پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه10 فروردين 1403     Friday, March 29, 2024

ماشین شش رنگ دیجیتال جدید از زیراکس

شرکت زیراکس به تازگی نسل جدیدی از ماشین چاپ دیجیتال خود را با میزان تولید متوسط به بازار عرضه کرده است. این ماشین قابلیت چاپ جلوه‌های ویژه و تزئینی روی کار چاپی را نیز دارد.

این دستگاه که می‌تواند چاپ شش رنگ ارایه دهد. اولین ماشین تونر خشک است که با شش ایستگاه رنگ عرضه می‌شود. البته ماشین اچ پی ایندیکو که از جوهر مایع استفاده می‌کند چاپ شش و هفت‌رنگ نیز ارایه می‌دهد.
یونیت‌های رنگ اضافی قبل و بعد از چهار یونیت CMYK قرار داده شده است و می‌توان به راحتی ترتیب آن‌ها را تغییر داد. زیراکس ادعا می‌کند دستگاه جدید توانایی چاپ کردن روی انواع بیشتری از کاغذ را دارد و میزان اتوماسیون آن نیز افزایش پیدا کرده است. دستگاه توسط شرکت فوجی زیراکس در ژاپن ساخته شده است و شرکت زیراکس در خارج منطقه آسیا عهده‌دار بازاریابی و فروش آن است.
این دستگاه، نوع تکامل یافته ماشین‌های چاپ ۸۰۰ و i 1000 زیراکس است و جایگزین این دو ماشین که در سال ۲۰۱۰ عرضه شدند، خواهد شد.
این دستگاه جدید که زیراکس ایریدسی (Xerox Iridesse) نام دارد در سال ۲۰۱۸ به صورت آزمایشی وارد بازار شد و اکنون به صورت تجاری در دسترس همگان قرار دارد. کوین اودونل از مدیران اروپایی زیراکس می‌گوید این دستگاه برای شرکت‌هایی مناسب است که می‌خواهند خدمات چاپی خود را گسترش دهند و از لحاظ تولید و تنوع آن را بهینه کنند. کیفیت چاپ دستگاه افزایش پیدا کرده. و روی انواع بیشتری از مدیا می‌تواند چاپ کند. قابلیت منحصر به‌فرد دستگاه اضافه کردن جلوه‌های ویژه به کار چاپی، با استفاده از رنگ‌های طلائی، نقره‌ای، شفاف و سفید است.
دستگاه ایریدسی را می‌توان به صورت چهاررنگ خرید و پس از خرید در چاپخانه در صورت نیاز آن را به شش رنگ ارتقا داد. اودونل می‌گوید بیش از ۹۵ درصد از مشتریان دستگاه از همان ابتدا دستگاه را با پیکربندی شش رنگ خریده‌اند. رنگ‌های اضافی با نام SDI یا مرکب‌های خشک ویژه ارایه می‌شوند. یونیت‌های چاپ SDI یا قبل از یونیت‌های چهاررنگ برای نشاندن رنگ‌های خاص و یا پس از یونیت‌های چاپ چهاررنگ به عنوان پوشش روی چهاررنگ اصلی به دستگاه اضافه می‌شوند. از یونیت‌ چهارم و پنجم می‌توان برای نشاندن دولایه مرکب سفید روی کار استفاده کرد.

اودونل می‌گوید: هر یونیت مستقل SDI را می‌توان در عرض ۲۰ دقیقه از روی دستگاه برداشت، محل آن را تغییر داد یا به دستگاه اضافه کرد. این عملیات هیچ‌گونه ضایعاتی به جا نمی‌گذارد و به هیچ تنظیم ویژه‌ای نیاز ندارد. رنگ‌های آستری (underlay) پس از اضافه شدن به چهاررنگ اصلی حالت رنگین تابی (Iridescent) و متالیک ایجاد می‌کنند. رنگ‌هایی که روی چاپ چهاررنگ می‌خورند (overlay) برای چاپ مناطق تنپلات و موضعی، ایده‌آل است. رنگ شفاف SDI را می‌توان تا هفت بار روی کار نشاند که حالت برجسته و ورنی‌خورده به کار چاپی بدهد.
نوع تونر مورد استفاده در دستگاه از نوع HD یا با وضوح بالا (High Definition) است این تونرها از ذرات EA یا Emulsion aggregation (تراکم امولسیون) ساخته و تشکیل شده‌اند. اندازه ذرات تونر CMYK حدود ۱/۴ میکرون است. دستگاه از ریپ افی به صورت ۱۰×۱۲۰۰×۱۲۰۰ بیت و رزولوشنی معادل ۱×۲۴۰۰×۲۴۰۰ بیت برخوردار است.
ذرات بزرگتر تونر متالیک همانگونه که از اسمش پیداست جلوه‌ای متالیک به کار می‌دهند که در مقایسه یا تونرهای نسل گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار است. اودانل ادعا می‌کند این تونرها جلوه واقعی نقره‌ای و طلایی را ارایه می‌دهد.
زیراکس برای کمک به طراحان، همراه با دستگاه یک کتاب راهنمای طراحی در زمینه کار با پالت رنگ‌های متالیک ارایه می‌کند.
این کتابچه نکات آموزشی به طراحانی ارایه می‌دهد که با برنامه‌های طراحی مثل ایندیزاین کار می‌کند، در صورت استفاده از یونیت‌های SDI باید یک برنامه کاربردی به سیستم ورودی رایانه EFI-EX-PC اضافه ‌شود تا رنگ‌های SDI را به فایل استاندارد CMYK اضافه کند.
اودونل می‌گوید: «در دستگاه جدید از مدیا و کاغذهای متنوع بیشتری می‌توان استفاده کرد این ویژگی باعث می‌شود تا کارهایی را که معمولاً با ماشین افست انجام می‌شد، بتوان با استفاده از دستگاه زیراکس چاپ کرد. ایریدسی به راحتی می‌تواند روی کاغذهای سنتتیک، لیبل و کاغذ افست، همچنین کاغذهای طرح‌دار و فانتزی چاپ کند. کاغذ از ۵۲ گرمی تا ۴۰۰ گرمی را می‌توان در دستگاه استفاده کرد و طول کاغذ می‌تواند تا ۱۲۰۰ میلی‌متر باشد. اپراتورها می‌توانند مشخصات کاغذهای جدید را ثبت و وارد دستگاه کرده و در کتابخانه دستگاه آرشیو کند. دستگاه هنگام تصویرسازی، فیوزینگ، تنش‌گیری کاغذ و مراحل تکمیلی از این اطلاعات استفاده می‌کند.
آپشن‌های مختلف دستگاه شامل سینی تغذیه با گنجایش بیشتر، سینی لایی گذاری چند ورقی، یک سینی ویژه کاغذ افست با گنجایش یک بند کاغذ و یک دسته کن با ظرفیت بالا می‌شود.
یک ماژول می‌تواند دستگاه را به یونیت‌های تکمیلی از جمله سیستم برش، خط‌زنی، دفترچه‌سازی و ماژول برش و تای فرم، متصل کند. سرعت دستگاه ۱۲۰ ورق ۸۴ در دقیقه است. قیمت چاپگر شش رنگ دیجیتال زیراکس حدود ۱۸۰ هزار یورو اعلام شده‌است.


دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.