پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
يكشنبه9 ارديبهشت 1403     Sunday, April 28, 2024

بلک فرآیدی در صنعت چاپ چگونه است؟

رویداد بلک فرایدی یا همان جمعه ی سیاه که اینروزها از آمریکا به همه جای دنیا سرایت کرده و به یکی از بزرگترین رویدادهای خرید در دنیا تبدیل شده است، در واقع هیچوقت قرار نبوده به این شکل و شمایلی که امروز می بینیم دربیاید.

شصت سال پیش، از اصطلاح بلک فرایدی برای اشاره به آخرین جمعه ی قبل از روز شکرگزاری سال 1963، یعنی روزی که رئیس جمهور وقت آمریکا، جان اف کندی ترور شد، استفاده شد. نه برای نامگذاری یک روز پر از تخفیفات بی سابقه!

اما به هرحال امروزه بلک فرایدی ماهیت سیاه خود را از دست داده و به یک رویداد پرجاذبه برای مشتریان و البته پر سود برای فروشندگان تبدیل شده است. تولیدکنندگان و خدمت دهندگان فعال در صنعت چاپ هم مانند هر صنعت دیگری از این رویداد استقبال می کنند. در این روز به سراغ هر تولیدکننده یا تامین کننده ی ماشین آلات و سیستم های چاپی که بروید، می توانید از تخفیف های فوق العاده ای بهره مند شوید که در هیچ روز دیگری از سال خبری از آنها نیست.
بسیاری از برندها، تخفیفات بلک فرایدی خود را فقط به همان روز جمعه محدود نمی کنند و آنها را در بازه ی زمانی طولانی تری به مشتریان عرضه می کنند. مثلا کمپانی آمازون یک هفته ی کامل، یعنی از روز 17 تا 27 نوامبر را به «هفته ی بلک فرایدی» اختصاص داده است.

اغلب چاپخانه ها روزهای شلوغی را در این روزها تجربه می کنند؛ حجم دایرکت میل های تبلیغاتی و پوسترها و بنرهای فرمت عریض مخصوص رویداد بلک فرایدی ناگهان سر به فلک می کشد. چاپخانه های دیجیتال بیشترین سود را از اینروزها می برند، حجم و تنوع محصولات چاپی سفارشی و شخصی سازی مخصوص بلک فرایدی برای چاپ ماگ، تی شرت و اشیای ریز مانند توپ، خودکار و جاسوئیچی و... چند برابر می شود. برندهای مختلف هم کمپین های بزرگ و جذابی برای این رویداد تدارک می بینند که همگی  برای اجرای آن از چاپخانه های چاپ دیجیتال کمک می گیرند. البته طبق آمارهای به دست از آمده از تحقیقات وب سایت Printweek، در دو سه سال گذشته عواملی مانند بالا رفتن هزینه های زندگی و افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده که رویداد بلک فرایدی از رونق سال های قبل تر برخوردار نباشد. بااینحال، جاذبه های بلک فرایدی همچنان در هر فروشگاهی دیده می شود.

دو چاپخانه ی انگلیسی Netti و Maqetspace برای انواع خدمات چاپ خود از جمله چاپ پارچه، بنر، اکسسوری و چاپ های کادویی خود تخفیف 20درصدی اعمال کرده اند.  دو شرکت Tradeprint و  Antalis هم تا 27 نوامبر بر روی کلیه ی محصولات خود از جمله انواع کاغذ و مقوای چاپ، تخفیفات 10 درصد تا 70 درصد اعمال کرده است. غول کمپانی  Heidelberg هم برای مشتریانی که از فروشگاه آنلاین این شرکت خرید کنند هم تخفیفات جذاب و تکرار نشدنی اعمال می کند. و البته یکی از تولیدکننده هایی که تخفیفات بی نظیرش در این روزها بسیار سروصدا می کند، شرکت HP است که بر روی تمامی طیف محصولاتش از پرینترهای رومیزی و صنعتی گرفته تا لپ تاپ و اسکنر و... تخفیفات 15 تا 50 درصدی اعمال می کند. در بلک فرآیدی امسال می توانید:
  • پرینتر لیزری HP مدل LaserJet MFP M235dwe سیاه و سفید  All in One با قیمت 209 دلار را با قیمت 109 دلار خریداری کنید.
  • پرینتر Canon مدل  imageClass D570 وایرلس سیاه سفید All in One با قیمت 180 دلار را با قیمت 120 دلار خریداری کنید.
  • پرینتر HP مدل LaserJet Tank 2604sdw وایرلس سیاه سفید All in One با قیمت 420 دلار را با قیمت 200 دلار خریداری کنید.
  • پرینتر Brother مدل MFCL2750DW مونوکروم All in One با قیمت 300 دلار را با قیمت 270 دلار خریداری کنید.
  • پرینتر مدل Epson Expression Home XP-4200 وایر لس تمام رنگی All in One با قیمت 115 دلار را با قیمت 65 دلار خریداری کنید.
و بسیاری از برندها و مدل های دیگر با تخفیفات فوق العاده.

البته رویداد بلک فرایدی حواشی زیادی هم با خود به همراه می آورد. حجم بالای محصولات پستی و فشار کار شرکت های مربوط به پست محصولات باعث می شود که تعداد گزارش های مربوط به کالاهای شکسته یا آسیب دیده به شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند. در صنعت چاپ، افزایش حجم سفارشات چاپخانه ها ممکن است در بعضی موارد به حوادثی مانند کیفیت پایین چاپ، پس دادن مرکب چاپ به محصولات دیگر یا پاره شدن یا شکستن محصول بی انجامد. مثلا سال گذشته فقط در انگلستان نزدیک به نصفی از مشتریان (47 درصد) که در بلک فرآیدی خرید آنلاین انجام داده بودند، گزارش کردند که محصول آسیب دیده به آنها تحویل داده شده است.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.