رویدادها

ادغام نیک

آنچه صاحبان برندهای بزرگ و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و چاپی را ارضا می‌کند، سطح و اعتبار جشنواره، فرایند شفاف و قابل دسترسی برای هم تمام مخاطبان، هیات داوران صاحب‌نام و معتبرو در یک کلام سطح کیفی قابل اعتنای جشنواره است.

جلال ذکایی، مدیرکل اسبق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعال حوزه چاپ با ارسال یادداشتی به ایبنا به موضوع جشنواره دوسالانه صنعت چاپ و جشنواره نشان شیرازه پرداخته و پیشنهاداتی در این زمینه بیان کرده‌است. متن این یادداشت به شرح زیر است؛

چندروز پیش خبربرگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره دوسالانه صنعت چاپ وادغام آن با نشان فیروزه منتشرشد. خبری که تا پیش از این، از سوی مدیرکل محترم چاپ ونشر تکذیب شده بود،اما با تدبیرمعاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد به مرحله انجام رسید.

فارغ از انگیزه و الزاماتی که ضرورتا وزارت ارشاد را به این نتیجه رسانده که این دو رویداد همسو را با یکدیگر ادغام نماید ،باید این اتفاق را به فال نیک گرفت. اقدامی بموقع که درصورت اتخاذ تدابیر درست،ازآن می توان به تغییری تاثیر گذار یادکرد.

بدون تردید یکی از دلایلی که منجربه این ادغام گردید کمبود منابع مالی و تنگناهای بودجه ای در وزارت ارشاد است. اما نکته ی مهمی که در برگزاری اینگونه جشنواره ها باید به آن توجه داشت اینست که مخاطبان این دو جشنواره ،عموما تولیدکنندگان و صاحبان برندهای بزرگ هستند و معمولا این برندها کمتر بدنبال جوایز مادی ودریافت منابع مالی ویژه هستند. آنچه صاحبان برندهای بزرگ وتولیدکنندگان محصولات فرهنگی وچاپی را ارضا می کند، سطح واعتبار جشنواره، فرایند شفاف وقابل دسترسی برای کلیه مخاطبین، هیات داوران صاحب نام ومعتبرو در یک کلام سطح کیفی قابل اعتنای جشنواره است.

اما بنظر می رسد برای غنای سطح کیفی جشنواره چند نکته را باید مد نظرداشت.

  1. توجه به کیفیت برگزاری جشنواره و استفاده از تجربیات دوره های گذشته ،بویژه تنظیم شیوه نامه های اجرایی مبتنی بر کارشناسی و تجربیات سایر جشنواره ها می تواند بر اعتبار جشنواره بیفزاید.
  2. توجه به سفارش دهندگان بعنوان صاحبان اصلی آثار ، در گسترش سطح مخاطبان جشنواره تاثیر مثبت خواهد داشت. نکته ای که تابحال از سوی برگزارکنندگان جشنواره مورد غفلت قرار گرفته ، عدم توجه به سفارش دهندگان محصولات چاپی بوده است.چه آنکه صاحبان برند های بزرگ تولیدی کشور، درصورت مشارکت دراین رویداد می توانند در تاثیرگذاری آن نقش مهمی داشته باشند.
  3. بدون تردید یکی از دغدغه های وزارت ارشاد گسترش زبان فارسی و پیشگیری از گسترش عبارات بیگانه در انتخاب برندها است.

این جشنواره محمل مناسبی است تا وزارت ارشاد با تکیه بر فرهنگ عمومی و با استفاده از ابزارهای تشویقی و حمایتی، شرکتهای بزرگی که در انتخاب برندهای خود ، زبان فارسی و انتخاب ترکیب های خلاقانه را مدنظر قرار می دهند مورد تشویق وحمایت قرار دهد.

  1. پرهیز از ورود در حوزه های فنی وتکنیکال صنعت چاپ یکی از ضرورتهای برگزاری این جشنواره است. عدم ورود در حوزه هایی که نه در صلاحیت و نه در توان کارشناسی وزارت ارشاد است، می تواند تکلیف این جشنواره را بعنوان رویدادی فرهنگی، هنری وتجاری روشن نماید.
  2. ادغام رسته های موازی دوجشنواره چاپ و نشان فیروزه، به هم افزایی و رشد کیفی جشنواره منجر خواهد شد.
  3. گرایش جوایز جشنواره به سمت هدایای معنوی و اعتباری نیز از مسایل مهمی است که باید به آن توجه داشت. بی شک بسیاری از شرکت کنندگان در این جشنواره، از دریافت چندسکه ونظایر آن مستغنی هستند و آنچه برای آنان از درجه اهمیت بیشتری برخورداراست،اعتبار معنوی جایزه است.

لذا اعتبار بخشیدن به جایزه ی مورد نظر و برگزاری مراسم اهدای جوایز با حضور مقامات رسمی و تراز اول کشور و با شرایطی شایسته،از هدایای مالی آن مهمتراست.

  1. مشارکت دادن نهادهای متولی امر تجارت وصنف نظیر اتاق بازرگانی صنایع،معادن وکشاورزی ایران وهمچنین اتاق اصناف ایران در سیاستگذاری و حمایت معنوی از این رویداد ،می تواند طیف گسترده ای از فعالان تولیدات فرهنگی، تجاری را با جشنواره همسو نماید.

 

بهر تقدیر بنظر می رسد حال که وزارت ارشاد به این جمع بندی رسیده است که این دو رویداد را ادغام و درقالب یک جشنواره برگزار نماید،باید از این فرصت استفاده کرد و راههای رفته را دوباره نیازمود و شرایط برگزاری یک جشنواره ی درخور وشایسته را فراهم نمود.

 

 

جلال ذکایی

امتیاز کاربران: هنوز امتیازی ثبت نشده!

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن