پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه1 ارديبهشت 1403     Saturday, April 20, 2024

در دنیای چاپ دیجیتال بسته بندی چه خبر است؟

تعداد تولیدکنندگان و صاحبان برندی که به چاپ دیجیتال روی می آورند، هرروز رو به افزایش است. چون چاپ دیجیتال می تواند انتظارات و ابتکارات مورد نظر مشتری در بسته بندی را برآورده کند و تنوع و تمایز در بازار محصولات را بیشتر کند.

از طرف دیگر، با استقبال از چاپ دیجیتال در چاپ بسته بندی، این فناوری به نفوذ و توسعه ی خود در این زمینه ادامه می دهد؛ سیستم های چاپ پیشرفته تر شده اند، انعطاف پذیری جریان کاری و خلاقیت در طراحی بسته بندی بیشتر شده و حالا برندها می توانند سفارشات لیبل و بسته بندی خود را با حجم محدود و با تنوع بالا به بازار عرضه کنند.
تحقیقات اخیر بازار نشان می دهد که تقاضا برای فناوری های چاپ دیجیتال در حوزه ی بسته بندی بسیار زیاد و در حال رشد است. گزارش وب سایت Allied Market Research نشان می دهد که ارزش چاپ دیجیتال در بسته بندی، از رقم 20.6 میلیارد دلار در سال 2021، به رقم 49.9 میلیارد دلار در سال 2031 خواهد رسید. این صنعت با رقم مرکب سالانه 9.1 درصد به رشد خود ادامه خواهد داد.
تحقیقات همچنین نشان می دهد که چاپ لیبل دیجیتال، بیش از دو سوم از حجم چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی را به خود اختصاص داده و انتظار می رود که این روند تا سال 2031 همچنان ادامه داشته باشد. البته پیش بینی می شود که در همین بازه ی زمانی، چاپ دیجیتال بسته بندی های انعطاف پذیر هم با رشد چشم گیری همراه باشند.
بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها هم، دو زمینه ی عمده در بسته بندی های چاپ دیجیتال محسوب می شوند که با مزیت های منحصر به فرد چاپ دیجیتال، چشم اندازهای بی نظیری پیش رو دارند.
نفوذ چاپ دیجیتال به زمینه های مختلف صنعت بسته بندی، نشان از اثربخشی و کارایی بالای این فناوری دارد که علاوه بر کیفیت چاپ بسیار بالا، قابلیت شخصی سازی، امکان سفارش محدود و کاهش هدررفت را هم با خود به ارمغان آورده است.
چاپ دیجیتال در زمینه ی بسته بندی مواد دارویی هم موثر واقع شده است. تولیدکنندگان محصولات دارویی به چاپ دیجیتال روی می آورند چون می توانند از این سیستم های چاپی به شکل این لاین در خطوط تولید خود استفاده کنند. بسته بندی های دارویی به خاطر حساسیت بالا، همیشه در معرض تغییرات مختلف از جمله تغییر دستورالعمل ها، تغییر اطلاعات روی بسته بندی از جمله اطلاعات متغیر و تغییرات اعمال شده توسط قوانین و سیاست های بین المللی هستند. با سیستم های دیجیتال این لاین می توان تمام این تغییرات را فورا و بدون اتلاف وقت بر روی بسته بندی محصول اعمال کرد.
همچنین اینکه پیشرفت های فناوری در سال های اخیر باعث شده که بتوان از چاپ دیجیتال برای چاپ روی بسته بندی با متریال مختلف مثل آلمینیوم، بطری های شیشه ای، فیلم های پوششی و بسته بندی های کیسه ای دارای پوشش های متالایز چاپ کرد. عملیات تکمیلی چاپ دیجیتال هم از همیشه پیشرفته تر و گسترده تر شده است. امروزه عملیات تکمیلی مثل هات فویل، کوتینگ های موضعی، فویل دیجیتال و مرکب های ویژه، به صورت این لاین بر روی بسته بندی اعمال می شوند.
در ادامه به برخی از آخرین امکانات و قابلیت های چاپ دیجیتال که توسط برندها و کارخانه های معتبر دنیا به کار گرفته می شود می پردازیم.
  1. چاپ لیبل دارو در همان خط تولید و پخش محصول


شرکت های پخش دارو در اروپا، به مزیت های چاپ لیبل های دارویی در خود کارخانه و در همان خطوط تولید و پخش دارو پی برده اند. شرکت های پخش دارو معمولا داروها را به شکل عمده تحویل می گیرند و قبل از پخش در بازار، آنها را دوباره بسته بندی می کنند. در این مواقع، چاپ دیجیتال برای تولید لیبل در داخل خود کارخانه، مزیت بزرگی محسوب می شود.
قوانین و سیاست های هر منطقه یا کشور، با دیگر کشورها متفاوت است. به همین دلیل است که یک داروی خاص، در مناطق و کشورهای مختلف جهان، با اطلاعات و سیاست های بسته بندی مربوط به همان کشور تولید و عرضه می شود. اطلاعاتی مثل زبان های مختلف، طراحی گرافیک بسته بندی، شماره سریال، تاریخ انقضا، بارکدهای پیگیری محصول، تمهیدات امنیتی و... در سفارشات مختلف، متفاوت است.
جالب است بدانید که گاهی یک محصول دارویی خاص، با 50 بسته بندی مختلف به بازارهای منطقه ای و بین المللی عرضه می شود. قابلیت چاپ اطلاعات متغیر و چاپ سفارش محدود و متنوع که از ویژگی ذاتی چاپ دیجیتال است، در این مواقع به کار می آید. مراکز پخش دارو، سیستم های چاپ دیجیتال را به شکل مستقیم در کارخانه های خود راه اندازی می کنند که هزینه های مربوط به تدارکات و جابه جایی را نیز کاهش دهند.
  1. شخصی سازی جعبه های شکلات با فویل کوبی دیجیتال


چاپخانه و تولیدکننده ی بسته بندی Colorduck Baiersbronn برای یک رویداد رده بالای مربوط به شیرینی پزی در کشور سوئیس، از 40 جعبه شکلات کاملا متفاوت و منحصر به فرد برای بسته بندی شکلات های خود استفاده کرده است.
این شکلات ها با طعم آجیل و به شکل دست ساز تولید شده اند و برای هرکدام از آنها، از یک لفاف پوششی متفاوت با طرح قله های متفاوت از کوهستان های مشهور استفاده شده است. برای چاپ این طرح های متنوع و در عین حال مرتبط، از سیستم چاپ دیجیتال اچ پی و نرم افزار اچ پی اسمارت استریم موزاییک استفاده شده که می تواند از یک طرح واحد، به تعداد نامحدود طرح متفاوت ایجاد و چاپ کند.
کمپانی Colorduck همچنین برای پوشش های داخلی جعبه های شکلات خود هم از چاپ دیجیتال بهره گرفته و پوشش ها را در نسخه های متفاوت با دیگری چاپ کرده است. برای گرفیک پوشش های داخلی، از طرح های انتزاعی کوهستان آلپ استفاده شده که تصویر آن، از زیر برش هایی که بر روی جعبه شکلات ایجاد شده، مشخص است. در تمام قسمت های چاپی ای جعبه، از چاپ دیجیتال استفاده شده است.
و نکته ی جالب توجه دیگر این است که اسم گیرنده ها بر روی هرکدام از جعبه ها با فویل کوبی دیجیتال حک شده که بسته بندی را خاص و متمایز کرده است.
  1. کمپانی Sealed Air با پرینترهای prismiq به بازار بسته بندی های انعطاف پذیر می آید


کمپانی Sealed Air که اخیرا با نام SEE شناخته می شود، با پرینترهای دیجیتال به بازار می آید که برای آن دسته از تولیدکنندگان و صاحبان برندی که بسته بندی محصولات را در خود کارخانه تولید می کنند، بسیار کارآمد است. تمرکز این سیستم ها، چاپ بسته بندی های انعطاف پذیر مواد غذایی ست.
این کپمپانی از پرینتر فرمت عریض prismiq 5440 خود برای بسته بندی های انعطاف پذیر استفاده می کند که یک سیستم تمام رنگ و با کیفیت چاپ عکاسی ست. سرعت این پرینتر بالاست و قابلیت چاپ مرکب های نامرئی و متالیک را هم دارد. این سیستم می تواند بر روی بسترهای از جنس رول پلاستیک، شرینک و بسته بندی های پایه فیبری چاپ کند. این سیستم همچنین قابلیت چاپ دورو را دارد.
پرینترهای prismiq در انواع کم عرض هم تولید شده اند که برای آن دسته از خرده فروشان که محصولات خود را خود کارخانه بسته بندی می کنند، مناسب است. این کمپانی امیدوار است که بتواند این سیستم ها را تا سال 2023 به بازار عرضه کند.
  1. بسته بندی با سفارش محدود و چندین SKU
 
استارت آپ Mochi Bros که یک شرکت تولید ساندویچ های سنتی بین المللی در کشور انگلستان است، برای بسته بندی ساندویچ های خود از پرینتر دیجیتال استفاده می کند. این شرکت مخصوصا برای بسته بندی یکی از محصولات پریمیوم خود که یک ساندویچ سنتی ژاپنی ست، از مزیت های چاپ دیجیتال بهره می گیرد که بتواند بسته بندی ای خاص و متناسب با خود محصول به مشتری ارائه دهد. از آنجایی که سفارشات این شرکت بسیار محدود است، چاپ دیجیتال بهترین گزینه برای تولید بسته بندی های محصولات این شرکت است.
تولید بسته بندی های این شرکت، توسط ePac Flexible Packaging انجام می شود که می تواند سفارشات محدود Mochi Bros را در تنوع بالا و با پنج SKU متفاوت چاپ کند. این بسته بندی ها به شکل کیسه های افقی ای هستند که ظاهر باکیفیت و لطیفی دارند. بر روی بسته بندی، یک پنجره ی شفاف طرحی شده که محصول از داخل آن معلوم است. در پشت بسته بندی هم شماره سریال، بارکد و لینک شبکه های اجتماعی شرکت Mochi Bros چاپ شده است.
  1. تولد میلیون ها ستاره با چاپ دیجیتال


شرکت Nebula Snack از چاپ دیجیتال برای تولید بسته بندی های متفاوت شکلات آنهم در حجم بالا استفاده می کند. این کمپانی، با همکاری چاپخانه ی Accuflex Packaging، در عرض 5 ماه، 20 هزار بسته بندی شکلات منحصر به فرد تولید می کند.
این بسته بندی ها ز مواد اولیه ی کاملا پایه گیاهی ساخته می شوند و فرآیند ساخت آنها نیز پایدار است. این چاپخانه برای چاپ این سفارش، از سیستم چاپ اچ پی اسمارت استریم موزاییک استفاده می کند. نرم افزار این سیستم چاپی، به الگورتیمی مجهز است که می تواند از یک طرح اورجینال، صدها طرح متفاوت ایجاد کند و به این ترتیب، طرح و گرافیک هر بسته بندی را از دیگری متمایز کند. به این ترتیب، در شکلات های Nebula هیچ دو بسته بندی مشابهی پیدا نخواهید کرد.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.