بردن بهره وری خود استفاده می کنند. مثلا شرکت Complete Design & Packaging در حال دوبرابر کردن سرمایه گذاری های خود در فناوری های چاپ جوهرافشان است. چاپ دیجیتال باعث شده که این کمپانی به یکی از تولید کنندگان خلاق و آینده دار این صنعت مبدل شود.
استفاده از بسته بندی هایی از جنس پلاستیک سخت، در میان تولیدکنندگان آگاه به مسائل محیط زیستی پرطرفدارتر شده است. همین تولیدکنندگان برای تولید بسته بندی های پلاستیک سخت خود، از پرینترهای یووی ال ای دی استفاده می کنند که در حال حاضر، سبزترین فناوری چاپ در جهان است. پرینترهای یووی ال ای دی، در کنار مزیت پایداری، ویژگی های فوق العاده ای مثل امکان چاپ اطلاعات متغیر، شماره سریال، بارکد، کیوآر کدها و تمهیدات امنیتی دیگر را هم دارند.همچنین از این پرینترها برای شخصی سازی و ایجاد تمایز در برند هم استفاده می شود.
چاپ دیجیتال در بسته بندی های انعطاف پذیر هم جا پای خود را محکم کرده و پیش بینی می شود که در طی سال های 2022 تا 2027 به رشد صعودی خود ادامه دهد. از بسته بندی های انعطاف پذیر، بیشتر در صنایع مواد غذایی و خوراکی ها استفاده می شود و چاپ دیجیتال، اثربخشی این بسته بندی ها را تا چندین برابر ارتقا داده است. امروزه از مزیت های بسته بندی هوشمند و فعال در بسته بندی های خوراکی استفاده می شود که همه به لطف چاپ دیجیتال است.
چین، پررشد ترین کشور در زمینه ی چاپ دیجیتال
صنعت چاپ دیجیتال در کشور چین، یکی از پررونق ترین و پویاترین صنایع دنیا در زمینه ی چاپ دیجیتال است که از پلتفرم های چاپ دیجیتال آنلاین و مدل های کسب و کاری بر پایه ی اطلاعات استفاده می کند. هرروز کمپانی ها و چاپخانه های چینی بیشتری به مزیت های چاپ دیجیتال روی می آورند. آماده سازی فوری سفارشات و به دنبال آن، افزایش ظرفیت تولید چاپخانه ها که از مزیت های مهم چاپ دیجیتال به شمار می رود، باعث شده که کمپانی های چینی به پرکارترین کمپانی های چاپ و بسته بندی در تمام دنیا تبدیل شوند.
مثلا در ماه اکتبر سال 2021، چاپخانه ی چینی Tomato Cloud Technology، ده ماشین چاپ جوهرافشان Fujifilm Jet Press 750S سفارش داد. این شرکت از قبل 4 ماشین چاپ از همین مدل در کارخانه ی خود دارد و با خرید ده تای دیگر، به یکی از بزرگترین خریداران ماشین های Jet Press در دنیا تبدیل می شود.
دنیای رقابتی چاپ دیجیتال

در صنعت چاپ دیجیتال، چند رقیب بزرگ وجود دارد که در بازاری بسیار رقابتی با هم رقابت می کنند. بعضی از این رقبا از نظر دارا بودن بیشترین سهم بازار، از بقیه جلوتر هستند. این کمپانی ها با به کارگیری استراتژی های سودآور منحصر به فرد، محصولات ویژه ای به مشتریان خود ارائه می دهند و سهم خود را در بازار بزرگ تر می کنند. به همین دلیل است که کمپانی های کوچکتر، به استراتژی های ادغام روی آورده اند و با جذب استارت آپ های کوچک، تلاش می کنند سهم خود را در بازار پیدا کنند.
  • یکی از بزرگترین کمپانی های رقابتی در صنعت چاپ دیجیتال، شرکت Smurfit Kappa Group است. این شرکت در ماه ژانویه ی 2022، اعلام کرد که برای افزایش ظرفیت تولید بسته بندی های دیجیتال پایدار، مبلغ 33 میلیون دلار در کارخانه ی خود در برزیل سرمایه گذاری می کند. این کمپانی با خرید چندین پرینتر دیجیتال فوق پیشرفته، قصد دارد ظرفیت تولید بسته بندی های کارتنی خود را بیشتر کند.
  • در ماه آگوست سال 2021، کمپانی Avery Dennison، شرکت فناوری و تجهیزات Vestcom. را خریداری کرد. این کمپانی عقیده دارد که با خرید Vestcom.، جایگاه خود را در بازار ارتقا می دهد و در عین حال کانال های ارتباطی و ظرفیت های مدیریتی خود را افزایش میدهد.
آخرین پیشرفت های چاپ دیجیتال
در ماه آوریل 2022، کمپانی زایکون تونرهای متالیک طلا و نقره ی مخصوص سری ماشین های مدل Cheetah 2.0 Series را به بازار عرضه کرد. این فناوری، بازار رقابت میان تولیدکنندگان مرکب متالیک را داغ تر کرده و به دارندگان این سری از ماشین های زایکون، مزیت رقابتی بخشیده است. ماشین های سری چیتا از زایکون، از استراتژی های خلاقانه ای بهره گرفته که چاپ پایدار و مقرون به صرفه را به کاربرانش هدیه می دهد.
در ماه فوریه ی 2022، شرکت Smurfit Kappa سرمایه گذاری های چاپ دیجیتال خود را در کارخانه ی Design2Market خود افزایش داد. این سرمایه گذاری شامل افزایش تعداد پرینترها و دای کاترهاست که برای نمونه گیری سریع از سفارشات به کار می رود. سیستم های دیجیتال آنالیز عملکرد بسته بندی و تجهیزت آزمایشگاهی داخل کارخانه هم از دیگر سرمایه گذاری های مربوط چاپ دیجیتال این شرکت به حساب می آید.
در ماه فوریه ی 2022، کمپانی Avery Dennison، شرکت فناوری TexTrace AG را خریداری کرد. این شرکت، نوعی RFID تولید می کند که در داخل بافت پارچه کار گذاشته می شود و یا می توان آن را به تار و پود پارچه بافت. استفاده از RFID های پارچه، ابتکارعمل مهمی در زمینه ی رهگیری پارچه ها محسوب می شود که با آوردن آی دی های دیجیتالی به دنیای پارچه ها، هوشمندی را برای صنعت پارچه به ارمغان می آورد.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.