پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
چهارشنبه5 ارديبهشت 1403     Wednesday, April 24, 2024

چاپ اسکرین یا دیجیتال؛ مسئله اینست

از آنجایی که اینروزها چاپ دیجیتال مستقیم بر روی پارچه (DTG) محبوبیت زیادی پیدا کرده، اهمیت این سوال هم بیشتر می شود که چاپ DTG چه مزایا یا معایبی نسبت به چاپ سنتی اسکرین دارد؟

درخشندگی رنگ در چاپ DTG (سمت راست) در مقابل چاپ اسکرین
ترکیب رنگی
قابلیت ترکیب رنگ ها در چاپ DTG بسیار فوق العاده ست. اما ترکیب رنگی دقیقا یعنی چی؟ ترکیب رنگی یعنی اینکه بتوان با ترکیب حداقل دو مرکب، به طیف تازه ای از گاموت رنگی دست یافت. در واقع یکی از دلایل اختراع چاپ DTG هم همین توانایی ترکیب رنگ بالای آن است.
پرینتر DTG، یک پرینتر غول پیکر جوهرافشان است که شاید نوع کوچکتر آن را در خانه یا دفتر کار خود داشته باشید. فقط اینکه این پرینتر به جای چاپ بر روی کاغذ، بر روی محصولات پارچه ای چاپ می کند.
چاپ DTG به چاپ تمام رنگ هم مشهور است. اما در واقعیت فقط از چهار یا نهایتا شش رنگ اصلی استفاده میکند. هزاران رنگ دیگر از ترکیب همین چند رنگ به وجود می آیند.

همچنین وقتی حرف از دقت رنگی، مثلا بازتولید یکی از نقاشی های داوینچی با جزئیات بالا، یا چاپ توناژهای رنگی ظریف مانند هاله ی صورتی گونه ی یه دختر بچه به میان می آید، چاپ DTG از چاپ اسکرین بسیار بهتر عمل می کند.

تطبیق رنگی
در بحث تطبیق رنگی هم چاپ اسکرین حرف اول را میزند. چاپ اسکرین از سیستم رنگی پانتون استفاده میکند که یعنی میتواند هر رنگی را با هر درجه ی براقیت، اشباع و حتی خارج از طیف CMYK بازتولید کند. ویژگی تطبیق رنگ مخصوصا هنگام بازتولید رنگ های مخصوص برندها از اهمیت بالایی برخوردار است. رنگ موردنظر بسیاری از برندها در طیف رنگی پانتون پیدا میشود که اگر بخواهید آنها را با یک پرینتر DTG چاپ کنید، به احتمال بسیار بالایی به آن نخواهید رسید.

یکی از مهمترین دلایل این اتفاق این است که پایه ی چاپ DTG به اندازه ی کافی مات نیست و به همین دلیل رنگ پارچه، از پشت چاپ بیرون میزند. تطبیق رنگی در چاپ DTG مخصوصا در مورد پارچه های رنگی و تیره، بسیار مشکل است.

البته چاپ DTG در آخرین فناوری های خود، دو رنگ سبز براق و قرمز براق را هم به طیف رنگی خود اضافه کرده اما هنوز هم از نظر گستردگی رنگی به پای چاپ اسکرین نمی رسد.



جزئیات
همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم، چاپ DTG در زمینه ی چاپ جزئیات گرفیکی بسیار بهتر از چاپ اسکرین عمل میکند. در واقع عملکرد چاپ DTG در چاپ خطوط ظریف، نوشته های ریز، منحنی ها، بافت و خلاصه هر المان کوچک، فوق العاده است.

عملکرد چاپ اسکرین هم در زمینه ی جزئیات بد نیست، اما چند فاکتور مهم بر آن تاثیر مستقیم دارد:
  • کشش پارچه
  • تیزی تیغه ی اسکویجی
  • میزان فشار و سرعت مرکب در حال چاپ
  • ویژگی های سطحی بستر چاپ
  • ویسکوزیته ی مرکب
  • و مهمترین دلیل: چاقی مرکب
همچنین برای چاپ تصاویر عکاسی، باید به ناچار برخی از قسمت های تصویر به شکل هافتون چاپ شود. چاپ اسکرین در چاپ هافتون خیلی خوب عمل نمیکند، اما از طرف دیگر با چاپ DTG میتوان چاپ هافتون را با کیفیت 1200 Dpi چاپ کرد.

                 
ماندگاری چاپ
ماندگاری چاپ بر روی پارچه یعنی اینکه کیفیت چاپ بعد از پوشیدن ها و شست و شوهای مرکب تا چه حد دوام می آورد و به اصطلاح ماندگاری دارد. در گذشته، تیشرتی که با چاپ DTG چاپ میشد، حداکثر بعد از 10 بار شست و شو شروع به از دست دادن کیفیت و محوشدن میکرد. امروزه دفعات شست و شو قبل از شروع از دست رفتن کیفیت، بسیار بیشتر شده است. اما چقدر؟ پاسخ این سوال بسته به کیفیت رنگ، نوع ماشین، نوع پارچه و... دارد. حتی نحوه ی شست و شوی لباس هم در ماندگاری چاپ DTG موثر است. اما در کل میتوان گفت که بعد از 10 یا 15 بار شست و شوی لباس، رنگ ها شروع به کم رنگ شدن میکنند.
چاپ اسکرین اگر به شکل صحیح انجام شود، مشکل ماندگاری ندارد. کیفیت رنگی تصاویری که با چاپ اسکرین چاپ میشوند، حتی بیشتر از 20 سال هم عمر می کنند.


تنوع
واژه ی تنوع در این مقاله، به معنای توانایی چاپ بر روی طیف وسیعی از بسترها با اشکال و کاربردهای گوناگون است. متاسفانه چاپ DTG با تمام پیشرفت ها، همچنان در تنوع پارچه ها دچار محدودیت است. تا همین اواخر تمام محصولاتی که با چاپ DTG انجام میشدند باید صد در صد از جنس کتان بودند، اما به تازگی پارچه های از جنس 50 درصد کتان و 50 درصد PVC هم میتوانند با DTG چاپ شوند. در کل میانه ی چاپ DTG با الیاف مصنوعی و پلاستیکی خوب نیست و همینطور چاپ بر روی پارچه های براق و دارای رنگ های فلورسنت هم فعلا غیرممکن است.

از طرف دیگر چاپ اسکرین بر روی انواع منسوجات، از کتان و پلی استر گرفته تا چرم و پارچه های مصنوعی و ترکیبی میتواند به راحتی چاپ کند. محدودیت مکانی چاپ اسکرین هم از چاپ DTG کمتر است؛ مثلا چاپ بر روی کلاه یا یقه ی لباس با چاپ DTG، بسیار مشکل تر از چاپ اسکرین است.

پایداری کیفیت
چاپ DTG در پایداری کیفیت دست بالا را دارد. اگر یک تعداد سفارش داشته باشیم که قرار باشد دقیقا با یکدیگر یکسان باشند، چاپ DTG به چاپ اسکرین ارجحیت دارد. البته در چاپ اسکرین هم میتوان به کیفیت پایدار رسید ولی مراقبت ها وملاحظات مربوط به آن بسیار بیشتر از DTG خواهد بود.

جلوه های ویژه
در این مقاله جلوه های ویژه یعنی قابلیت اضافه کردن ابعاد بیشتر به چاپ، از برجسته کاری و ایجاد بافت گرفته تا ایجاد زرق و برق و توانایی استفاده از مرکب های خاص مثل فلورسنت و مرکب های متالیک. چاپ اسکرین در ایجاد جلوه های ویژه ی بصری نسبت به چاپ DTG عملکرد بسیار بهتری دارد.



                                     جلوه های ویژه در چاپ پارچه
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.