پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
يكشنبه9 ارديبهشت 1403     Sunday, April 28, 2024

هوش مصنوعی مولد و تاثیر آن در صنعت چاپ

اینروزها روزی نیست که مقاله یا مطلب تازه ای در مورد نقش هوش مصنوعی در جهان منتشر نشود. اینروزها با اپلیکیشن ChatGPT می توان جواب هر سوالی که در زندگی روزمره مان پیش می آید را در کسری از ثانیه و با دقت بالا دریافت کرد. با اپلیکیشن Midjourney هم می توان عکس هایی تولید کرد که با واقعیت مو نمی زنند. اما نقش هوش مصنوعی در صنعت چاپ چگونه است؟

اینروزها روزی نیست که مقاله یا مطلب تازه ای در مورد نقش هوش مصنوعی در جهان منتشر نشود. پیشرفت های فوق العاده ای هوش مصنوعی و توسعه ی مدل های زبانی مختف در آن باعث شده که مردم سراسر جهان برای مقاصد مختلف از مزیت های آن استفاده کنند. اینروزها با اپلیکیشن ChatGPT می توان جواب هر سوالی که در زندگی روزمره مان پیش می آید را در کسری از ثانیه و با دقت بالا دریافت کرد. با اپلیکیشن Midjourney هم می توان عکس هایی تولید کرد که با واقعیت مو نمی زنند. اما نقش هوش مصنوعی در صنعت چاپ چگونه است؟

در سال های اخیر، دو فاکتور کیفیت و بهینه سازی فرآیندها به موضوع اصلی و حیاتی در صنعت چاپ تبدیل شده است. خوشبختانه هوش مصنوعی با نرم افزارهای یادگیری ماشین (ML) می تواند در هر دو زمینه برای صنعت چاپ مفید باشد. هوش مصنوعی می تواند ویژگی های آرت ورک چاپ را با دقت بالا شناسایی و بررسی کند و در کل فرآیند تولید، کار کنترل کیفیت را انجام دهد. در صورتی که کارها در قسمتی از فرآیند از حالت نرمال خود خارج شود، هوش مصنوعی به سرعت آن را شناسایی و بدون نیاز به دخالت انسان برطرف می کند. هوش مصنوعی می تواند هم در فرآیندهای سنتی چاپ و هم دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد.
نرخ بهینه سازی تجهیزات و سیستم ها (OEE) چاپ در سال های اخیر به لطف هوش مصنوعی به شکل قابل ملاحظه ای در حال افزایش است. شاخص OEE در واقع درصد بهره وری واقعی تولید را نشان می دهد. مثلا، بر طبق گفته ی کمپانی هایدلبرگ، شاخص OEE در چاپ افست در حال حاضر 30 درصد است. اما آن دسته از چاپخانه هایی که به استفاده از روش ها و سیستم های دیجیتال روی می آورند، شاخص OEE خود را به 60 درصد افزایش می دهند. همچنین می توان این رقم را با بهره گیری از مزیت های هوش مصنوعی افزایش داد.

هوش مصنوعی و الگوریتم های داده محور
هوش مصنوعی بر پایه ی الگوریتم های داده محور بنا شده است. اینترنت هم دنیایی از داده ها و اطلاعات مختلف است که از طرق مختلف مانند شبکه های اجتماعی و پلتفرم های فروش آنلاین تولید و منتشر می شوند. الگوریتم های هوش مصنوعی، این داده ها که به شکل 24 ساعته در حال تولید و انتشار هستند را جمع آوری و طبقه بندی می کند. هرچه حجم این داده های جمع آوری شده بیشتر می شود، هوش مصنوعی به ابزار قدرتمندتری تبدیل می شود و می تواند کار آنالیز و پیش بینی را بهتر و دقیق تر انجام دهد. پلتفرم های هوش مصنوعی با اپلیکیشن هایی مثل ChatGPT از OpenAI و اپلیکیشن Stable Diffusion و Midjourney، در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

غفلت بزرگ از مساله ی پایداری
شتاب نفوذ هوش مصنوعی در زندگی روزمره ی مردم و گسترش آن به شکل اعجاب انگیزی بالاست. اولین بار OpenAI پلتفرم ChatGPT را در عرض 2.5 سال توسعه و در تاریخ 30 نوامبر 2022 در اختیار عموم قرار داد. در عرض 5 روز، یک میلیون کاربر در این پلتفرم ثبت نام کردند. دو ماه بعد این مقدار به 100 میلیون کاربر رسید. غول وب سایت فیس بوک برای رسیدن به 100 میلیون کاربر، به ده ماه زمان نیاز داشت.
اما چالشی که در مورد هوش مصنوعی مولد وجود دارد این است که این پلتفرم ها اطلاعات و داده های مورد نیاز برای تغذیه ی الگوریتم های خود را از کجا می آورند؟ چه کسی این منابع را تامین می کند؟ آیا همه ی این منابع داده قابل اعتماد هستند؟ آیا قوانین مربوط به حق امتیاز در این پلتفرم ها رعایت می شود؟ و مساله ای که بیش از هرچیزی از آن غفلت شده، مساله ی پایداری است.

چه کسی مسئول است؟
از پلتفرم های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT می توان در محیط های حرفه ای استفاده ی مفید کرد. می توان با استفاده از چت بات های هوش مصنوعی، خدمات مشتریان را دقیق تر و تجربه ی کاربر از خرید محصول را بهتر کرد. همچنین می توان در بازاریابی محصولات به شکل گسترده ای از هوش مصنوعی استفاده کرد. هوش مصنوعی می تواند کارهای وقت گیر و تکراری و بدون خلاقیت که قبل از این توسط نیروی انسانی انجام می شد را با دقت بالاتری انجام داد. اما از طرف دیگر، مسئولیت رویه ی منفی هوش مصنوعی و مثلا، استفاده از منابغ غیرقابل اطمینان هم بر عهده ی کسی جز خود مشتریان نیست.

هوش مصنوعی و محتوا
ادوبی به تازگی اعلام کرده که از مدل های مولد هوش مصنوعی در نرم افزارهای گرافیکی خود بهره می گیرد. David Wadhwani، مدیر عامل رسانه های دیجیتال شرکت ادوبی می گوید: «هوش مصنوعی مولد، نسل تازه ای از خدمات هوش مصنوعی ست که می تواند گفت و گوی میان سازنده و کامپیوترها را طبیعی تر، شهودی تر و قدرتمندتر کند. » ادوبی می گوید که مثلا کاربران می توانند با استفاده از پلتفرم Firefly، بدون نیاز به هیچ دانش شخصی، کلمات خود را تبدیل به ایده های خلاقانه کنند. اولین نرم افزارهایی که از Firefly بهره مند می شوند، نرم افزارهای Express، Experience Manager، Photoshop و Illustrator هستند.
ادوبی همچنین به چالشی اشاره می کند که تا امروز کسی برای حل آن اقدام نکرده و آن هم مساله ی Content Authenticity Initiative است که بر مساله ی ایجاد حق امتیاز و حفاظت از حقوق سازنده ی محتوای دیجیتالی تمرکز می کند. ادوبی ادعا می کند که در برنامه های آتی خود از ابزارهای متن باز CAI استفاده خواهد کرد.

نتیجه ی پایانی
علاوه بر خدمات پایه ای هوش مصنوعی در جریان کاری تولید و انجام وظایف تکراری و بهینه سازی فرآیندها، هوش مصنوعی یک تاثیر عمیق تر هم دارد که آثار آن را در بخش گرافیکی و طراحی بیشتر می توان دید. در صنعت چاپ و طراحی، شاهد ظهور آرت ورک ها، نمادها و لگوهایی خواهیم بود که فقط با یک کلیک در پلتفرم های هوش مصنوعی ساخته می شوند.
در آینده، طراحان بسته بندی و چاپ به شکل گسترده از نرم افزار Firefly ادوبی برای تولید محصولات متمایز و شاخص بهره خواهند گرفت و هرروز سیستم های بیشتری خود را با آخرین نسل های هوش مصنوعی مولد سازگار خواهند کرد. نتیجه ی این تکامل را می توانید در رویدادهای آینده ی دروپا شاهد باشید.
 

$Comments$

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.