پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه8 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024

پرینترهای هیبریدی آینده صنعت چاپ هستند

در این مقاله، شان هولدم، مدیر بازاریابی بخش سیستم های فرمت عریض چاپ جوهرافشان کمپانی Fujifilm، درباره ی علت های استقبال گسترده و البته ناگهانی از سیستم های هیبریدی فرمت عریض دیجیتال صحبت می کند که خواندن آن خالی از لطف نیست.

شکی نیست که اینروزها سیستم های هیبریدی فرمت عریض دیجیتال به طور گسترده مورد توجه مشتریان قرار گرفته اند. برطبق گزارش IMI Europe، در دو سال گذشته، فروش پرینترهای هیبریدی از پرینترهای تغذیه رول 5 و 3 متری و پرینترهای فلت بد، پیش گرفته است.

به قول برخی از مشتریان، اینروزها پرینترهای هیبردی در واقع سوگلی های بازارهای اروپا هستند که به خاطر انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بالا از یک طرف، و حجم آلاینده های پایینی که دارند، در بین مشتریان بسیار محبوب شده اند. ولی آیا این محبوبیت ناگهانی و گسترده، علت های دیگری هم دارد؟
یکی از علت های رواج پرینترهای هیبری این است که این پرینترها در واقع سوغات دوران کرونا هستند که به علت مزیت هایی که ارائه می کنند، پس از این دوران هم به محبوبیت خود ادامه دادند.

وقتی همه گیری کرونا شروع شد و به اوج خود رسید، برخی از انواع پرینتر به سرعت کارایی خود را از دست دادند و کنار گذاشته شدند، اما برخی از انواع دیگر هم بودند که بخت با آنها یار بود و به دلیل قابلیت اطمینان و سرعت بالایی که داشتند، با رشد و رونق بسیاری مواجه شدند. پرینترهای هیبریدی فرمت عریض از دسته ی دوم پرینترها هستند.

به این ترتیب ،در  چند سالی که جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کرد، بسیاری از چاپخانه های بزرگ و کوچک مجبور شدند که یا زمینه ی کاری خود را به طور کامل عوض کنند و یا به پرینترهای هیبریدی روی بیاورند.

تقاضای زیاد برای پرینترهای هیبرید دیجیتال، باعث شد که بسیاری از کارخانه ها به تولید این پرینترها روی بیاورند. علت این افزایش تقاضا هم این است که مشتریان پرینترهای فرمت عریض هیبرید می خواهند در اغلب زمینه های چاپ تجاری دستی بر آتش داشته باشند. با پرینترهای فرمت عریض هیبریدی می توان انواع محصولات و خدمات در زمینه های مختلف مانند چاپ دکوراسیون و کاغذ دیواری، چاپ بر روی اشیا و متریال مختلف مانند چوب و سنگ و فلزات، چاپ روی بیلبورد و چاپ کارو خودرو را به مشتریان ارائه داد. هرچه تقاضا برای پرینترهای هیبریدی افزایش میابد، نیاز به تولید پرینترهایی با تطبیق پذیری بالاتر هم بیشتر می شود.

یک علت دیگر برای استقبال از این پرینترها، جنبه ی اقتصادی آن است. چاپخانه ها می توانند با خرید یک پرینتر هیبریدی دیجیتال، پورتفولیوی محصولات خود را افزایش دهند. به جای اینکه بر روی چند پرینتر تخصصی غیر هیبردی با قیمت های نجومی سرمایه گذاری کنند که هرکدام فضای مخصوص به خود را اشغال می کند و فقط در یک زمینه می تواند محصول چاپ کند.

روندهای آینده ی صنعت چاپ هم در رواج هرچه بیشتر این پرینترها نقش کلیدی دارد. پرینترهای فرمت عریض می توانند در صنایع مختلف چاپ تجاری، تبلیغات، دکوراسیون، چاپ پارچه و لباس و چاپ مهندسی به کار گرفته شوند.

فناوری بهتر
خوشبختانه اینروزها فناوری های چاپ جوهرافشان به اندازه ای پیشرفت کرده اند که دیگر نیازی به نگرانی درباره ی قابلیت اطمینان در سیستم های هیبریدی نیستیم.
وقتی در دهه ی 2010 برای اولین بار پرینترهای فرمت عریض به بازار آمدند، مشکلاتی مثل ترک خوردگی در مرکب و چسبندگی نامناسب و پایین در محصولات چاپ فرمت عریض رایج بود. علت عمده ی آنهم به این دلیل بود که کیورینگ مرکب با لامپ های مرکوری انجام می شد که این قبیل مشکلات را به همراه داشت.

با توسعه و عرضه ی پرینت هدهای بهتر و سیستم های کیورینگ یووی، چالش های مربوط به مرکب به حداقل رسیدند. دو پرینتر Fujifilm Acuity Ultra Hybrid LED و Acuity Prime Hybrid این مشکلات را کاملا رفع کرده اند.
پیشرفت های قابل ملاحظه در فرمولاسیون مرکب ها هم باعث بهینه سازی هرچه بیشتر پرینترهای فرمت عریض دیجیتال شد. مرکب های یووی دیجیتال که در پرینترهای فرمت عریض هیبریدی مورد استفاده قرار می گیرند، اثربخشی و تطبیق پذیری بالایی دارند و مشکلات مرکبی چاپ را به حداقل رسانده اند.
پرینترهای هیبریدی دیجیتال می توانند بر روی انواع مواد و متریال مختلف با کیفیت بسیار بالا چاپ کنند. مرکب های یووی مورد استفاده در این سیستم ها هم از فرمولاسیونی تشکیل شده اند و علاوه بر کاغذ، بر روی بسترهایی که انرژی سطحی پایینی دارند مانند پلاستیک، پلی استر و پلی پروپیلن هم باکیفیت فوق العاده و چسبندگی بالا چاپ می شوند.

علت دیگر استقبال از پرینترهای هیبریدی فرمت عریض، پیشرفت های فنی و تجهیزاتی این سیستم هاست که آنها را با انواع سیستم های دیگر قابل رقابت می کند. پیشرفت هایی مثل سیستم های وکیوم هوشمند، سنسورهای دقیق و با حساسیت بالا، سیستم های کیورینگ اثربخش و سرعت بالای چاپ این سیستم ها باعث شده که این پرینترها با استقبال بالایی در بازار مواجه باشند.

چشم انداز آینده
من فکر میکنم پرینترهای هیبریدی آمده اند که سوگلی بازار بمانند. از نظر توسعه های فناوری، در آینده ی نزدیک شاهد تولید ماشین های هیبرید سوپر واید 5 متری خواهیم بود. درحال حاضر این مدل ماشین ها در بازار وجود ندارند و جای خالی آنها در بازار احساس می شود.
سرعت ماشین های هیبریدی هم بیشتر خواهد شد. کمپانی فوجی فیلم یکی از تولیدکنندگانی ست که قصد دارد با اضافه کردن تعداد پرینت هد در سیستم های خود، سرعت چاپ را افزایش دهد.

یکی دیگر از پیشرفت هایی که در سیستم های هیبریدی رخ خواهد داد، افزایش اتوماسیون است. استفاده از بازوهای رباتیک اتوماتیک برای برداشتن و گذاشتن کاغذ چاپ و بارگیری سفارشات، پدیده ایست که در آینده ی نزدیک شاهد آن خواهیم بود. افزایش اتوماسیون پرینترهای هیبریدی، باعث کاهش خطاهای انسانی، افزایش سرعت جریان کاری و به حداکثر رساندن دقت و راندمان در پروسه ی چاپ می شود.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.