پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه6 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024

مهمترین روندهای بسته بندی در سال 2022 کدامند؟

صنعت بسته بندی در مقیاس جهانی، یک مولد عظیم اقتصادی ست. سازمان اسمیترز پایرا پیش بینی کرده که تا سال 2024، تقاضا برای بسته بندی به 1.05 تریلیون دلار می رسد.

یکی از مهمترین عوامل پویایی و رشد صنعت بسته بندی در جهان، روندهایی ست که در صنعت و بازار آن شکل می گیرد. در این مقاله قصد داریم به مهمترین روندهای بسته بندی در سال 2022 بپردازیم.

نقش چاپ دیجیتال در بسته بندی
سال 2022 هم یکی از سال های اولیه ی شروع دهه ایست که با نام دوران چاپ دیجیتال از آن یاد می کنیم. در واقع در دهه ی گذشته، بسیاری از کمپانی های بسته بندی از چاپ سنتی به چاپ دیجیتال کوچ کرده اند. اگر به بزرگترین چاپخانه ها و تولیدکننده های بسته بندی در دنیا سر بزنید، نفوذ روز افزون چاپ دیجیتال را به وضوح خواهید دید.

به لطف چاپ دیجیتال می توان بسته بندی را به شکل کاملا سفارشی و شخصی سازی شده تولید کرد، چیزی که چاپ به روش سنتی از انجام آن بازمی ماند. چاپ دیجیتال در بسته بندی ارزش افزوده ای تولید می کند که با انواع روش های دیگر ممکن نیست. کار به جایی رسیده که این روزها هرکس که از فناوری چاپ دیجیتال غافل شود، از قافله ی پیشرفت و نوآوری عقب مانده و در نهایت از دور رقابت بازار حذف می شود.

دهه ی حاضر، دهه ایست که با رشد ماشین های چاپ دیجیتال و کاهش استقبال از ماشین های سنتی همراه بوده است. مثلا در سال 2018، ماشین های کم عرض دیجیتال، برای اولین بار از نظر عملکرد از ماشین های فلکسو جلو زدند و پرچم چاپ دیجیتال را در صنعت لیبل هم بالا بردند.
در چاپ دیجیتال می توان تمام رنگ های چاپی را با یک بار عبور کاغذ از ماشین، چاپ کرد که این ویژگی، روندی مهمی به نام «چاپ بر حسب تقاضا» را به وجود می آورد. تمام آمارها و محاسبات هم نشان می دهند که این روند در سال های آینده هم به پیشرفت و نفوذ خود در دنیای چاپ و بسته بندی ادامه می دهد.

آمارها می گویند که تا سال 2024، ارزش بازار چاپ بسته بندی دیجیتال به 28 میلیون دلار خواهد رسید. همین رقم نشان می دهد که روند چاپ دیجیتال، چه نقش مهمی در آینده ی بسته بندی ایفا می کند.

شخصی سازی در بسته بندی
شخصی سازی و سفارشی سازی بسته بندی هم، یکی از روندهای مهم سال 2022 ست که آنهم سوغات چاپ دیجیتال است. این روند که در چند سال اخیر در این صنعت باب شده، امسال هم به عنوان یکی از روندهای پیشرو به نفوذ و گسترش خود ادامه می دهد. امروزه اغلب برندهای بزرگ و معتبر دنیا، شخصی سازی محصولات را جزو استراتژی های ثابت بازاریابی خود قرار داده اند و البته از آن سودهای کلانی هم گرفته اند. نظرسنجی ها نشان می دهد که 70 درصد از بازاریابان معتقدند که شخصی سازی محصول، تاثیر بسیار مهم و عمیقی در تاثیرگذاری برند و فروش محصولات دارد.

مهمترین ویژگی شخصی سازی محصول این است که به تولیدکنندگان امکان می دهد که برند خود را از دیگر برندهای موجود در بازار متمایز و آن را در ذهن مخاطب هک کنند. از برندهای مهم در دنیا که از روند شخصی سازی به موفقیت های بزرگی رسیده اند می توان به کوکاکولا اشاره کرد که اسم مشتریان خود را با چاپ دیجیتال بر روی قوطی نوشابه چاپ می کند. برند خوراکی فریتو لی هم با چاپ صورت مشتری بر روی بسته بندی چیپس، خاطره ی خرید را در ذهن آنها ماندگار می کند. و کمپانی بودلایت که پرچم تیم موردعلاقه ی مشتری را بر روی قوطی نوشیدنی چاپ می کند.

بسته بندی های بازیافتی
روند بسته بندی های بازیافتی هم یکی از روندهایی ست که در سال 2022 با استقبال زیادی رو به رو شده است. این جنبش که پایه های آن ازسال های قبل پی ریزی شده، بر سه مفهوم کاهش مصرف، استفاده ی دوباره، و بازیافت استوار است. بسته بندی بازیافتی، در ایجاد یک اقتصاد دورانی که مخصوصا در صنعت بسته بندی حیاتی ست، بسیار تاثیرگذار است.

بازیافت بسته بندی، یکی از زیرمجموعه های استراتژی پایداری محسوب م یشود. صنعت بسته بندی برای سال های متمادی، یکی از پرمصرف ترین و زباله سازترین صنایع دنیا محسوب می شد. هنوز هم حجم قابل ملاحظه ای از زباله ها در این صنعت، به مراکز دفن زباله می روند. ردپای زباله های بسته بندی را می توان حتی در پهنه ی اقیانوس ها و قطب جنوب هم دنبال کرد. برای همین است که سال 2022 را یکی از سال های مهم و تاثیرگذار در روند بسته بندی بازیافتی می دانند.

امسال، کسب و کارها و سازمان های زیادی در سرتاسر جهان به جنبش بازیافت پیوسته اند. غول فروشگاه آمازون، یکی از این کمپانی ها ست که از برندهای فعال در آمازون خواسته که بسته بندی محصولات خود را در قالب استانداردهای محیط زیست تولید کنند، در غیر این صورت، باید برای هر بسته بندی، مبلغ 1.99 دلار غرامت بپردازند. علاوه بر این، امسال 400 کمپانی در جهان به جنبش جهانی پلاستیک با عنوان «New Plastics Economy Global Commitment» پیوسته اند که در طی آن، متعهد شده اند که تا سال 2025، تولید بسته بندی های بازیافتی خود را تا 25 درصد افزایش دهند.
البته پیشرفت های فناوری و بهینه سازی مواد اولیه هم به گسترش این روند کمک می کند. مثلا اصلاح فرمولاسیون کاغذ و پلاستیک ها، بازیافت آنها را از همیشه آسان تر کرده است. عامل دیگر رشد این روند هم، حمایت مردم از کالاها و بسته بندی های بازیافتی، استقبال از برندهای متعهد به این روند و تحریم تولیدکنندگانی ست که از این امر مهم غافل مانده اند.

بسته بندی خریدهای اینترنتی
تجارت الکترونیک و خریدهای اینترنتی، پدیده ای ست که با شیوع کرونا به اوج خود رسید اما با کاهش شیوع هم همچنان به رشد خود ادامه می دهد. اسمیترز پایرا پیش بینی کرده که  ارزش بازار خریدهای آنلاین که در حال حاضر 35 میلیون دلار است، در پایان سال 2022 به 55 میلیون دلار خواهد رسید.
تولید بسته بندی های مخصوص خریدهای آنلاین، روندی ست که به کمک چاپ دیجیتال به سرعت در حال گسترش است. فروشگاه آنلاین آمازون، یکی از بزرگترین فروشگاه های خرید آنلاین جهان است که از این روند خیلی استقبال می کند.

بسته بندی های آنلاین در حین اینکه با بسته بندی های معمولی متفاوت اند، ویژگی های مشترکی هم دارند. از جمله اینکه باید مثل بسته بندی های معمولی، شکیل و باکیفیت باشند و انتظارات مشتری را برآورده کنند. این موضوع مخصوصا با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی مهم تر هم می شود؛ اسمیترز پایرا اعلام کرده که 49 درصد از مشتریان، تجربه ی باز کردن محصول خریداری شده ی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذراند. پس بسته بندی یک کالا، همانطور که در صورت باکیفت بودن فروش محصول را افزایش می دهد، در صورتی که از حد انتظار مشتریان پایین تر باشد هم، می تواند بازار فروش یک محصول را به یک شکست کامل تبدیل کند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.