پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024

واترمارک دیجیتال برای بازیافت پلاستیک‌ها

می‌دانیم که فناوری مربوط به واترمارک پلاستیک‌های بازیافتی به نام HolyGrail 2.0 نامیده می‌شود. اما این فناوری دقیقا چیست؟ چه کار می‌‌کند و تا حالا کدام تولید کننده‌ها از آن استفاده کرده‌اند؟

واترمارک‌های دیجیتالی که برای پلاستیک‌های بازیافتی استفاده می‌شوند، اخیرا توجه ۱۲۰ شرکت مطرح و بزرگ دنیا مانند پپسی، ماندِلِز، نستله و صنف‌های صنعتی مانند اتحادیه برندهای اروپایی را به خود جلب کرده است.
اما کارکرد این واترمارک‌ها چیست؟ به بیان ساده، این فناوری با مارک‌زدن و کدگذاری روی بسته‌بندی‌های پلاستیکی بازیافتی، به ساماندهی بهتر، ردیابی و افزایش کیفیت بازیافت آنها کمک می‌کند. دکتر آشیم استیس، مدیرعامل ارشد شرکت BASF می‌گوید: «بسته‌بندی‌های پلاستیکی در محافظت از محصول و کاهش هدررفت مواد خوراکی تاثیر بسزایی دارند. اگر بتوانیم این پلاستیک‌ها را هنگام بازیافت به گونه‌ای اثربخش سازماندهی کنیم، می‌توانیم آنها را با کیفیت بالاتری به چرخه تولید بازگردانیم. برای تحقق این هدف می‌توانیم از فناوری HolyGrail 2.0 استفاده کنیم که چرخه بازیافت پلاستیک را بهینه و سازماندهی می‌کند.»

نبود مدیریت و ساماندهی مناسب، یکی از معضلات بنیادین در بازیافت بسته‌بندی‌های سبک محسوب می‌شود که به چرخه اقتصادی این صنعت هم آسیب‌های زیادی وارد می‌کند. پس هرچقدر شناسایی، ردیابی و ساماندهی آنها هنگام بازیافت بهینه‌تر باشد، هم فرآیندهای مکانیکی بازیافت بهتر عمل می‌کنند و هم نتیجه بازیافت باکیفیت‌تر خواهد بود.

فناوری واترمارک دیجیتال برای محصولات بازیافتی، طی پروژه‌ای به نام «اقتصاد نوین پلاستیک‌ها» و در بنیاد اِلن مک آرتور (Ellen MacArthur Foundation ) آغاز شد. هدف این پروژه ایجاد راهکارها و ابداعات نوین برای بهبود کیفیت بازیافت بود و همین جا بود که ثابت شد فناوری دیجیتال واترمارک بهترین و موثرترین روش است. فناوری HolyGrail 2.0 شامل راه‌اندازی یک نقشه صنعتی برای اثبات کارکرد واترمارک‌های دیجیتال در ساماندهی به بازیافت باکیفیت و بهبود اقتصاد آن در مقیاس‌های بزرگ است.

واترمارک دیجیتال در واقع نوعی کد است که برای چشم انسان ناخواناست و اندازه هرکدام از آنها به اندازه یک تمبر پستی است و سطح بسته‌بندی را به شکل کامل می‌پوشاند. این واترمارک‌ها اطلاعات جامع محصول (از جمله تولید کننده، واحد نگهداری، نوع پلاستیک، ترکیبات محصول و درجه کیفیت آن) را که برای مصارف خوراکی یا غیرخوراکی حائز اهمیت است، در خود ثبت می‌کند. هرکدام از این واترمارک‌ها دارای یک رمز عبور مخصوص هستند و می‌توانند در بخش‌های دیگر مانند تعامل با مشتری، زنجیره تامین و خرده‌فروشی‌ها نیز به کار روند.


منبع:ماهنامه صنعت چاپ

هدف فناوری HolyGrail 2.0 نظارت بر نحوه عملکرد واترمارک‌ها در سامان‌دهی به بازیافت زباله‌های پلاستیکی ست. نحوه کار به این شکل است که وقتی بسته‌بندی دارای واترمارک به مرکز بازیافت وارد می‌شود، واترمارک آن توسط یک دوربین با رزولوشن بالا که در خط تولید کارگذاشته شده، شناسایی و خوانده می‌شود و بر طبق اطلاعات به دست آمده از واترمارک، آنها را نسبت به نوع پلاستیک، گرید بازیافتی و نوع مصرف آنها (مثلا برای مصارف خوراکی یا غیر خوراکی) طبقه‌بندی می‌کنند. با این کار هم کل فرآیند بازیافت زباله‌ها دقیق‌تر و سریعتر می‌شود، و هم به خاطر کاهش ناخالصی‌ها، کیفیت محصول نهایی بهتر می‌شود.

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.