پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه5 خرداد 1401     Thursday, May 26, 2022

چاپ دیجیتال، جای خود را در صنعت بسته بندی محکم کرده است

از ورود چاپ دیجیتال به صنعت بسته بندی مدت زمان زیادی نمی گذرد، اما در طول همین زمان هم، چاپ دیجیتال مسیرهای پر از پیچ و خم و حتی بُن بستی را طی کرده تا به این جایگاه رسیده است.

از ورود چاپ دیجیتال به صنعت بسته بندی مدت زمان زیادی نمی گذرد، اما در طول همین زمان هم، چاپ دیجیتال مسیرهای پر از پیچ و خم و حتی بُن بستی را طی کرده تا به این جایگاه رسیده است. اما شاید بتوان گفت که شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن این بیماری در سطح جهان، با همه ی بدی هایش، برای بسته بندی به روش دیجیتال یک فرصت بی نظیر فراهم کرد که بتواند با تمام توان خود به میدان بیاید و در آن دو سال پرآشوب که روش های سنتی چاپ با مشکلات عدیده ای رو به رو می شدند، پتانسیل های خود را به رخ بکشد.

دلربایی چاپ دیجیتال در حوزه ی بسته بندی را اولین بار در سال های 2013 و 2014 در کمپین بازاریابی شرکت کوکالا و با عنوان «Share a Coke» دیدیم که در نتیجه ی آن، فقط در طی فصل تابستان، 1.25 میلیون نوجوان، محصولات کوکاکولا را خریداری کردند و فروش سالانه ی کوکاکولا، 11 درصد افزایش یافت.

البته این کمپین به خاطر پیچیدگی هایی که در زنجیره ی تامین مواد اولیه خود داشت، دیگر به این گستردگی تکرار نشد، اما اشتیاق و علاقه ی تولیدکنندگان و برندها برای شخصی سازی محصولات برای مشتری و مثلا چاپ اسم آنها بر روی گوشه ای از محصول، هرروز بیشتر و بیشتر شد.

یکی از نرم افزارهایی که کار چاپ دیجیتال بسته بندی و لیبل های منحصر به فرد و غیرتکراری را، آنهم در حجم سفارشات بالا امکان پذیر کرده، نرم افزار موزاییک از شرکت HP ست؛ مهمترین ویژگی این نرم افزار این است که زنجیره ی تامین را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

نرم افزار موزاییک (HP Mosaic)، یک نرم افزار شخصی سازی بسته بندی و لیبل است که بر پایه ی HP Smartstream Designer طراحی شده است. این نرم افزار می تواند بر اساس یک طرح گرافیکی پایه که به شکل اولیه توسط گرافیست بسته بندی طراحی و به نرم افزار منتقل می شود، به تعداد نامحدودی طرح هایی با الگوهای مختلف و غیرتکراری ایجاد کند. در واقع طرح اولیه، بنای کار ایجاد طرح های ثانویه قرار می گیرد.

امروزه برندهای بزرگ و معتبری در دنیا مانند کوکاکولا، پریل، نوتلا و... از این نرم افزار برای شخصی سازی لیبل ها و بسته بندی های خود استفاده می کنند. یکی دیگر از مثال های جذاب استفاده از نرم افزار موزاییک برای بسته بندی را می توان در کمپانی آبجو سازی Heinken مشاهده کرد. به این ترتیب که امیلی فورگات، طرح اولیه ی بطری های نوشیدنی این شرکت را طراحی کرد، و بعد این طراحی توسط نرم افزار HP Mosaic 2000 به صدها نسخه ی متفاوت دیگر تبدیل شد. شرکت نوتلا هم برای چاپ لیبل های کمپین تبلیغاتی خود از همین نرم افزار استفاده می کند.

در چاپ دیجیتال لیبل به روش موزاییک، تمام مراحل اضافی ای که در گذشته به آنها نیاز داشتیم، حذف می شوند. این اتفاق، چاپ دیجیتال را در رقابتی بسیار تنگاتنگ با چاپ به روش های سنتی قرار می دهد. در واقع، نرم افزار موزاییک، سهم چاپ دیجیتال را از صنعت بسته بندی گرفته است و دیگر هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم دیگر فناوری های چاپ دیجیتال مانند تونر یا جوهرافشان، به درد بسته بندی نمی خورند.

اما هنوز هم مهمترین ویژگی منفی چاپ دیجیتال، گران تر بودن آن نسبت به روش های سنتی ست، همین مساله باعث میشود که نتوان از این تکنولوژی آنطور که باید، در سفارشات با حجم انبوه استفاده کرد. واقعیت این است که چاپ دیجیتال با اینهمه امکانات، در بسیاری از چاپخانه ها هنوز به عنوان ماشینی برای نمونه گیری و چاپ نسخه های اولیه ی یک محصول استفاده می شود.

اما مساله ی مهم دیگر این است که کمی هزینه اضافی برای چاپ یک بسته بندی متمایز و منحصر به فرد، به ریسکش می ارزد. مطالعاتی که توسط مرکز تحقیقات بازاریابی جهان (Warc) با همکاری شرکت اچ پی انجام شده، نشان می دهد که در بسیاری از مواقع، تاثیر یک بسته بندی جلوه گر و جذاب در جلب نظر مشتری، حتی از خود محصول هم بیشتر است. مخصوصا اینکه شیوع کرونا و افزایش حجم خریدهای آنلاین باعث شده که مخاطب تنها با چند کلیک ساده، به دریایی از محصولات متنوع دسترسی داشته باشد. در این مواقع، یک بسته بندی با ظاهر چشم نواز، تنها دستاویزی ست که می تواند مشتری را به خرید محصول متقاعد کند.

هزینه ی اضافی صرف شده برای تولید بسته بندی متمایز، رابطه ی مشتری و برند را محکم تر می کند و وفاداری او را افزایش می دهد. تاثیر شخصی سازی بسته بندی یک محصول فقط از طریق چاپ یک نوشته یا اسم مشتری، یا هرچیز دیگری که برای مشتری ارزش شخصی داشته باشد، به قدری ست که شاید در هیچ روش بازاریابی دیگری نتوان به آن دست یافت.

محبوب شدن ویدیوی باز کردن یا به اصطلاح آنباکسینگ بسته بندی یک محصول در شبکه های مجازی و انتشار میلیونی آن، وضعیت فروش یک محصول را دگرگون می کند. و همه ی اینها هم فقط به لطف چاپ است، چاپ و مخصوصا چاپ دیجیتال. اینروزها چاپ دیجیتال دیگر فرآیندی غیرمعمول و درخدمت محصولات با بسته بندی های گران قیمت و لوکس نیست، بلکه هر برندی که قصد دارد در عرضه ی محصولات خود خلاقیت به خرج دهد، می تواند از امکانات چاپ دیجیتال استفاده کند.
 
برچسب ها :

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.