
به گزارش ایپینا، فعالان حوزههای مختلف صنعت چاپ طی یکسال اخیر به دنبال ممنوعیت واردات بنر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردهاند، کیفیت پایین بسیاری از بنرهای داخلی، عدم توان تولید به تناسب نیاز بازار و قیمت بالای آن به نسبت کیفیت کنونی از جمله چالشهایی است که مصطفی ابراهیمی، بازرس و کارشناس رسته تابلوسازان در اتحادیه چاپخانهداران در مصاحبهای با خبرنگار ایپینا به آن اشاره کرده است.
این موضوع بهانهای شد تا دقایقی با مصطفی ابراهیمی به گفتگو بنشینیم و درباره چالشها و مشکلات کنونی مصرفکنندگان بنر و فلکسی، همچنین راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت از وضعیت کنونی صحبت کنیم. او در این مصاحبه با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع تولید، خواستار آزادسازی واردات بنر و فلکسی تا زمان خودکفایی کامل واحدهای تولیدی داخل کشور شد.
عمدهترین مشکل صنف تابلوسازان طی یکسال اخیر در زمینه مواد اولیه بوده است، در ابتدا کمی درباره چالشهای آنها بگویید.
طبق تصمیمی که وزارت صمت گرفتند، واردات بنر در سال 1400 به کشور ممنوع شد، این واردات ذیل تعرفه 39219040 کتاب مقررات عمومی صادرات و واردات صورت می پذیرفت که ممنوعیت چندین قلم کالای زیر مجموعه آن را نیز که مورد مصرف در صنعت چاپ و تابلوسازی را شامل می گردد. دراین زمینه تولیدکنندگان داخلی در حوزه بنر و فلکس با این ادعا که توان پاسخگویی به نیاز داخل را داریم، سبب ممنوع شدن واردات این اقلام شدند. در این خصوص تحقیقات و بررسیهای ما طی بازدید از برخی کارخانههای تولید بنر نشان میدهد که تولیدکنندگان داخلی نمی توانند تمام اقلام وارداتی ذیل تعرفه 39219040 را تولید کنند.
اما شواهد نشان میدهد که تولید داخلی پاسخگو نیست!
بله. همانطور که گفتم متاسفانه طبق نظر کارشناسی ما در اتحادیه چاپخانهداران این تولیدکنندگان داخلی توان پاسخگویی به نیاز داخلی را ندارند. در این میان موضوع دیگری که اهمیت دارد آمار عددی تولید بنر در کشور است. آمار تولید بنر در داخل کشور با مصرف داخلی مطابقت ندارد؛ به طوری که توان تولید بنر توسط تولیدکنندگان داخلی چیزی به مراتب کمتر از 50 درصد از مصرف کشور است.
دلایل ممنوعیت واردات بنر چه بوده است؟ مشخص شده است؟
نکتهای که وجود دارد این است که گفتهاند برای جلوگیری از خروج بی رویه ارز از کشور از تولید داخلی انجام شد و در حالی که تمام مواد اولیه تولید بنر و فلکس کشور وارداتی است و هیچ کدام در داخل کشور تولید نمیشود. جالب است بدانید که هر سه لایه بنر و فلکس (لایه رو، الیاف وسط و لایه زیرین) همگی وارداتی است و برای تامین آنها هم ارز از کشور خارج میشود و باید گفت که شعار جلوگیری از خروج ارز علناً عملی منتفی است.
مساله اینجا است که رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتی که 23 فروردین امسال در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام داشتند، بر این نکته تاکید کردند که باید از تولید داخل حمایت شود، اما "مونتاژ تولید محسوب نمیشود وعین واردات است". بعید می دانم شرح دستورالعمل های ابلاغی از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چنین باشد که همه اقلام برای تولید بنر و فلکس وارد شود و به همان میزان ارز خارج شود ولی کیفیت هم قابل قیاس نباشد.
و اما چالشهای واحدهایی که به بنر و فلکس نیاز دارند این روزها چیست؟
با توجه به این موارد و مصرف مازاد رنگ در بنرهای ایرانی، کیفیت بسیار پایین، عدم توان تولید به میزان مصرف در داخل کشور، افزایش بیرویه نرخ محصولات فوق الذکر در کشور با توجه به ممنوعیت واردات و موارد مشابه دیگر صدمات زیادی به کار فعالان این حوزه وارد کرده است. قیمتها الان در این حوزه لجام گسیخته شده و هر کس هر نرخی که دوست دارد اعلام میکند و هرچه به پایان موجودی انبارهای بنر و فلکس نزدیک میشویم قیمت ها نیز به همان میزان در حال افزایش است.
صنف در این زمینه چه گلایههایی دارد؟
در این زمینه مدیران تشکلها و واحدهای صنفی مختلف از سراسر کشور طی تماس با اتحادیه چاپخانهداران گلایه خود را از این موضوع مطرح کردهاند، در این میان شرکتهای بزرگی که در زمینه تبلیغات محیطی فعال هستند، اعتراض خود را به صورت کتبی ارائه کردند که عیناً به وزارت صنعت، معدن و تجارت تسلیم گردیده تا در این تصمیمگیری بازنگری شود، زیرا معتقدیم که کار بدون کارشناسی بوده و تصمیم آن وزارت خانه براساس مستندانی بوده که شاید پایه و اساس حقیقت نبوده باشد.
و راهکار شما برای رفع این مانع و بهبود وضعیت موجود چیست؟
ما قبول داریم که باید و حتماً از تولید داخل حمایت شود، کسی که کشورش را دوست دارد به این موضوع هم اذعان دارد و معتقدیم که کارگر ایرانی باید مشغول به کار باشد اما تا زمانی که صدمه به قشر دیگری نزنیم. اگر اکنون تعداد اندکی نیروی کار ایرانی را به بهانه تولید مشغول به کار کردیم، اما به جامعه چهار الی شش هزار واحد صنفی چاپخانه دار و نیروهای کار آنها صدمه بزنیم مساله معقولی نیست. پیشنهاد ما این است تا زمانی که کیفیت مطلوب شود و میزان تولید به حد رفع نیاز کشور برسد، به میزان تولید داخلی، واردات ممنوع شود یعنی اگر ما الان میتوانیم 20 درصد نیاز داخل را با محصولات ایرانی جوابگو باشیم، 20 درصد واردات ممنوع شود، هر زمان به 50 درصد رسیدیم 50 درصد ممنوع شود و این رویه تا ممنوعیت کامل ادامه پیدا کند. البته که عدم وجود رقیب خارجی باعث آشفتگی در بازار کشور خواهد شد مثل صنعت خودرو سازی که با آزادسازی مجدد راههای واردات مواجه شد. بصورت کلی در این زمینه بهتر است ممنوعیت واردات به صورت پلکانی انجام شود تا تولیدات داخلی به حد کافی برسد، همچنین بینظمی موجود از بین برود و توازن به نفع مصرفکننده رعایت شود.
و چون کالای تولید داخل کیفیت مناسبی ندارد، نمیتوان مانع واردات هم شد؟
بله. ما الان به لحاظ کیفیت، کمیت و سرعت تولید و توزیع دچار مشکل هستیم و باید این مساله حل شود. اگر میخواهیم ورود بنر و فلکس خارجی را ممنوع کنیم باید قدرت رقابت در کیفیت و کمیت جنس ایرانی وجود داشته باشد تا بتوانیم جنس وارداتی را کنار بزنیم. قیمت کالای ایرانی باید همتراز یا کمتر از کالای خارجی باشد، در کیفیت همتراز یا بالاتر از جنس خارجی باشد و در سرعت تولید و توزیع نیز همتراز یا بیشتر از جنس خارجی باشد که هیچ یک از آنها در این محصولات داخلی رعایت نشده است.
این مساله در دراز مدت چه آسیبهایی برای صنف به همراه داشته است؟
طی یک سال و دو ماه گذشته، این مساله باعث شده است نرخ بنر به دو برابر افزایش پیدا کند، بدلیل عدم امکان تولید کافی و عدم کیفیت و کمیت مطلوب و عدم توزیع مناسب موجب نارضایتی چاپخانه ها شده که متعاقباً با افزایش میزان نارضایتی مشتری ها و شرکت های بزرگ از چاپخانه ها نیز مواجه شده ایم. مصرف جوهر نیز بین 40 تا 60 درصد افزایش پیدا کرده است. در برخی رول های بنر و فلکس تولید داخل؛ پارگی، چروک، پرز های اضافه، پودرهای آسیب زننده به دستگاه و ... به کرات دیده شده که همه اینها نشان از عدم حضور رقیب در صحنه است و چاپخانه ها بالاجبار باید تن به به خطر انداختن دستگاه خود دهد.
اگر اشتباه نکنم در تولید سایز بنرها نیز تولیدکنندگان داخلی مشکل دارند.
بله. نکته اساسی و اصلی این است که هیچ یک از تولیدکنندگان محترم داخل توان تولید بنر و فلکس عرض بالای سه متر و 20 سانتیمتر را ندارند و دستگاههایی که عرض 5 متر دارند اغلب بدون استفاده باقی ماندهاند چون مواد مصرفی ندارند. از سوی دیگر بنر و فلکس با گراماژ مختلف و با الیاف مختلف را نیز نمیتوانند تولید کنند. مورد دیگر این است که تابلوهای تبلیغاتی باید قابلیت استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی کشور بخصوص مناطق گرمسیری یا خشک و سرد را داشته باشند اما تولیدات داخلی برای این مساله هم مشکل دارند.
و در پایان بگویید فکر میکنید برای حل مشکل واردات بنر چه مجموعهای باید پیشقدم شود؟
ما در اتحادیه چاپخانهداران و تابلوسازان صدای واحدهای صنفی هستیم، ما موظفیم که پیگیر شویم و این صدا را به گوش مسئولان و سازمان صنایع برسانیم تا تجدید نظر کنند. درخواست ما این است که سازمان صنایع قبل از تمام شدن ذخایر انبار واردکنندگان، دستور آزادسازی واردات را بدهند اما با محدودیت، چون ما هم دوست داریم که تولیدات در کشور وجود داشته باشد، اما بهتر است این تصمیم کارشناسی شده و با مشورت صنف درراستای رعایت حقوق مصرف کنندگان انجام شود. در این زمینه میتوانیم داوری را به عهده سازمان استاندارد یا یک کارگروه متخصص بسپاریم و با تحقیقات میدانی از مصرف کنندگان و چند کارگاه بزرگ چاپ و تابلوسازی و متخصصان در صنعت چاپ ببینیم که آیا واقعا تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز داخل کشور هست یا خیر.
این موضوع بهانهای شد تا دقایقی با مصطفی ابراهیمی به گفتگو بنشینیم و درباره چالشها و مشکلات کنونی مصرفکنندگان بنر و فلکسی، همچنین راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت از وضعیت کنونی صحبت کنیم. او در این مصاحبه با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع تولید، خواستار آزادسازی واردات بنر و فلکسی تا زمان خودکفایی کامل واحدهای تولیدی داخل کشور شد.
عمدهترین مشکل صنف تابلوسازان طی یکسال اخیر در زمینه مواد اولیه بوده است، در ابتدا کمی درباره چالشهای آنها بگویید.
طبق تصمیمی که وزارت صمت گرفتند، واردات بنر در سال 1400 به کشور ممنوع شد، این واردات ذیل تعرفه 39219040 کتاب مقررات عمومی صادرات و واردات صورت می پذیرفت که ممنوعیت چندین قلم کالای زیر مجموعه آن را نیز که مورد مصرف در صنعت چاپ و تابلوسازی را شامل می گردد. دراین زمینه تولیدکنندگان داخلی در حوزه بنر و فلکس با این ادعا که توان پاسخگویی به نیاز داخل را داریم، سبب ممنوع شدن واردات این اقلام شدند. در این خصوص تحقیقات و بررسیهای ما طی بازدید از برخی کارخانههای تولید بنر نشان میدهد که تولیدکنندگان داخلی نمی توانند تمام اقلام وارداتی ذیل تعرفه 39219040 را تولید کنند.
اما شواهد نشان میدهد که تولید داخلی پاسخگو نیست!
بله. همانطور که گفتم متاسفانه طبق نظر کارشناسی ما در اتحادیه چاپخانهداران این تولیدکنندگان داخلی توان پاسخگویی به نیاز داخلی را ندارند. در این میان موضوع دیگری که اهمیت دارد آمار عددی تولید بنر در کشور است. آمار تولید بنر در داخل کشور با مصرف داخلی مطابقت ندارد؛ به طوری که توان تولید بنر توسط تولیدکنندگان داخلی چیزی به مراتب کمتر از 50 درصد از مصرف کشور است.
دلایل ممنوعیت واردات بنر چه بوده است؟ مشخص شده است؟
نکتهای که وجود دارد این است که گفتهاند برای جلوگیری از خروج بی رویه ارز از کشور از تولید داخلی انجام شد و در حالی که تمام مواد اولیه تولید بنر و فلکس کشور وارداتی است و هیچ کدام در داخل کشور تولید نمیشود. جالب است بدانید که هر سه لایه بنر و فلکس (لایه رو، الیاف وسط و لایه زیرین) همگی وارداتی است و برای تامین آنها هم ارز از کشور خارج میشود و باید گفت که شعار جلوگیری از خروج ارز علناً عملی منتفی است.
مساله اینجا است که رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتی که 23 فروردین امسال در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام داشتند، بر این نکته تاکید کردند که باید از تولید داخل حمایت شود، اما "مونتاژ تولید محسوب نمیشود وعین واردات است". بعید می دانم شرح دستورالعمل های ابلاغی از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چنین باشد که همه اقلام برای تولید بنر و فلکس وارد شود و به همان میزان ارز خارج شود ولی کیفیت هم قابل قیاس نباشد.
و اما چالشهای واحدهایی که به بنر و فلکس نیاز دارند این روزها چیست؟
با توجه به این موارد و مصرف مازاد رنگ در بنرهای ایرانی، کیفیت بسیار پایین، عدم توان تولید به میزان مصرف در داخل کشور، افزایش بیرویه نرخ محصولات فوق الذکر در کشور با توجه به ممنوعیت واردات و موارد مشابه دیگر صدمات زیادی به کار فعالان این حوزه وارد کرده است. قیمتها الان در این حوزه لجام گسیخته شده و هر کس هر نرخی که دوست دارد اعلام میکند و هرچه به پایان موجودی انبارهای بنر و فلکس نزدیک میشویم قیمت ها نیز به همان میزان در حال افزایش است.
صنف در این زمینه چه گلایههایی دارد؟
در این زمینه مدیران تشکلها و واحدهای صنفی مختلف از سراسر کشور طی تماس با اتحادیه چاپخانهداران گلایه خود را از این موضوع مطرح کردهاند، در این میان شرکتهای بزرگی که در زمینه تبلیغات محیطی فعال هستند، اعتراض خود را به صورت کتبی ارائه کردند که عیناً به وزارت صنعت، معدن و تجارت تسلیم گردیده تا در این تصمیمگیری بازنگری شود، زیرا معتقدیم که کار بدون کارشناسی بوده و تصمیم آن وزارت خانه براساس مستندانی بوده که شاید پایه و اساس حقیقت نبوده باشد.
و راهکار شما برای رفع این مانع و بهبود وضعیت موجود چیست؟
ما قبول داریم که باید و حتماً از تولید داخل حمایت شود، کسی که کشورش را دوست دارد به این موضوع هم اذعان دارد و معتقدیم که کارگر ایرانی باید مشغول به کار باشد اما تا زمانی که صدمه به قشر دیگری نزنیم. اگر اکنون تعداد اندکی نیروی کار ایرانی را به بهانه تولید مشغول به کار کردیم، اما به جامعه چهار الی شش هزار واحد صنفی چاپخانه دار و نیروهای کار آنها صدمه بزنیم مساله معقولی نیست. پیشنهاد ما این است تا زمانی که کیفیت مطلوب شود و میزان تولید به حد رفع نیاز کشور برسد، به میزان تولید داخلی، واردات ممنوع شود یعنی اگر ما الان میتوانیم 20 درصد نیاز داخل را با محصولات ایرانی جوابگو باشیم، 20 درصد واردات ممنوع شود، هر زمان به 50 درصد رسیدیم 50 درصد ممنوع شود و این رویه تا ممنوعیت کامل ادامه پیدا کند. البته که عدم وجود رقیب خارجی باعث آشفتگی در بازار کشور خواهد شد مثل صنعت خودرو سازی که با آزادسازی مجدد راههای واردات مواجه شد. بصورت کلی در این زمینه بهتر است ممنوعیت واردات به صورت پلکانی انجام شود تا تولیدات داخلی به حد کافی برسد، همچنین بینظمی موجود از بین برود و توازن به نفع مصرفکننده رعایت شود.
و چون کالای تولید داخل کیفیت مناسبی ندارد، نمیتوان مانع واردات هم شد؟
بله. ما الان به لحاظ کیفیت، کمیت و سرعت تولید و توزیع دچار مشکل هستیم و باید این مساله حل شود. اگر میخواهیم ورود بنر و فلکس خارجی را ممنوع کنیم باید قدرت رقابت در کیفیت و کمیت جنس ایرانی وجود داشته باشد تا بتوانیم جنس وارداتی را کنار بزنیم. قیمت کالای ایرانی باید همتراز یا کمتر از کالای خارجی باشد، در کیفیت همتراز یا بالاتر از جنس خارجی باشد و در سرعت تولید و توزیع نیز همتراز یا بیشتر از جنس خارجی باشد که هیچ یک از آنها در این محصولات داخلی رعایت نشده است.
این مساله در دراز مدت چه آسیبهایی برای صنف به همراه داشته است؟
طی یک سال و دو ماه گذشته، این مساله باعث شده است نرخ بنر به دو برابر افزایش پیدا کند، بدلیل عدم امکان تولید کافی و عدم کیفیت و کمیت مطلوب و عدم توزیع مناسب موجب نارضایتی چاپخانه ها شده که متعاقباً با افزایش میزان نارضایتی مشتری ها و شرکت های بزرگ از چاپخانه ها نیز مواجه شده ایم. مصرف جوهر نیز بین 40 تا 60 درصد افزایش پیدا کرده است. در برخی رول های بنر و فلکس تولید داخل؛ پارگی، چروک، پرز های اضافه، پودرهای آسیب زننده به دستگاه و ... به کرات دیده شده که همه اینها نشان از عدم حضور رقیب در صحنه است و چاپخانه ها بالاجبار باید تن به به خطر انداختن دستگاه خود دهد.
اگر اشتباه نکنم در تولید سایز بنرها نیز تولیدکنندگان داخلی مشکل دارند.
بله. نکته اساسی و اصلی این است که هیچ یک از تولیدکنندگان محترم داخل توان تولید بنر و فلکس عرض بالای سه متر و 20 سانتیمتر را ندارند و دستگاههایی که عرض 5 متر دارند اغلب بدون استفاده باقی ماندهاند چون مواد مصرفی ندارند. از سوی دیگر بنر و فلکس با گراماژ مختلف و با الیاف مختلف را نیز نمیتوانند تولید کنند. مورد دیگر این است که تابلوهای تبلیغاتی باید قابلیت استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی کشور بخصوص مناطق گرمسیری یا خشک و سرد را داشته باشند اما تولیدات داخلی برای این مساله هم مشکل دارند.
و در پایان بگویید فکر میکنید برای حل مشکل واردات بنر چه مجموعهای باید پیشقدم شود؟
ما در اتحادیه چاپخانهداران و تابلوسازان صدای واحدهای صنفی هستیم، ما موظفیم که پیگیر شویم و این صدا را به گوش مسئولان و سازمان صنایع برسانیم تا تجدید نظر کنند. درخواست ما این است که سازمان صنایع قبل از تمام شدن ذخایر انبار واردکنندگان، دستور آزادسازی واردات را بدهند اما با محدودیت، چون ما هم دوست داریم که تولیدات در کشور وجود داشته باشد، اما بهتر است این تصمیم کارشناسی شده و با مشورت صنف درراستای رعایت حقوق مصرف کنندگان انجام شود. در این زمینه میتوانیم داوری را به عهده سازمان استاندارد یا یک کارگروه متخصص بسپاریم و با تحقیقات میدانی از مصرف کنندگان و چند کارگاه بزرگ چاپ و تابلوسازی و متخصصان در صنعت چاپ ببینیم که آیا واقعا تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز داخل کشور هست یا خیر.