پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه10 فروردين 1403     Friday, March 29, 2024

چاپ دیجیتال روی کاشی و سرامیک

چاپ روی اشیای سرامیکی یک موقعیت تجاری فوق‌العاده برای چاپکاران دیجیتال و دفاتر فنی کوچک و بزرگ فراهم می‌آورد.

بازاری کوچک ولی روبه‌رشد و سودآور

چاپ روی اشیای سرامیکی یک موقعیت تجاری فوق‌العاده برای چاپکاران دیجیتال و دفاتر فنی کوچک و بزرگ فراهم می‌آورد. با این که تجهیزات چاپی چند میلیون دلاری هم اکنون در بازار برای این فرایند وجود دارد، ولی خبر خوب این است که تجهیزات ارزان تر و قابل دسترسی نیز برای تیراژ کم و متوسط به فروش می‌رسد.
کری شریورن در این گزارش به بازار چاپ روی سرامیک و تجهیزات موجود در بازار می‌پردازد.
تنها یک دهه پیش چاپ سیلک اسکرین رایج‌ترین فرایند برای چاپ روی کاشی‌های سرامیکی بود. ولی از آن زمان تاکنون در پی تقاضای روز افزون برای شخصی‌سازی و تیراژهای کمتر و چاپ سریع تر سازندگان کاشی به چاپ دیجیتال رو آورده‌اند تا پاسخگوی نیاز بازار باشند.
در سیستم‌های چاپ دیجیتال روی کاشی معمولاً از مرکب‌های حلالی یا یووی استفاده می‌شود و مرکب‌های آب پایه دوستدار محیط‌زیست نیز به تدریج در این تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ سیلک به عنوان یک فناوری که به مرحله بلوغ رسیده و در عین حال به عنوان یک فرایند چاپ دیجیتال از انعطاف‌ لازم برای پاسخگویی به نیازهای دنیای جدید، برخوردار نیست.

با ظهور چاپ دیجیتال وضعیت صنعت چاپ سرامیک نیز دگرگون شد. در حال حاضر چاپ روی اشیای سرامیکی حتَی در تیراژ یک عدد امکان‌پذیر است و در عین حال رنگ‌های بیشتر و طرح‌های پیچیده‌تر را می‌توان روی کار چاپ کرد و محصول چاپ شده نهایی سریعتر روانه بازار می‌شود. علاوه بر آن چاپ دیجیتال رد پای زیست محیطی فرایند تولیدی (شامل ضایعات و هزینه‌های تولید و نیز مواد سمی فرایند چاپ سیلک اسکرین) را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر از آن‌جایی که چاپ اسکرین یک فرایند چاپ تماسی است، تنها می‌توان از آن برای تزئین کاشی‌های تخت -نه کاشی‌های طرح‌ برجسته- استفاده کرد، علاوه بر آن یک حاشیه سفید نیز دور کاشی به جا می‌گذارد زیرا قادر نیست تا لبه کاشی را چاپ کند.

سفالینه‌های لعابدار سخت از جنس سرامیک و چینی در حال حاضر طرفداران فراوانی میان معماران و طراحان داخلی ساختمان‌ پیدا کرده‌اند، و قابلیت شخصی‌سازی طرح‌ها باعث محبوبیت هر چه بیشتر چاپ دیجیتال سرامیک در میان این افراد خواهد شد، به‌ویژه هنگامی که آن‌ها روی پروژه‌های ساختمانی مدرن و پیشرفته کار می‌کنند. چاپ دیجیتال کاشی‌های سرامیکی در سراسر جهان طرفدار پیدا کرده است. کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و ایتالیا تقریباً تمام کاشی‌های خود را با استفاده از تجهیزات دیجیتال چاپ می‌کنند. هند، برزیل و چین هم به سرعت به سمت این فناوری حرکت می‌کنند.

برندهای چاپ دیجیتال سرامیک
در فرایند چاپ دیجیتال سرامیک، کاشی‌ها ابتدا طرح دار شده؛ گلیز می‌خورند و سپس وارد سیستم چاپی جوهرافشان می‌شوند و در آخر در کوره پخته می‌شوند. این فرایند تا حدی پیچیده است و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارد. تجهیزات پیشرفته و گران قیمت برای چاپ سرامیک که اکنون در بازار موجود هستند شامل دستگاه‌های زیر می‌شوند:

  • دستگاه ساخت افی مدل Cretaprint
  • دستگاه Hope Jet ساخت شرکت Hope Ceramic Machinery
  • خط چاپ DPG برای سرامیک ساخت Keda Clean Energy
  • دستگاه سازنده اسپانیایی KERAjet، این شرکت از اولین سازندگانی بود که در سال ۱۹۹۹ ماشین دیجیتال برای چاپ کاشی به بازار ارایه کرد.
  • شرکت Meiijia Ceramic equipment واقع در مرکز ساخت و تولید سرامیک در چین ، فوشان سیتی.
  • دستگاه خط چاپ Vivajet ساخت سازنده ایتالیایی Techno Ferrari
    دستگاه‌های ارزان‌تر برای کارهای کم تیراژ
    ولی برای چاپ سرامیک در تیراژهای کم، راه حل‌های بیشتری وجود دارد که نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت نیز ندارد.
    با این دستگاه‌ها می‌توان در تیراژ کم و متوسط نیز چاپ کرد. رایج‌ترین شیوه برای این بخش از بازار چاپ سرامیک، استفاده از کاغذ حرارتی و سیستم چاپی تصعیدی (Dye Sublimation) است. طرح رنگی ابتدا با چاپگر جوهرافشان روی کاغذ حرارتی چاپ می‌شود، سپس کاغذ را روی کار می‌چسبانند، بعد با استفاده از یک پرس حرارتی در معرض دمای بالا قرار گرفته و طرح روی کار منتقل می‌شود. در مورد انواع گیلاس و لیوان یا نوشیدنی افزارها و ماگ‌ها به طور خاص، از سیستم‌های حرارتی ویژه ای که می‌توان هر بار یک ماگ را با استفاده از آن چاپ کرد، در بازار وجود دارد. البته تجهیزاتی که می‌توانند همزمان چندین ماگ را حرارت دهند نیز می‌توان در بازار پیدا کرد.
    برای چاپ ماگ تکنولوژی پیشرفته دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن حتی می‌توان فضاهای سفید دور دسته ماگ را نیز چاپ کرد. برای این کار از محصولی به نام SubliShrink استفاده می‌شود.
    این محصول یک فیلم شیرینک است که دور ماگ پیچیده‌ می‌شود. البته ابتدا کاغذ ترانسفر روی ماگ را از قبل پوشانده است، سپس با استفاده از یک تفنگ حرارتی (Heat gun) فیلم را حرارت می‌دهند، در نتیجه تمام سطح ماگ با کیفیت بالا چاپ می‌شود.
    تجهیزات کوره مانندی نیز برای این که چندین ماگ همزمان در معرض حرارت قرار بگیرند وجود دارد. در این روش کل سطح ماگ و دیگر اجسامی که شکل‌‌های ناهمگون دارند، چاپ می‌شود و فضای خالی باقی نمی‌ماند.
    از این ماگ‌ها به عنوان ابزار تبلیغاتی، هدایا و موارد دیگر استفاده می‌شود. از پرس‌های حرارتی و یا دیگر تجهیزات دیجیتال می‌توان برای چاپ جعبه‌ای که ماگ در آن قرار می‌گیرد نیز استفاده کرد.
    چاپ حرارتی سرامیک تنها به ماگ خلاصه نمی‌شود. بلکه در این روش می‌توان روی انواع اجسام سرامیکی چاپ با کیفیت انجام داد. برای چاپکاران دیجیتال و دفاتر فنی این موقعیت بسیار خوبی است که بتوانند از طریق آن به ‌درآمد خود اضافه کنند.
    به عنوان مثال اگر شما بیلبورد برای مشتریان خود چاپ می‌کنید می‌توانید به تعداد محدود ماگ یا کاشی نیز برای آن‌ها چاپ کرده تا به عنوان هدیه به مشتریان خود یا شرکت‌کنندگان در یک سمینار تبلیغاتی بدهند.
    در حال حاضر شرکت‌های متعدد از جمله رولند ماشین‌های دای سابلیمشن برای چاپ دیجیتال روی انواع سرامیک به بازار عرضه می‌کنند.
    چاپ روی اشیای سرامیکی می‌تواند موقعیت‌های تجاری خوبی برای چاپکاران و دفاتر فنی به ارمغان بیاورد.
    این شرکت‌ها که از قبل چاپگر جوهرافشان دارند می‌توانند با خرید یک پرس حرارتی و یا یک کوره که همزمان چندین ماگ را حرارت می‌دهد، تولیدات جدیدی به مشتریان خود ارایه دهند. چاپ کاشی و سرامیک معمولاً با مرکب‌های یووی انجام شده و فرصت‌های تجاری فراوانی برای چاپکاران ایجاد می‌کند. حاشیه سود این کارهای چاپی بسیار بالاست و مشتریان نیز از این خدمات جدید شما بسیار راضی خواهند بود.

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.