پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024

عملیات تکمیلی چاپ دیجیتال، به چاپ سنتی بی نیاز می شود

تقریبا 15 سال از زمانی که عملیات تکمیلی به چاپ دیجیتال اضافه شد، می گذرد. از آن زمان، بازار چاپ دیجیتال هرروز بزرگتر و پررونق تر می شود. امروز، با عملیات تکمیلی چاپ دیجیتال می توان هرگونه جلوه های چاپی بصری و لمسی را با مواد و رنگ های نامحدود به چاپ اضافه کرد. و البته هرچه جلوتر می رویم، اننظارات مشتریان از چاپ دیجیتال بیشتر هم می شود.

چاپ دیجیتال امروزی بسیار خلاقانه شده است، به گونه ای که در بسیاری موارد، مزیت های آن با مزیت هایی که غول چاپ فلکسو در اختیارمان قرار می دهد، برابری می کند. امروز میتوان با انواع وارنیش، متالایز و فویل گرم، ظاهر چاپ را جذاب تر از همیشه کرد. درواقع، فرصت هایی که چاپ دیجیتال و عملیات تکمیلی آن در اختیارمان می گذارد، تقریبا نامحدود است.

میرکو پلزر، یکی از مدیران چاپ شرکت کونیکا مینولتا می گوید: «عملیات تکمیلی در ماشین های فوق پیشرفته ی چاپ دیجیتال امروزی، نه تنها هیچ چیز از چاپ فلکسو کم ندارد، بلکه از ارزش افزوده هایی برخوردار است که چاپ فلکسو از آنها بی بهره است. انتظارات روزافزون مشتریان هم چیزی ست که همیشه این فناوری را پوپا نگه می دارد. کیفیت بالای چاپ در صنعت جواهرات، صنعت خودرو، چاپ تجاری و کسب و کارهای تدارکاتی مربوط به برگذاری مراسم ها، عمده ترین زمینه هایی هستند که از فناوری های نوین عملیات تکمیلی در چاپ دیجیتال استقبال می کنند. یکی از واحدهای عملیات تکمیلی بسیار موفق ار کمپانی کونیکا مینولتا، مدل Accurio Shine 3600 است که دارای ماژول فویل کوبی فلز iFoil است. این ماشین همچنین به فناوری JetVarnish مجهز است که کار وارنیش زنی بر روی محصول را امکان پذیر می کند.»

مروری بر عملیات تکمیلی چاپ دیجیتال
عملیات تکمیلی چاپ دیجیتال به تمامی آپشن های چاپی گفته می شود که با استفاده از آنها می توان ظاهر محصول چاپی را جذاب تر کرد. مهمترین انواع چاپ عملیات تکمیلی در روش های دیجیتال به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:
  • جلوه های فلزی
  • وارنیش موضعی یا کامل
  • جلوه های سه بعدی مانند ایجاد بافت و یا چاپ خطوط بریل
وجود رنگ های بیشتر در چاپ دیجیتال باعث به وجود آمدن فرصت های نامحدودی در چاپ دیجیتال شده است. مثلا کمپانی Roland DG، انواع پرینترهای سازگار با مرکب های سری Eco-Sol-Max2 و مرکب های متالیک نقره را به بازار عرضه کرده است. با این فناوری و با وجود طیف گسترده ی رنگی در چاپ دیجیتال، میتوان جلوه های بسیار گوناگون فلزی و صدفی را در عملیات تکمیلی چاپ ایجاد کرد.

در عملیات تکمیلی چاپ دیجیتال فرمت عریض با حجم های بالا، از مرکب های یووی استفاده می شود. مثلا ماشین های فوق پیشرفته ی Durst P5 500 و SwissQprint Kudu که در رویداد فسپا 2022 معرفی شدند، دارای کانال های کوتینگ یووی هستند. وارنیش های شفاف یووی را می توان در لایه های مختلف بر روی بستر چاپ کرد و به این شکل، درجات مختلفی از شفافیت تا ماتی را به وجود آورد. با استفاده از این وارنیش های یووی همچنین می توان به انواع جلوه های سه بعدی و بافت دار هم دست پیدا کرد.

همانطور که گفتیم مزیت های عملیات تکمیلی در چاپ دیجیتال نامحدود است. همچنین این کار در مقایسه با چاپ عملیات تکمیلی در روش های سنتی،  بسیار کم دردسر تر است؛ مثلا در چاپ دیجیتال برخلاف روش های دیگر، نیازی به ساخت استنسیل، اسکرین و استمپ نداریم. اینکار نه تنها در زمان و هزینه صرفه جویی می کند، بلکه ارزش افزوده ی بالایی هم ایجاد می کند.

مخصوصا اگر کار چاپ جلوه های مختلف مانند وارنیش زنی، با فناوری های جوهرافشان انجام شود، سرعت چاپ به شکل بسیار قابل توجهی افزایش میابد. البته مرکب و وارنیش های شفافی که با فناوری های جوهرافشان سازگار هستند، به خاطر فرمولاسیون خاص و پیچیده ای که باید داشته باشند، معمولا گران هستند. همچنین به خاطر برخی دلایل فنی، با مرکب های متالیک معمولا آن درجه از براقیتی که با فناوری هات فویل گرم به دست می آید را نمی توان به دست آورد.

فناوری فویل گرم در چاپ دیجیتال
جلوه های چاپی ای که به روش فویل گرم می توان به آنها دست یافت، گسترده اند. عملیات تکمیلی فویل گرم معمولا در مرحله ی بعدی پس از چاپ، بر روی محصول اعمال می شود. در صنعت چاپ دیجیتال به این فرآیند «DIMA digital hot foil» گفته می شود. البته در بعضی از پرینترها مانند پرینتر MGI Meteor Unlimited Colors، این فرآیند در خود خط چاپ و به شکل این لاین هم انجام می شود.

بااینحال، عملیات تکمیلی فویل گرم چاپ دیجیتال به روش معمول، یک روش بسیار پر مصرف است. برای همین هم کمپانی Linda Group در سال 2016، فناوری نانو متالوگرافی را به بازار معرفی کرد. امروزه شرکت Actega Metal Print، صاحب امتیاز این فناوری ست و آن را با نام «Ecoleaf» به بازار عرضه خواهد کرد.

فناوری Ecoleaf، یک فناوری فوق پیشرفته و پایدار است که می تواند با مصرف کم ترین مواد اولیه، هدررفت، هزینه و زمان، بالاترین کیفیت را برای تولیدکنندگان و مشتریان آنها به همراه داشته باشد. پائولو گراسو، مدیر فروش Ecoleaf در کمپانی Actega Metal Print عقیده دارد که در آینده ی نزدیک، این فناوری به خاطر مزیت های بالای تولید، به استاندارد چاپ متالیاز به روش دیجیتال تبدیل می شود.

بازار عملیات تکمیلی به روش دیجیتال
در بازارهای جهانی امروز، حجم چاپ کاهش چشم گیری داشته است و مهمترین علت آنهم دیجیتالی شدن کانال های ارتباطی ست. اما این پدیده باعث می شود که یکبار دیگر به محصولات چاپی به عنوان یک کالای باارزش نگاه کرد. میکرو پلزر می گوید: «دنیای دیجیتال امروزی، محصول چاپی را به یک کالای باارزش تر تبدیل کرده که ایجاد ارزش افزوده در آن بسیار مهم است. چاپ دیجیتال امروزی، مجهز به عملیات تکمیلی بی نظیری ست که با روش های مختلف، ارزش افزوده ی چاپ را بالاتر می برد.»

واحدهای فویل کوبی و متالایز Ecoleaf، در تمام زمینه های چاپ از جمله لیبل، کارتن، بسته بندی های انعطاف پذیر، چاپ تجاری و نشر قابل استفاده است. این فناوری در ابتدا برای ماشین های کم عرض لیبل به بازار عرضه می شود. این سیستم فویل کوبی منحصر به فرد، با هردو روش اینلاین و نیرلاین سازگار است و با تمامی ماشین های کم عرض که با مرکب های یووی فلکسو، یووی اسکرین و یووی دیجیتال کار می کنند، سازگار است.
یکی دیگر از مزیت های مهم عملیات تکمیلی به روش دیجیتال، پایین آوردن سطح ردپای کربنی در فرآیندهای چاپ است. عملیات تکمیلی به روش دیجیتال، در مصرف انرژی و مواد اولیه صرفه جویی می کند. حجم آلاینده ها و آلودگی های ناشی از این فرآیندها کنترل شده و بسیار کم است و همچنین به هیچ کدام از قطعات مورد نیاز در چاپ های سنتی مانند پلیت فلکسو و اسکرین نیاز ندارد.

گراسو می گوید: «امروزه، کاهش تولید CO2 یکی از شاخص های مهم مربوط به پایداری ست که تمامی تولیدکنندگان باید قوانین مربوط به آن را رعایت کنند. Ecoleaf دقیقا با توجه به همین شاخص توسعه پیدا کرده است. با استفاده از این فناوری می توان استفاده از پلاستیک در حجم های بالا را کنار گذاشت و به جای آن فقط از چند کیلو پیگمنت استفاده کرد. البته این فناوری تضمین می کند که با کاهش مصرف انرژی و مواد اولیه ی دیگر، کیفیت محصول نهایی همچنان بالا و رقابتی باقی بماند.»

آینده ی چاپ عملیات تکمیلی، دیجیتال یا هیبرید؟
با رونق گرفتن هرچه بیشتر بازار بسته بندی و چاپ تجاری به روش دیجیتال، در سال های آینده شاهد افزایش تقاضا برای چاپ دیجیتال و عملیات تکمیلی پایدار و مقرون به صرفه خواهیم بود. این اتفاق به این دلیل است که مشتریان همیشه به دنبال ارزش افزوده بالا در محصولات و خدمات هستند و چاپ دیجیتال آن را به راحتی در اختیار آنها قرار می دهد.

یک فرآیند تولید کاملا دیجیتال که عمیلات تکمیلی دیجیتال را هم شامل می شود، می تواند محصولی با کیفیت و ارزش افزوده ی بسیار بالا تولید کند، به همین خاطر است که برخی از کارشناسان عقیده دارند که آینده ی عملیات تکمیلی چاپ دیجیتال، ممکن است حتی فناوری های هیبرید را هم کنار بگذارد. این کارشناسان بر این باور هستند که چاپ دیجیتال در آینده ی نزدیک، روش های سنتی فلکسو و اسکرین را کنار میگذارد و ماشین های فوق پیشرفته ی تمام دیجیتالی را به بازار عرضه می کند که در آنها صفر تا صد فرآیندهای چاپ با فناوری های دیجیتال و با کارایی و اثربخشی بالا انجام می شود.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.