پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه8 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024

همه چیز درباره ی پرینترهای لیبل دیجیتال

پرینترهای دیجیتال لیبل، در واقع ماشین های چاپی هستند که به کمک فناوری الکتروگرافی و با یک یا چند بار گذر از ماشین، بر روی انواع هر بستری که قابلیت تبدیل شدن به یک لیبل را داشته باشد، چاپ انجام می دهند

 بر طبق گزارش وب سایت Trends Market Research،  ارزش بازار لیبل تا سال 2024، با رشد مرکب سالیانه 6.5 درصدی، به 67.2 میلیارد دلار خواهد رسید که سهم قابل توجهی از آن در قلمرو چاپ دیجیتال انجام می شود.
پرینترهای دیجیتال لیبل هم مانند انواع دیگر پرینترها در اندازه و سایزهای متفاوتی عرضه میشوند؛ مثلا پرینتری که برای چاپ تگ عضویت اعضا برای حضور در یک رویداد استفاده میشود، با پرینتری که برای چاپ لیبل روی محصولات غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی ساخته شده اند، تفاوت های بسیاری دارد. همچنین ویژگی های یک پرینتر بسته به ویژگی های لیبلی که قرار است چاپ کند، متفاوت است. مثلا بسیاری از محصولات به لیبل هایی نیاز دارند که در معرض مواد شیمیایی قوی، آب، روغن، چسب و دیگر آلاینده ها، مقاوم باشند و کیفیت خود را از دست ندهند، مسلما فرآیند چاپ این نوع لیبل ها با فرآیند چاپ لیبل های پستی و بسته بندی های غیر خوراکی متفاوت است.
پرینترهای لیبل دیجیتال معمولا برای چاپ سفارشات تا سقف 10 هزار عدد مناسب هستند و یکی از بزرگترین مزیت های آنها این است که با حذف مرحله ی پیش از چاپ و پلیت سازی، در زمان و هزینه ها صرفه جویی می کند.

همچنین لیبل هایی که دارای تصاویر با گرادیانت های رنگی ظریف هستند، در  نسخه های متفاوت تولید می شوند و یا اطلاعات متغیری مانند شماره سریال، کیو آر کد، بارکد، تاریخ انقضا و... بر روی آنها درج می شود، معمولا با لیبل های دیجیتال چاپ شوند.

انواع پرینترهای دیجیتال لیبل
پرینترهای صنعتی لیبل که مکمل پرینترهای افست، فلکسوگرافی و اسکرین هستند و می توانند لیبل های سفارشی را در انواع نمونه ها و سایزهای مختلف چاپ کنند. اغلب پرینترهای صنعتی لیبل با خطوط عملیات تکمیلی چاپخانه ها هم سازگار و یکپارچه می شوند. مثلا پرینتر Screen Truepress Jet l3500 یک نمونه از پرینتر صنعتی دیجیتال لیبل است که با خطوط عملیات تکمیلی چاپخانه ها قابل تطبیق است.
پرینترهای تجاری لیبل نسبت به دسته ای که در بالا گفته شد، کم هزینه تر هستند و برای کارخانه های کوچکتر، اداره جات حمل و نقل و خرده فروشی های متوسط که لیبل مورد نیازشان را در سالن های خودشان تولید می کنند، مناسب است. همینطور چاپخانه هایی که در سفارشات خود نیاز زیادی به عملیات تکمیلی مختلف ندارند، میتوانند از این نوع پرینترها استفاده کنند. در واقع این پرینترها می تواند نیاز کسب و کارهای تازه، استارت آپ ها و کمپانی های کوچکی که تازه فعالیت خودشان را شروع کردند را مرتفع کنند. حجم سفارشات در این پرینترها محدود است. 

مثلا پرینتر Epson C7500 یک پرینتر تجاری لیبل است که برای خرده فروشی های خوراکی و میوه و سبزیجات مناسب است. سرعت این پرینتر بالا و فرمت چاپ آن کوچک است و میتواند لیبل های فوری و برحسب تقاضا چاپ کند. عرض لیبل در این ماشین، 4.25 اینچ است، از مرکب پیگمنتی پایه آب استفاده می کند و سرعت چاپ آن، 11 اینچ در ثانیه است.

انواع دیگری از پرینترهای دسکتاپ و تیبل تاپ هم وجود دارند که معمولا برای چاپ لیبل های حمل و نقل، لیبل های پستی و چاپ بارکدها مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا پرینتر Afinia L501 Color Label Printer یکی از این نوع پرینترهاست که از مرکب های دای پایه آب برای چاپ لیبل های پستی و مرکب های پیگمنتی پایه آب برای چاپ لیبل های مقاوم تراستفاده می کند.

انواع مرکب ها و تونرها در پرینترهای دیجیتال لیبل
نوع و رنگ مرکب و تونر مورد استفاده در پرینترهای دیجیتال لیبل، به نوع لیبلی که قرار است چاپ شود بستگی دارد. مثلا پرینترهایی که فقط برای چاپ لیبل های پستی، لیبل های حمل و نقل و چاپ تگ های کاغذی استفاده می شوند، میتوانند از مرکب های پیگمنتی پایه آب استفاده کنند. در حال حاضر کمپانی های معتبری در دنیا مانند Epson، Primera، Affinia و Colordyne این نوع پرینترها را به بازار عرضه می کنند.
پرینترهایی که «فیلم» بسترهای اصلی لیبل در آنها را تشکیل می دهد، از مرکب های یووی و تونرهای خشک و مایع استفاده میکنند. همچنین لیبل هایی که در تماس مستقیم با محصولات غذایی و دارویی هستند، باید از مرکب هایی استفاده کنند که ویژگی «مهاجرت مرکب» در آنها پایین است و به این شکل مطمئن هستیم که مرکب بعد از چاپ، به محصول اصلی سرایت نمی کند. کمپانی هایی مانند Konica Minolta،  Screen، Durst و Epson پرینترهایی به بازار عرضه کرده اند که از مرکب های یووی تغذیه می کنند. خطوط تولید پرینترهای Xeikon’s Cheetah از تونرهای خشک استفاده می کند و فناوری مرکب مورد استفاده در ماشین های Xeikon’s Panther هم از نوع یووی جوهرافشان است.

ماشین های لیبل HP Indigo از تونرهای مایع استفاده میکنند و می توانند طیف های رنگی مختلف مانند سفید، نقره ای و مرکب های نامرئی مخصوص چاپ های امینتی و همچنین رنگ های اسپات را تولید و چاپ کنند.

طیف رنگی ای که در یک پرینتر دیجیتال لیبل قابل بازسازی ست هم، به نوع پرینتر مورد استفاده بستگی دارد. از رنگ های CMYK عمدتا برای چاپ لیبل های ساده که به رنگ های خاص مورد نظر برندها نیاز ندارند استفاده میشود. با استفاده از رنگ های CMYK میتوان 85 درصد از طیف رنگی پانتون را بازسازی کرد. همچنین بعضی از پرینترهای دیجیتال لیبل، در کنار چهار رنگ اصلی، دو رنگ نارنجی و بنفش را هم پشتیبانی میکنند و به این شکل میتوانند تا 95 درصد از گاموت رنگی پانتون را بازسازی کنند. بعضی از این پرینترها همچنین از مرکب های سفید، سبز و وارنیش های شفاف هم استفاده می کنند.
انواع بسترها در پرینترهای دیجیتال لیبل
برای چاپ لیبل ها از انواع بسترهای کاغذی، کاغذهای مصنوعی، وینیل های انعطاف پذیر، وینیل های سخت، آکریلیک، پلی پروپیلن و پلی کربنات استفاده میشود. پرداخت سطحی این بسترها میتواند شیشه ای، مات، بافت دار، متالیک و... باشد. سطح بعضی از این بسترها را هم اکلیل دار میکنند که چسبندگی مرکب بر روی آنها بیشتر شود.

پیشرفت های فناوری
ماشین های چاپ دیجیتال لیبل هم مانند دیگر حوزه های چاپ دیجیتال، به پیشرفت و توسعه ی خود در زمینه ی فناوری، مرکب و نرم افزارهای خود ادامه می دهند. نمی توان گفت که در سال های آینده، چاپ دیجیتال جایگزین روش های سنتی فلکسو و افست خواهد شد ولی قطعا از آنها چیزی کم نخواهد داشت. 
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.