در این قسمت قرار است مراحل راه اندازی کسبوکار چاپ دیجیتال با سرمایهی کم را به شما توضیح دهیم.
اما پیشنهاد میکنیم قبل از مطالعه ادامه این گزارش مطالعهای هر چند کوتاه در زمینه چاپ دیجیتال و کاربردها و موارد استفاده آن داشته باشید.
مرحلهی اول: تحقیق در مورد امکان پذیری آن
با انجام یک تحقیق در مورد امکان پذیری این کار شروع کنید. این کار اساسا یک ارزیابی دقیق در مورد عملی بودن ایدهی کار چاپ است که در ذهن خود دارید. هدف آن، بررسی احتمال کسب درآمد مورد نیاز از طریق این کسبوکار است. همچنین به خطرات احتمالی، رقبا، مزیتهای رقابتی و دیگر مسائل نگاه میکند که ممکن است بر موفقیت و تدام کسب و کار تاثیر بگذارد.
برای کسب بهترین نتیجه، به شما توصیه میشود که مکان مورد نظر برای راه اندازی کسب و کار خود را بررسی کنید. گرایشها و روندهای گذشته، الگوها و پیشبینی هایی برای آینده را مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک میکند تا به حد کافی برای کسبوکار خود آماده باشید.
مرحلهی دوم: با استانداردهای چاپ خود را آشنا کنید
هر صنعت و کسبوکاری، مجموعهی منحصر به فردی از دستورالعملها، خصایص، اصول و استانداردهایی است که بر آن حاکم میباشد. قطعا صنعت چاپ یک استثنا نیست. این دستورالعملها پایه و اساسی را شکل میدهند که پروژه ها و فعالیتهای چاپ بر آن اساس انجام میگیرند. همچنین حداقل الزامات را مشخص میکند که باید به طور ایدهآل برای این نوع خدمات در نظر گرفته شود.
زمانی را برای آشنا شدن با این استانداردها اختصاص دهید. ببنید که چگونه میتوانید آنها را برای خود تحلیل و استفاده کنید، یا به بیان دیگر آنها را در کسب و کار خود به کار ببرید. به دنبال اشتباهاتی بگردید که ممکن است با شکست مواجه شوند تا از استانداردهای ذکر شده حفاظت کنید.
مرحلهی سوم: یک طرح و برنامهی اولیه برای کسبوکار بنویسید
حالا به سراغ نوشتن یک پیشنویس برای طرح کسبوکار بروید. این یک نوع استراتژی یا روش دقیق است که در آن شما باید سرمایهگذاری کرده و سودآوری کنید. این برنامه یا طرح شامل اهداف، دلایل وجود آنها و روشهای به کار گیری و عملی کردن این اهداف میباشد. یک برنامهی کسب و کار خوب، یک محدودهی زمانی مشخص میکند که از این طریق مجموعهی اهداف به دست میآیند.
پیشنویس یا تنظیم یک برنامه ی کسبوکار بسیار خوب است و به هر صورت ضروری میباشد. این برنامه، یک راهنما است که شما در هنگام اجرای کارها، هر از گاهی باید به آن نگاهی کنید. همچنین به عنوان یک مرجع برای بررسی اجرای درست کارها در کسبوکار عمل میکند.
مرحلهی چهارم: بودجهی شروع کار را در نظر بگیرید
کسبوکار چاپ را میتوان با بودجههای متفاوت راهاندازی کرد. هیچ هزینهی ثابت یا پیشنهادی برای انجام این کار وجود ندارد. این بدان معنا است که برای تعیین میزان هزینهی برای سرمایهگذاری و گستردگی کسبوکار، همه چیز به شما بستگی دارد.
بدین ترتیب، شما باید بودجهی شروع کار را در نظر بگیرید. مشخص کنید که چه مقدار هزینه را میخواهید سرمایهگذاری کنید. سپس این مقدار هزینه را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید. ابزارها، لوازم جانبی و تجهیزاتی را قصد خرید دارید، مشخص کنید. پس از آن، مقدار هزینهی مناسب را برای هر ابزار فرعی یا لوازم جانبی اختصاص دهید.
مرحلهی پنجم: یک محل مناسب را مشخص کنید
اکنون یک قدم به جلوتر رفته و یک مکان مناسب برای کسبوکار خود باز کنید. از آنجایی که کسبوکار چاپ پول زیادی را به همراه نمیآورد، اما یک مکانی را اختصاص دهید که تا حد امکان به محل اقامت شما نزدیک باشد. با انجام این کار، مقدار هزینهای که برای کرایه صرف میکنید را به حداقل میرسانید. همچنین باید توجه داشته باشید که زمانی کمی را برای رفت و آمد صرف میکنید.
در عین حال، با سیاستهای قانونی حاکم بر چاپ و کسبوکارهای مرتبط با آنها آشنا شوید. این کار شما را برای شروع کار کمک خواهد کرد و شما را از هرگونه تعارضات غیرضروری با مقامات دولتی مربوطه جدا میکند.
مرحلهی ششم: تاییدیهها و مدارک لازم را به دست آورید
هر کسبوکار باید دارای مجوز قانونی مربوطه باشد که بر اساس حوزهی قضایی مشخص و اجرا میشود. کار چاپ قطعا یک استثنا نیست. با توجه به این موضوع، باید به ادارات مختلف دولتی رفته و اطلاعات و مدارک لازم را تایید کرده و به دست آورید.
نمونههایی از این موارد، پروانه کسب، برگه مالیاتی، اجازهی کار، مجوز مالیات بر فروش و گواهیها میباشد. همچنین ممکن است لازم باشد تا به اتاق بازرگانی و صنعت بروید. این کار فرصتهای بزرگتری را ایجاد خواهد کرد و به تاسیس شرکت شما در حوزهی کاری کمک خواهد کرد.
مرحلهی هفتم: یک مکان را اجاره کنید
اکنون به دنبال اجارهی یک فضای مناسب در منطقه ی مورد نظر خودتان بگردید. بهترین مکان برای راهاندازی کسبوکار از این دست، مراکز خرید، فروشگاههای بزرگ و خیابانهای شلوغ میباشد. اینها مکانهایی هستند که شما به احتمال زیاد مشتریان زیادی را پیدا میکنید.
پیش از اینکه یک مکان را اجاره کنید، فرم قرارداد را به دقت بخوانید. اکثر مردم این تمایل را دارند که جزئیات را نادیده بگیرند که در نهایت منجر به مشکلات بعدی میشود. برای اینکه آرامش ذهنی خود را داشته باشید، لازم است که از ابتدا بدون استرس کار کرده و پیشاپیش اجارهی سه ماه را پرداخت کنید.
مرحلهی هشتم: ابزارها و تجهیزات چاپ را تهیه کنید
زمانی که اجاره را تنظیم کردید، به سراغ تهیه ابزارها، تجهیزات و دستگاههای مختلفی که برای کسبوکار چاپ نیاز دارید بروید. این دستگاهها و ابزارها شامل دستگاهچاپ، دستگاهخردکن، فتوکپی، پلاترها و دستگاه لمینیشن میباشد. برخی از لوازم جانبی که ممکن است به راحتی در دسترس باشند شامل کاغذ چاپ، تونرها و کارتریج میباشد.
ممکن است مجبور باشید که به یک متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا بتواند در کارها به شما کمک کند چرا که دستگاهها گران قیمت و کار با آنها پیچیده میباشند. شما به تنهایی نمیتوانید با آنها کار کنید. به علاوه، هر گونه خطا یا اتفاق ناگواری ممکن است عواقب نامطلوبی را به همراه داشته باشد.
مرحله نهم: راهاندازی کسب و کار و شروع آن
حالا آمادهی کار هستید. پس شروع به کار کنید و کسبوکار چاپ خود را راهاندازی کنید. برای انجام این کار، باید کسبوکار را در سرتاسر منطقه تبلیغ کنید. آگهیهای تبلیغاتی چاپ کرده و آنها را در مدارس، فروشگاهها و هر مجموعهای که نیاز به چاپ دارد یا نیاز به خدمات چاپی گسترده دارد، پخش کنید.
همچنین ممکن است بخواهید پوسترهایی را برای افراد منطقه بر روی دیوارها یا محل تبلیغات بچسبانید. دقت کنید که تبلیغات شما مطابق قوانین حوزهی قضایی منطقه باشد و این کار را ممنوع نکرده باشد. در نهایت، ممکن است بخواهید که از قدرت شبکههای اجتماعی استفاده کنید تا به مشتریان احتمالی دست یابید.
نتیجهگیری
سرمایهگذاری در کسب و کار چاپ، خیلی پیچیده و دشوار نیست. همانطور که میبینید، دستورالعملها و روشهایی که در بالا ذکر شد، خیلی پیچیده نیستند. بنابراین اگر تمایل به انجام این کسب و کار را دارید، نباید از ورود به چنین کاری اجتناب کنید. بهترین کار این است که قدمهای مستحکمی بردارید.