پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه7 ارديبهشت 1403     Friday, April 26, 2024
نگاهی به نیکوکاری اهالی صنعت چاپ ؛

وقتی صنعت چاپی‌ها مامن و پناهگاه خانواده‌های مددجو می‌شوند

سپیدی موهایشان راگره زده‌اندبه سپیدبختی معلولانی که دردل خانواده‌هایشان قرار داده‌اندوهر ماه با نیتی پاک ودلی آکنده ازظواهر دنیوی،نیازهای خانواده‌هایی که از معلول‌هایشان نگهداری می‌کنندرابرطرف میکنند.

در صنعت چاپ آن‌هایی که به اصطلاح دست به خیر دارند و در کارهایی از این دست همیشه از دیگران پیشی می‌گیرند، ساختمان 30 ساله موسسه خیریه محبان صادق (ع) را به خوبی می‌شناسند؛ جایی حوالی پل چوبی در خیابان انقلاب با مردان با صلابت چاپخانه‌داری که شعارشان این است؛ «مأموریت ما کمک به نگهداری از افراد کم‌توان و ناتوان در منزل است.»

به گزارش خبرنگار ایپینا، سپیدی موهایشان را گره زده‌اند به سپیدبختی معلولانی که در دل خانواده‌هایشان قرار داده‌اند و هر ماه با نیتی پاک و دلی آکنده از ظواهر دنیوی، نیازهای خانواده‌هایی که از معلول‌هایشان نگهداری می‌کنند را برطرف می‌کنند. اینجا «موسسه خیریه معلولین محبان صادق (ع)» است؛ مامن و پناهگاه 31 ساله مردانی پاک از سلاله صنعت چاپ با دل‌هایی به وسعت دریا، دست‌هایی بخشنده و سینه‌هایی پرسوز .. مردانی که مردانگی را در روزهای سخت اقتصادی فراموش نکردند و همواره با رویی گشاده به دنبال رفع نیازهای معولان و خانواده‌هایشان هستند.

به مؤسسه خیریه معلولین محبّان صادق (ع) آمده‌ایم، اولین و تنها مؤسسه‌ای که از مددجویان در منازل و در کنار خانواده‌های خودشان حمایت می‌کند. این خانواده‌ها شرایط ویژه‌ای دارند و به دلیل درونمایه‌های اعتقادی و ارتباطات قوی عاطفی که با معلول یا معلولین خود دارند، حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی عزیزانشان را به مراکز نگهداری شبانه‌روزی بسپارند.

در کانون این خانواده‌ها، گاهی تا 5 معلول نیز نگهداری می‌شوند و به همین دلیل خدمات مؤسسه علاوه بر مددجویان، به خانواده‌هایشان نیز اختصاص پیدا می‌کند. طبق آخرین آمار هم اکنون موسسه 357 خانواده تحت حمایت این موسسه هستند که بیش از 500 معلول را در خانه نگهداری می‌کنند.

پناه مددجویان و خانواده‌ها
به سراغ مسعود نایب حسن، مدیر اجرایی موسسه می‌رویم، او درباره فعالیت‌های این موسسه توضیح داد: همه مددجویانی که زیرمجموعه خیریه هستند در بهزیستی پرونده دارند، بخش عمده مددجویان ما خانواده‌هایی هستند که بیش از یک معلول در خانه دارند و توانایی نگهداری معلولان برای آن‌ها سخت است، یا خانواده‌هایی که فرزند معلول به دنیا آمده است، پدر خانواده رفته و مادر با آن فرزند به تنهایی در یک خانه استیجاری زندگی می‌کند.
وی با بیان اینکه همواره تلاش کردیم پناه مددجویان و خانواده‌هایشان باشیم، ادامه داد: خدمات ما به این خانواده‌ها متفاوت است؛ هم ماهانه ارزاق می‌دهیم مثل برنج، روغن و گوشت و هم توزیع پوشک بزرگسال که طی سال‌های اخیر هزینه‌های آن بسیار بالا رفته  و تهیه آن برای خیریه سخت شده است. علاوه بر آن یک مستمری نیز به صورت ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود به طوری که ماهانه حدود 180 میلیون تومان هزینه‌های مختلف خیریه می‌شود.

نایب حسن همچنین با بیان اینکه بین 300 تا 400 خیر از صنف صنعت چاپ با خیریه در ارتباط هستند، گفت: میزان کمک‌ها متفاوت است از 100 هزار تومان تا 20 میلیون تومان می‌شود، گاهی یک خیر سالانه کمک می‌کند و گاهی برخی دیگر ماهانه یا دو ماه یکبار کمک می‌کنند و تعداد خیران ثابت انگشت شمار است.
وی با اشاره به بخش دیگر خدماتی که در این موسسه انجام می‌شود، توضیح داد: بخش عمده این خانواده‌ها مستاجر هستند و ما برای تامین ودیعه مسکن نیز به آن‌ها کمک می‌کنیم و در برخی موارد که نیاز فوری به ودیعه است، حاج رضا کروبی شخصا کمک می‌کند.
به گفته نایب حسن، توزیع جهیزیه برای دختران خانواده‌ها، تامین ماشین لباسشویی، یخچال یا سایر اقلام و وسایل منزل نیز از دیگر کارهایی است که در کنار فعالیت‌های اصلی انجمن دنبال می‌شود.
او همچنین به حسرت بزرگ سال‌های اخیر مدیران موسسه در ماه‌های رمضان اشاره کرد و گفت: ما در سال‌های قبل وقتی کرونا نبود چهار شب جمعه مراسم افطاری برای خانواده‌ها و معلولان داشتیم که جمعی از خیران هزینه‌های آن را تقبل می‌کردند اما سه سالی است که امکان برگزاری این مراسم نیست.

جای خالی جوان‌های چاپخانه‌دار در محبان صادق (ع)
و به سراغ حاج احمد فروزیده، می‌رویم که از سال‌ها قبل همراه خیریه بوده است. او با اشاره به آغاز فعالیت این موسسه خیریه در دهه 70، گفت: اواخر دهه 70 مرحوم حاج حسین شیرزاد که یکی از شخصیت‌های عام‌المنفعه و سرشناس کارهای خیر به عنوان مدیر اجرایی انجمن اسلامی صنف چاپ فعالیت می‌‌کرد و به دلیل علاقه شخصی‌اش به کارهای خیریه تصمیم گرفت در کنار انجمن اسلامی یک فعالیت جانبی دیگر را نیز انجام بدهد.

او ادامه داد: در آن زمان افرادی چون حاج ناصر کلاری، تهرانی، حاج آقا کهتری، بهرام کاویانی و حسین فروزیده در انجمن اسلامی صنف چاپ فعال بودند.

فروزیده با بیان اینکه خیریه معلولین محبان صادق (ع) ایده اصلی حاج حسین شیرزاد بود، افزود: در آن زمان از سازمان بهزیستی که در پیچ شمیران قرار داشت یک مجوز گرفت تا خیریه‌ای تاسیس کند و در آن خانواده‌های بی‌بضاعتی که معلول دارند را تحت پوشش قرار دهند، زیرا کمابیش در جریان قرار گرفته بود که گاهی برخی خانواده‌ها بین یک تا شش و هفت معلول در خانه داشتند.
او در این زمینه توضیح داد: برخی نوجوانان در خانواده‌ها به سن بلوغ که می‌رسیدند یک ضایعه یا سندرومی در آن‌ها نمود پیدا می‌کرد که منجر به فلج شدن آن‌ها می‌شد و اغلب خانواده‌ها تا سنین بلوغ متوجه این مساله نمی‌شدند و همین مساله به ناگاه هزینه‌های زیادی در تامین ویلچر، داروها و سایر کارها به خانواده‌ها تحمیل می‌کرد.

فروزیده با اشاره به رسیدگی‌های زنده‌یاد شیرزاد به این خانواده‌ها، گفت: وی در طول عمر با عزت خود از هیچ تلاش و خدماتی فروگذار نبود و اگرچه قصد داشت یک درمانگاه یا بیمارستان کوچک برای این خانواده‌ها راه‌اندازی کند اما عمرش کوتاه بود و نتوانست که این کار را انجام بدهد اما در طول حیات خود با فروش چاپخانه و خانه‌اش همه آن‌ها را برای توسعه خیریه هزینه کرد.
وی درباره فعالیت موسسه نیز عنوان کرد: زنده‌یاد شیرزاد 30 نفر از فعالان صنعت چاپ را به عنوان هیات امنا قرار داد و هفت نفر از فعالان هیات امنا را به عنوان هیات مدیره انتخاب کرد از جمله حاج ناصر کلاری، حاج آقا سید عزیزالله نصراللهی، حاج آقا فروزیده، حاج آقا قاسمیه از چاپ بهار، حاج آقا خواجه و حاج آقا سید رضا کروبی که فعال همه آن‌ها جناب کروبی بود که در دهه 70 ماهانه حدود 600 هزار تومان کمک می‌کرد.

فروزیده همچنین به فعالان کنونی صنف هم اشاره کرد و گفت: از میان صنف چاپ الان بیشتر حاج آقا خواجه، حاج قاسم تبریزی و حاج ناصر کلاری و سید رضا کروبی فعال هستند.

وی با بیان اینکه امروز متاسفانه قشر جوان صنعت چاپ هیچ نقشی در کارهای خیریه ندارند، افزود: متاسفانه خیریه بسیار مظلوم واقع شده است و جوان‌های امروز نقشی در فعالیت‌ها ندارند و بیشتر موسپیدان و قدیمی‌‌ها مخارج سالانه را که حدود 2 میلیارد تومان می‌شود را می‌پردازند اما خدا را شکر که همچنان خدا کمک می‌کند و هزینه‌ها به لطف خدا تامین می‌شود، اما خوب است که جوان‌های صنف هم آستین‌های خود را بالا بزنند و پای کار بیایند.
و اما شما که در صنعت چاپ فعال هستید و دلتان برای کارهای خیر می‌تپد می‌توانید با سهیم شدن در زنجیره مهرآوری به صورت حضوری یا از طریق تلفن 77645474 کمک‌های خود را به دست مدیران مؤسسه برسانند تا ذخیره‌ای گرانقدر برای آینده خود داشته باشید.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.