پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
شنبه8 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024

جنگ در خاورمیانه، تهدید تازه ای برای اقتصاد جهان و صنعت چاپ و بسته بندی

اینروزها با وقوع جنگ ناگهانی در خاورمیانه و میان دو کشور اسرائیل و فلسطین طرف هستیم که ممکن است دامن کشورهای دیگر خاورمیانه را هم بگیرد. یکی از مهمترین احتمالات ناشی از این جنگ، احتمال شدت گرفتن تحریم های ایران از طرف آمریکا از یک طرف، و برهم خوردن روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی از طرف دیگر است که منجر به ایجاد اختلالات جدی تر در اقتصاد جهان خواهد شد.

در طول تاریخ، وقوع جنگ ها علاوه بر تلفات جانی تاسف باری که به همراه داشته اند، همیشه اقتصاد جهان را با مشکلات و محدودیت های بسیار جدی مواجه می کردند. در طی جنگ جهانی دوم که روابط بین المللی به شکل گسترده تیره و تار شدند، بالا رفتن قیمت سوخت و انرژی از یک طرف و ایجاد اختلالات جدی و گسترده در زنجیره ی تامین مواد اولیه ضروری باعث شد که بسیاری از مردم در کشورهای محتلف دنیا با زمستان های سخت و بدون سوخت مواجه شوند و در این میان، میلیون ها نفر از مردم، به خاطر قحطی سوخت و همچنین آذوقه، جان خود را از دست دادند. اما متاسفانه از آن زمان به بعد هم جنگ هرگز گریبان مردم جهان را رها نکرده و ما همیشه شاهد جنگ در اقصی نقاط جهان بوده ایم.

جنگ در هر نقطه از زمین که اتفاق بیوفتد، اقتصاد کل جهان را هدف را می گیرد و چرخ صنایع را پنچر می کند. در یکی دو سال گذشته، شاهد درگرفتن جنگ میان روسیه و اوکراین بودیم و دیدیم که عواقب ناشی از آن، چگونه باعث بالا رفتن قیمت سوخت و انرژی در اروپا و ایجاد اختلال در تامین مواد اولیه ی مورد نیاز صنایع کاغذ سازی و به دنبال آن، چاپ و بسته بندی شد. درگیری در منطقه ی دریای سیاه، باعث شد قیمت انرژی، غلات و نفت به بالاترین حد در تمام دوران قرن بیست و یکم برسد.

حالا اینروزها با وقوع جنگ ناگهانی در خاورمیانه و میان دو کشور اسرائیل و فلسطین طرف هستیم که ممکن است دامن کشورهای دیگر خاورمیانه را هم بگیرد. یکی از مهمترین احتمالات ناشی از این جنگ، احتمال شدت گرفتن تحریم های ایران از طرف آمریکا از یک طرف، و برهم خوردن روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی از طرف دیگر است که منجر به ایجاد اختلالات جدی تر در اقتصاد جهان خواهد شد.
در دو سال اخیر، با تحریم هایی که اتحادیه ی اروپا علیه سوخت موسکو وضع کرده، قیمت سوخت و مواد اولیه ی مورد نیاز صنایع به شکل قابل توجهی بالا بوده است. اما در دو هفته ی گذشته شاهد پایین آمدن نسبی قیمت ها بوده ایم که حالا با وقوع این جنگ، انتظار می رود دوباره در چند روز آینده با اوج گیری قیمت ها مواجه شویم.

اندی لیپو، رئیس موسسه ی نفت و گاز Lipow Oil Associates می گوید: «جنگ میان اسرائیل و فلسطین فعلا بر روی قیمت سوخت تاثیر چندانی نخواهد داشت، اما از آنجایی که ممکن است درگیری ها به سمت ایران هم کشیده شود، جنگ با ایران می تواند قیمت جهانی نفت و گاز را به شکل قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد.» ایران در سال گذشته، هشتمین کشور بزرگ دنیا در صادرات نفت بوده که با وجود تحریم ها، روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر می کند و اختلال در این حجم از صادرات، تمامی صنایع وابسته به سوخت و انرژی را با مشکلات اقتصادی جدی مواجه می کند.

جنگ در سال های گذشته تاثیرات زیان بار بسیاری بر صنایع کاغذسازی، بسته بندی و چاپ گذاشته است. در جنگ میان اوکراین و روسیه، 300 کمپانی چاپ و بسته بندی بزرگ در غرب ناچار شدند کسب و کار خود را تعطیل کنند. این درگیری همچنین باعث فرار 5.6 میلیون نفر از جمعیت اوکراین به کشورهای دیگر شد که این اتفاق، صنعت چاپ و بسته بندی را با کمبود بحرانی نیروی کار هم مواجه کرد.

جنگ در خاورمیانه هم از جنبه های مختلف، تاثیرات مشابهی بر صنعت چاپ و بسته بندی خواهد داشت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:
اختلال در زنجیره ی تامین: همانطور که گفته شد یکی از تاثیرات زیان بار جنگ، قطع یا ایجاد مشکلات گوناگون در زنجیره ی تامین است که باعث ایجاد اختلال در شبکه ی توزیع، مسیرهای تجاری و میزان دسترسی به مواد اولیه می شود. اختلال در زنجیره ی تامین مواد اولیه مانند کاغذ، مرکب، چسب و فلزاتی مانند آلمینیوم، باعث برهم خوردن تعادل صنعت چاپ و بسته، مخصوصا در مناطق جنگزده خواهد شد. کمبود یا تاخیر در تامین مواد اولیه ی مورد نیاز  صنعت هم باعث توقف تولید و بالا رفتن قیمت نهایی محصول می شود. عربستان، قطر و امارات متحده، سه کشور بزرگ در زمینه ی چاپ و بسته بندی به شمار می روند که با گسترده شدن وسعت درگیری ها در خاورمیانه، احتمالا بیشترین آسیب را در این صنایع متحمل خواهند شد.

ناپایداری اقتصادی: یک سوغات همیشگی جنگ، ناپایداری اقتصادی ست که اتفاقاتی مانند نوسان زیاد در قیمت ها، تورم بالا و پایین آمدن قدرت خرید مشتریان را در پی دارد. همه ی این عوامل در کنار هم باعث می شوند که تقاصا برای محصولات چاپ و بسته بندی کاهش پیدا کند. در بسیاری از کشورهای منطقه ی خاورمیانه، مردم به دلیل چالش های سیاسی و اقتصادی موجود، از قدرت خرید بالایی برخوردار نیستند. بااینحال، در سال های اخیر که این منطقه به ثبات نسبی رسیده، قدرت خرید مردم بیشتر شده و به دنبال آن، تقاضا برای محصولات چاپی در تمام زمینه های بسته بندی، چاپ تجاری و دکوراسیون افزایش پیدا است. این افزایش تقاضا باعث ایجاد توسعه های چشمگیری در زمینه ی کسب و کارهای چاپ و بسته بندی و انتقال سیستم های چاپ پیشرفته به این کشورها شده است که حالا همه ی این توسعه های اقتصادی ممکن است دوباره مورد تهدید قرار بگیرند.

اختلال در شبکه ی واردات و صادرات: جنگ، باعث برهم خوردن روابط سیاسی و تجاری میان کشورها و مسدود شدن کانال های واردات و صادرات می شود. حیات صنعت چاپ و بسته بندی هم مانند هر صنعت دیگری و حتی بیشتر، به صادرات و واردات منابع اولیه ی مهم مانند کاغذ و مرکب وابسته است. ایجاد اختلال در زنجیره ی تامین این مواد می تواند صنعت بسته بندی را به عنوان یکی از صنایع ضروری و اثرگذار در زندگی روزمره ی مردم با اختلالات جدی مواجه کند.

خسارت های زیرساختی: یکی دیگر از آثار زیان بار جنگ برای ملت ها این است که حملات موشکی می تواند به زیرساخت های تاسیساتی و فناوری کشورها خسارت های جدی و ماندگار وارد کند. مثلا در طی جنگ میان روسیه و اوکراین، بسیاری از تاسیسات چاپخانه ای بزرگ در شهرهای کی یف و خارکیف تخریب شدند. همین می تواند در جنگ تازه درگرفته در خاورمیانه هم اتفاق بیافتد. بازسازی تاسیسات و مخصوصا زیرساخت های مهم در صنایع کاغذ سازی، چاپ و بسته بندی به مدت زمان طولانی و منابع زیاد نیاز دارد که بسیار هم هزینه بر است.
تغییر تقاضا: در طول جنگ و خرابی های بعد از آن، تقاضا برای محصولات چاپی و مخصوصا آن دسته از محصولات غیرضروری که جنبه ی دکوراسیون یا تجاری دارند، به شکل بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. این اتفاق به این دلیل می افتد که در دوران سخت جنگ، مردم ترجیح می دهند که پول و درآمد خود را صرف هزینه های ضروری تر مانند خوراک و تامین پوشاک، انرژی و... کنند. همین باعث ایجاد رکود و حتی ورشکستگی در بسیاری چاپخانه های بزرگ و کوچک می شود.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.