پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه9 فروردين 1403     Thursday, March 28, 2024

مزیت های چاپ هیبرید فلکسو- دیجیتال چیست؟

اگر به چند دهه ی اخیر نگاه کنیم، اغلب ماشین های چاپ دیجیتال لیبل یا از نوع سیستم های الکتروفوتوگرافی بوده اند و یا جوهرافشان. اما در سال های اخیر، تعداد زیادی از چاپخانه داران سنتی تولید لیبل مانند فلکسو، به چاپ دیجیتال روی آورده اند. حالا این چاپخانه ها در خطوط تولید فلکسو یا اسکرین خود، چهار یا پنج یونیت چاپ دیجیتال هم راه اندازی کرده اند. به این سیستم ها اصطلاحا «چاپ هیبرید» گفته می شود.

در فرآیند چاپ هیبرید اگرچه چاپ دیجیتال به جریان کاری اضافه شده است، اما واحدهای چاپ آنالوگ هم به روال عادی کار خود ادامه می دهند.
شاید بهتر باشد همینجا مشخص کنیم که هر سیستم چاپ سنتی ای که در خط تولید خود از یک هد جوهرافشان استفاده می کند، چاپ هیبرید نیست. از قدیم الایام بسیاری از سیستم های فلکسو پنج یا شش رنگ، درست قبل از شروع فرآیند عملیات تکمیلی خود از یک هد جوهرافشان تک رنگ استفاده می کردند که برای چاپ کدها و بارکدها استفاده می شد. بااینحال نمی توان این سیستم ها را هیبرید نامید.

از طرف دیگر برخی از سیستم های پیشرفته ی چاپ دیجیتال، در فرآیندهای عملیات تکمیلی خود، به یک واحد چاپ فلکسو مجهز هستند که از آن برای چاپ فویل، رنگ های اسپات، وارنیش و دای کات استفاده می کنند. به این سیستم ها، سیستم های چاپ هیبرید گفته می شود.

البته چاپ هیبرید فناوری تازه ای نیست. سی سال پیش هم بسیاری از چاپخانه های تولیدکننده ی بسته بندی های گران قیمت و لوکس مانند چاپ لیبل شیشه های نوشیدنی، لوازم آرایشی، عطر و...، برای اینکه ارزش افزوده ی محصول خود را افزایش دهند، در خط تولید خود از چندین فرآیند چاپ بهره می گرفتند. این خطوط تولید معمولا دارای واحدهای اسکرین روتاری، لترپرس روتاری، یووی فلکسو و واحدهای عملیات تکمیلی فویل سرد و گرم، امباسینگ، وارنیش، برش و دای کات و... بودند که آن می توانستند لیبل هایی با بهترین جلوه های لمسی و بصری تولید کنند.

اما حالا همین چاپخانه ها نیاز دارند که چاپ سفارشات محدود و با تنوع بالا را هم به پرتفولیوی خود اضافه کنند. امکان شخصی سازی و سفارشی سازی محصول، تولید محصولات تکی و با تعداد محدود و تولید نسخه هایی با تنوع بالا در متن و گرافیک، تقاضای مشتریان امروزی ست که به مزیت رقابتی بازار تبدیل شده و چاپخانه ها باید بتوانند آنها را برآورده کنند.

ترکیب چند نوع فرآیند چاپ سنتی، اگرچه همیشه موفقیت آمیز بوده و به تولید محصولاتی با کیفیت و ارزش افزوده ی بالا منتهی شده، اما دیگر به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز بازارهای امروزی باشد. سلیقه ی همیشه در حال تغییر مشتری و رقابت تنگاتنگ میان برندها، نیاز به چاپ سریع، چابک و بر حسب تقاضا دارد که روش های چاپ سنتی از پس آنها برنمی آیند.

از طرفی، سیستم های چاپ دیجیتال به راحتی و بدون دردسر به تمام نیازهای امروز بازار پاسخ می دهند، اما مشکل چاپ دیجیتال این است که هنوز نتوانسته در بخش عملیات تکمیلی پیچیده ی چاپ، به استانداردهای روش های سنتی دست پیدا کند. بسیاری از چاپخانه های دیجیتال برای انجام عملیات تکمیلی خود مجبورند از سیستم های خارج از خطوط تولید استفاده کنند که اینکار، زمان و هزینه های لازم برای آماده سازی و تولید را دو برابر می کند.

پس چاپ دیجیتال برای اینکه بتواند در بازار رقابتی چاپ لیبل و بسته بندی های انعطاف پذیر، به رشد و توسعه ی خود ادامه دهد، باید بتواند واحدهای عملیات تکمیلی پیشرفته مانند فویلینگ، امباسینگ، لیزر کات، چاپ متالیک، چاپ ریورس، لمینیت و پوشش ها را به شکل مستقیم و این لاین، به خطوط چاپ خود اضافه کند. همینجاست که نیاز به سیستم های هیبرید دیجیتال بیشتر از همیشه احساس می شود.

در سیستم های چاپ فلکسوی امروزی، از یونیت های جوهرافشان برای چاپ اطلاعات متغیر استفاده می شود. امروزه کمپانی هایی مانند Colordyne و Industrial Inkjet،Edale ،Gallus  وFocus  ماشین های هیبرید فلکسو دیجیتالی تولید می کنند که در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است.
آمارها نشان می دهد که امروزه در سرتاسر دنیا، بالغ بر 180 ماشین هیبرید دیجیتال فلسکو در چاپخانه های لیبل و بسته بندی های انعطاف پذیر فعال است و هرروز تولیدکنندگان بیشتری به تولید سیستم های هیبرید برای چاپ کارتن و بسته بندی علاقه نشان می دهند. بر طبق همین آمارها، هرساله 50 سیستم هیبرید جدید به چاپخانه های بسته بندی و لیبل اضافه می شود.

همچنین امروزه سیستم های هیبرید، 12 درصد از بازار سیستم های چاپ بسته بندی را تشکیل می دهند. این سیستم ها که قابلیت چاپ CMYK به اضافه ی چاپ دیجیتال را دارند، علاوه بر امکان بهره برداری از مزیت های منحصر به فرد چاپ دیجیتال، به واحدهای عمیات تکمیلی چاپ آنالوگ هم مجهز هستند و به نظر می رسد که با ادامه دار شدن این روال موفقیت آمیز، فروش سیستم های هیبریدی در طی پنج سال آینده، به 65 تا 75 ماشین در سال برسد.

فناوری های چاپ هیبرید، فرصت ها و پتانسیل های بسیاری را پیش روی تولیدکنندگان و برندها می­گذارد. موفقیت این سیستم ها به حدی ست که امروزه از فناوری های چاپ دیجیتال در ماشین های فرمت عریض رول گراوور، فلکسو و ماشین های ورقی چاپ افست هم استفاده می شود.
یکی از عوامل مهم در موفقیت این سیستم های هیبریدی، تولید مرکب با فرمولاسیون امن برای بسته بندی های خوراکی ست که آن را برای چاپ بسته بندی های انعطاف پذیر، در تماس با خوراکی، و کارتن و مقوا مناسب کرده است.

ترکیب چاپ فلکسو با چاپ دیجیتال، ترکیب موفقیت آمیزی ست. مرکب های مورد استفاده در هردو فناوری تقریبا یکسان هستند و به همین خاطر، کیفیت چاپ پایدار و مشابه ای را ایجاد می کنند. مرکب های پایه آب جوهرافشان و پایه آب فلسکو هم باهم در سازگاری کامل هستند. ترکیب دو فناوری فلکسو و دیجیتال میتواند جریان کاری یک چاپخانه را به بالاترین سرعت و بهترین عملکرد خود برساند.

همچنین سیستم های هیبریدی می توانند محصولاتی تولید کنند که تولید آنها در سیستم های انفرادی دیجیتال یا فلکسو امکان پذیر نیست. چاپ فلکسو یکی از قدیمی ترین و البته قدرتمندترین روش های چاپ است. چاپ دیجیتال هم با آنکه قدمت چندانی ندارد، اما از مزیت هایی مانند اتوماسیون جریان کاری و سیستم های مدیریت اطلاعات پیشرفته برخوردار است. با ترکیب این دو غول فناوری تقریبا می توان از پس هر چالش چاپی ای برآمد.

در ماشین های هیبرید، می توان به کیفیتی بی نظیر، پایدار و پیوسته دست پیدا کرد که به جلوه های مختلف بصری و لمسی مانند چاپ مرکب های مخصوص، تمهیدات امنیتی، چاپ برجسته، چاپ جزئیات بسیار ظریف، انواع وارنیش های مات یا براق، لیزر کات، پانچ، پرفراژ، حکاکی و کنده کاری و... آنهم با سرعت بالا و هزینه های منطقی و معقول دست یافت. بدیهی ست که با وجود چاپ دیجیتال در این سیستم ها، می توان از همه ی این مزیت ها در چاپ سفارشات محدود و برحسب تقاضا هم بهره مند شد.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.