پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
پنج شنبه9 فروردين 1403     Thursday, March 28, 2024

چاپ کاغذ دیواری سنتی یا دیجیتال؟

دنیا به سمت دیجیتالی شدن میرود و صنعت کاغذ دیواری هم از این قاعده مستثنی نیست. بعد از روش های چاپ سنتی حالا نوبت چاپ دیجیتال است که توانایی های منحصر به فرد خود در این زمینه را به رخ بکشد.

دنیا به سمت دیجیتالی شدن میرود و صنعت کاغذ دیواری هم از این قاعده مستثنی نیست. بعد از روش های چاپ سنتی مانند اسکرین روتاری، فلکسو و گراوور، حالا نوبت چاپ دیجیتال است که توانایی های منحصر به فرد خود در این زمینه را به رخ بکشد و قلمرو خودش را گسترش دهد. جالب اینجاست که صنعت کاغذ دیواری به دلیل سابقه ی دیرینه خود با روش های سنتی چاپ، کاملا با آنها سازگار شده و بنابراین یکی از معدود صنایعی بود که نسبت به ورود چاپ دیجیتال به این حوزه مقاومت میکرد. اما همه میدانستیم که چاپ دیجیتال دیر یا زود سهم خود را از این صنعت خواهد گرفت و دلیل آن هم، تقاضای روزافزون برای سفارشی سازی و کاهش مدت زمان انبارداری بود.
نتایج بررسی های سال 2020، ارزش بازار چاپ دیجیتال کاغذ دیواری تا سال 2020 را 2.9 میلیارد دلار تخمین زده و پیش بینی کرده این مقدار در بازه ی زمانی بین 2020 تا 2025 با رشد سالانه 21.1 درصد، به 7.5 میلیارد دلار برسد. عمده ترین دلایل این رشد، افزایش شهرنشینی، رشد خانه سازی و توجه بیشتر مردم به سبک زندگی مدرن قلمداد شده است.
در سال 2006، علاقه به استفاده از کاغذ دیواری در سرتاسر اروپا به شکل قابل توجهی کاهش یافت و اغلب مردم ترجیح میدادند دیوارهای خانه شان را به جای کاغذ، رنگ کنند. این اتفاق تولیدکنندگان کاغذ دیواری ها را به فکر ایجاد نوآوری هایی انداخت که در نهایت به بکارگیری چاپ جوهرافشان برای چاپ کاغذ دیواری منجر شد. امروزه برای چاپ کاغذ دیواری توسط پرینترهای جوهرافشان، از طیف رنگی CMYK به علاوه ی مژنتا، سایان، نارنجی، در کنار ست کامل رنگ های یووی، وارنیش ها، لمینت ها و رنگ های متالیک استفاده میشود. در واقع پرینترهای جوهرافشان فرمت عریض و گرند این قابلیت را دارند که آثار مشهور نقاشان بزرگ دنیا را با دقت و جزئیات باورنکردنی چاپ کنند به گونه ای که با نمونه ی اورجینال خود مو نمیزند. درضمن دقت و پایداری رنگ در چاپ دیجیتال به گونه ای ست که نیاز به کالر مچینگ و هدررفت های ناشی از چاپ رنگ های غیردقیق را حذف کرده است. چاپ جوهرافشان همچنین با بسترهای مختلف نرم، سخت، صاف یا متخلل سازگار است.
 
کاغذ دیواری هایی که به روش دیجیتال چاپ میشوند، نسبت به رنگ و کاغذ دیواری هایی که به روش سنتی چاپ میشوند مزایای گوناگونی دارند: اول اینکه کیفیت، تنوع، و جنبه های زیبایی شناسایی آنها بیشتر است و دوم اینکه آنها نسبت به آسیب های محیطی پایدارتر و مقاوم تر هستند: مثلا کاغذ دیواری هایی که از جنس وینیل چاپ میشوند هم ضد لک هستند و هم نحوه ی نگهداری آنها آسان تر است.
اما مهمترین مزیت چاپ دیجیتال برای صنعت کاغذ دیواری این است که به چاپخانه ها این امکان را میدهد که طرح های متفاوت و منحصر به فرد را با تیراژهای بسیار کم و حتی تک عددی چاپ کنند و به مشتری تحویل دهند. در واقع آن دوران که طرح های کاعذ دیواری ها به چند صد مدل محدود میشد، دیگر گذشت. حالا چاپخانه ها کاغذ دیواری ها را کاملا با طرح و رنگ و جنس موردنظر مشتری و به شکل کاملا سفارشی طراحی و تولید میکنند و به این ترتیب دست مشتری در انتخاب هزاران مدل و طرح و رنگ کاملا باز است. به لطف چاپ دیجیتال، دیگر هیچ محدودیتی در سفارشات چاپ دیحیتال وجود ندارد و حتی کاغذ دیواری های سه بعدی که سوغات چاپ دیجیتال هستند، به یکی از محبوب ترین ترندهای این صنعت تبدیل شده اند.
 
یکی دیگر از مزیت های چاپ دیجیتال بر چاپ سنتی این است که در روش های سنتی سفارشات با تیراژهای بالا قابل تولید هستند که نیاز به انبارداری محصول را افزایش میدهند. انبار کردن محصول یعنی اینکه اگر محصول آنطور که فروشنده پیش بینی کرده در بازار محبوب نشود، پس محصول انبارشده قرار است برای مدت نامعلوم بر روی دست فروشنده بماند و هزینه های زیادی را به او تحمیل کند. البته واضح است که چاپ های سنتی در مورد سفارشات تیراژ بالا نسبت به چاپ دیجیتال بسیار به صرفه تر هستند اما کمپانی هایی که به دنبال چاپ سفارشات به صورت آنی، فوری و بر حسب تقاضا هستند، پتانسیل های چاپ دیجیتال را از روش های سنتی جذاب تر میبینند.
 
برای چاپ کاغذدیواری به روش دیجیتال از پرینترهای جوهرافشان یا الکتروگرافی، فرمت های واید و سوپر واید، و مرکب های پایه آب، اکو سالونت و یووی استفاده میشود. یکی از مزیت های استفاده از پرینترهای فرمت عریض یووی برای چاپ کاغذ دیواری، چاپ رنگ های درخشان، جزئیات عالی، و مقاومت بالای محصول در مقابل آب، گرد و غبار، خراش و لکه هاست که آن را به یکی از محبوب ترین روش های چاپ کاغذ دیواری تبدیل کرده است. همچنین مرکب های یووی بی بو هستند و به خوبی برای استفاده در فضاهای داخلی سازگار هستند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.