
نشست هماندیشی و برنامهریزی جشنواره ضرباهنگ چاپ با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت فرهنگی، عباس زارع مدیرکل دفتر چاپ، احمد ابوالحسنی رییس اتحادیه چاپخانهداران تهران و جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره ضرباهنگ چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه ۱۹ مرداد ماه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، زارع در سخنانی گفت: طی این مدت تلاش کردیم در دولت وفاق، با همراهی و همدلی تشکلها، برنامههای مرتبط با صنعت چاپ را برگزار کنیم. در این میان ما به عنوان دولت نقش خود را به عنوان سیاستگذار، تسهیلگر و کمککننده دنبال میکنیم و در برگزاری جشنها و همایشها مشارکت داریم.
وی ادامه داد: امسال نیز با همکاری اتحادیه و صنف جشن روز صنعت چاپ را در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد.
زارع با اشاره به نگاه مثبت دکتر جوادی به صنعت چاپ، به برخی از اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از برنامههای ما این بود که واردات محصولات چاپ را مدیریت کنیم و در ۱۵۰ روز گذشته واردات محصولات چاپی را ۴۶ درصد کاهش دادیم، موضوعی که موجب میشود سرریز و نتایج آن به چاپخانههای کشور برگردد.
وی با طرح این موضوع که به مبحث صادرات نگاه ویژه داریم، گفت: معتقدیم که صادرات به پویایی چاپخانهها کمک میکند و فراهم سازی زیرساختهای صادراتی میتواند به ارزآوری و توسعه این صنعت کمک کند.
زارع با اشاره به برگزاری جلسه با مدیرکل دفتر اقتصادی وزارت امور خارجه، عنوان کرد: در این زمینه عضویت در شورا روابط اقتصاد خارجی و حضور نماینده وزارت فرهنگ در این شورا به بهبود شرایط کمک ویژهای خواهد کرد.
وی همچنین افزود: برگزاری جلسه با معاونت امور بینالملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عضویت در کارگروه فرصت فردا و بهرهگیری از فرصت شرکتهای دانش بنیان و جلسه با رییس سازمان توسعه تجارت و تشکیل کنسرسیوم صادراتی و برگزاری همایشی با حضور ۱۰۰ چاپخانه میتواند در رشد و توسعه صنعت چاپ نقش مهمی داشته باشد.
مدیرکل دفتر چاپ درادامه بر لزوم استفاده از ظرفیت صنعت چاپ برای تحقق دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد و گفت: مردمیسازی و گسترش عدالت فرهنگی با استفاده از برنامهها و ظرفیت بخش خصوصی، تشکیل انجمن فارغالتحصیلان صنعت چاپ همچنین راهاندازی پاویون صنعت چاپ در نمایشگاههای مرتبط میتواند به توسعه صنعت کمک کند.
زارع با طرح این موضوع که چاپ یک صنعت فرابخشی است، گفت: ما در صنعت چاپ متولی این حوزه هستیم و میتوانیم از ظرفیت همه دستگاهها برای رشد و ارتقای صنعت استفاده کنیم.
در ادامه این نشست، احمد ابوالحسنی نیز در سخنانی گفت: وی افزود: در این میان صنف و اتحادیه تمام قد در کنار وزارت فرهنگ و همراه شما برای تسهیلگری امور مختلف و کارهای مرتبط با صنف است.
اهمیت صنعت چاپ در اشتغال و کارآفرینی
در ادامه این مراسم، محسن جوادی نیز در سخنانی گفت: صنعت چاپ در همه حوزهها اثرگذار است، در این میان این صنعت در ایجاد اشتغال و کارآفرینی نقش مهمی دارد و به همین دلیل باید توجه ویژهای به دغدغهها و مشکلات فعالان صنعت چاپ داشت.
وی با اشاره به پیشنهاد اختصاص غرفه معرفی توانمندیهای صنعت چاپ در نمایشگاههای تخصصی، افزود: ما اکنون در نمایشگاههای فرهنگی عراق، تاجیکستان، ترکیه و قطر حضور پررنگی داریم، در این میان میتوان مجموعهای از محصولات و کالاهای برتر چاپی را در این رویدادها به نمایش گذاشت.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: همچنین میتوان شرایطی فراهم کرد تا صاحبان ایده و استارتاپهای چاپی با موضوعات مختلف در این غرفهها حضور داشته باشند.
جوادی همچنین به برگزاری جشنواره روز صنعت چاپ با همکاری صنف اشاره کرد و گفت: ما در آمادهسازی مکان و همفکری برای کارها و برنامهریزیهای آماده همکاری هستیم، همچنین رایزنیهایی باید انجام شود تا در جشنواره نمایندگان مجلس و وزرای درگیر با موضوع صنعت چاپ حضور داشته باشند و دغدغههای فعالان و صنف را بشنوند.
وی بر لزوم تقدیر و تجلیل از فعالان بخشهای مختلف صنعت در این جشنواره تاکید کرد و یادآور شد: میتوان شرایطی مهیا کرد که کارگران نمونه نیز معرفی شوند و زحمات و تلاشهای آنها دیده شود، در این میان هدف نهایی باید این باشد که صنعت چاپ جانی دوباره بگیرد، زیرا در این صورت صنایع جانبی هم جان میگیرند، امیدوارم جشنواره روزهای خوبی برای صنعت رقم بزند.
در بخش دیگر این نشست، برخی از حاضران به طرح دیدگاههای خود پرداختند، اسکندر خمسه پور، فعال و پیشکسوت حوزه چاپ و لیتوگرافی در سخنانی بر لزوم استفاده از ظرفیت پیشکسوتان صنعت چاپ در حوزههای مختلف مثل برگزاری دورههای آموزشی تاکید کرد و خواستار توجه بیشتر به پیشکسوتان شد.
همچنین هاشم احمدی، دیگر فعال صنعت چاپ به موضوع صادرات ماشینالات صنعت چاپ ایرانی به خارج از مرزهای کشور اشاره کرد و افزود: ماشینهای چاپی در کشور وجود دارد که دیگر برای چاپخانهدار کاربرد ندارد زیرا دستگاههای جدید به کشور آورده است، در این میان ما مشتریانی در عراق و ترکمنستان داریم ولی امکان صادرات ماشینها مهی نیست، در حالی که چنین میتواند ارزش افزوده به همراه داشته باشد.
مصطفی پورشب نیز در بخش دیگر این مراسم به چالش تامین ملزومات و مواد مصرفی صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: تامین موادی چون، الکل، کاغذ و مرکب مهم است و اگر شرایطی ایجاد شود که در اولویت تخصیص ارز قرار گیرد، میتواند بخش زیادی از دغدغههای صنف را برطرف کند.
همچنین مهدی کاظمی مهیاری نیز به تلاشهای تعاونی چاپخانهداران تهران در تامین مواد اولیه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به فعالیت کارگروه کاغذ و ملزومات، تقاضا داریم که نمایندهای از شرکت تعاونی در این کارگروه عضویت داشته باشد، همچنین این آمادگی وجود دارد که در حوزه توزیع و پخش کاغذ و ملزومات همکاری کنیم.
به گفته وی، در کنار جشن برای مدیران صنعت نیز پیشنهاد میکنیم که یک جشن کارگری هم بگیریم و آنها را نیز در این رویداد سهیم کنیم.
حسین احمدی، دیگر فعال صنعت چاپ نیز با اشاره به دغدغهها و مشکلات صنف، گفت که جشن واقعی زمانی است که ما و کارگران ما دغدغه مالی نداشته باشند و چالشها و مشکلات صنعت چاپ حل شود.
غلامرضا شجاع نیز در سخنانی بر لزوم حضور مسئولان بلندپایه در مراسم روز صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: در برخی دورهها حتی رئیسجمهور هم در مراسم روز صنعت چاپ حضور داشت و معتقدم که الان هم باید شرایطی فراهم شود که مسئولان درجه یک در آن حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: این مراسم فرصتی است تا فعالان صنعت چاپ، دغدغهها، مسائل و مشکلات خود را بیان کنند و باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
شجاع همچنین بر لزوم توجه به تجربیات برگزاری دورههای پیشین تاکید کرد و یادآور شد: معتقدم که این مراسم باید برگزار شود ولی به شکل مختصر و به مسائل محتوایی بپردازیم.
جلال ذکایی نیز با بیان اینکه باید از برگزارکنندگان همایش ضرباهنگ چاپ تشکر کرد، گفت: اما باید توجه داشت که برای برنامهریزی بهتر و اثرگذارتر باید تمام تشکلهای صنعت چاپ درگیر موضوع جشنواره شوند، همانطور که از نام جشنواره پیداست، این رویداد باید تمام جامعه مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. آفت اینگونه فعالیتها کمی نگری است، به همین دلیل باید به کیفیت برگزاری مراسم توجه بیشتری کرد.
در پایان نیز مجید خادمی در سخنانی گفت: باید بدانیم که رویدادها به برند شدن یک صنعت کمک می کنند، به برند بودن و برند شدن، در بسیاری از مواقع مراسم ابزاری برای پیشرفت و برند شدن یک موضوع است و جشنواره صنعت چاپ نیز در همین راستا میتواند نقش موثری داشته باشد.
وی همچنین از فعالیت چهار کمیته در شورای سیاستگذاری جشنواره خبر داد و یادآور شد: کمیتههای جوانان، پیشکسوتان، علمی و برندینگ صنعت چاپ در قالبهای مختلف فعالیت دارند و کارها را جلو میبرند.