پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
جمعه31 فروردين 1403     Friday, April 19, 2024

نسل تازه ی لیبل ها با وارنیش های دیجیتالی

لیبل یک محصول، اولین نقطه ی تعاملی میان محصول و مشتری محسوب می شود. به همین خاطر است که لیبل محصولات نقش بسیار مهمی را در مقدار فروش آن ایفا می کنند.

لیبل هایی که از جذابیت بصری بالایی برخوردار نیستند، به راحتی می توانند مشتری را از خرید محصول منصرف کنند. مطالعات نشان میدهد که یک لیبل با جذابیت بصری بالا، تا 90 درصد بر تصمیم خرید مشتری تاثیرگذر است. اما سوال اینجاست که چگونه می توان لیبلی تولید کرد که علاوه بر جذابیت بصری بالا، از نظر هزینههم مقرون به صرفه باشد؟

در رقابتی ترین انواع لیبل ها، ترکیب بافت، رنگ و گرافیک لیبل باید آنقدر بی نقص باشد که چشمان مشتری را بنوازند؛ برای تحقق این امر از انواع وارنیش ها مانند وارنیش اسپات استفاده میکنند. وارنیش اسپات، یک لایه مرکب شفاف است که به شکل اسپات یا موضعی بر روی قسمت هایی از چاپ قرار میگیرد و به آن قسمت، جلوه های مات یا براق، و یا بافت و عمق اضافه می کند.

وارنیش های اسپات دیجیتال به جای چاپ با روش های سنتی مانند فلکسو، با پرینترهای دیجیتالی چاپ میشوند. با وارنیش های دیجیتال می توان جلوه های بصری مختلف، از نقش و بافت برجسته گرفته تا خطوط بریل، امباسینگ، استمپ، مولد، و فویل های متالیک را چاپ کرد.

کار با وارنیش های اسپات همیشه با چالش های متعددی همراه بوده است؛ در روش های سنتی چاپ، برای وانیش ها باید یک پلیت جداگانه تولید کرد که هزینه ی تولید لیبل را بالا میبرد. همچنین اگر چاپ وارنیش به شکل صحیح انجام نشود، چاپ تمیز و هموار آن بر روی بستر کار سختی ست. در بسیاری از چاپخانه های فلکسو و افست، یک پرینتر دیجیتال به خط تولید اضافه م یشود که برای چاپ وارنیش درنظر گرفته شده است.

این پرینترها به پلیت یا واحدهای اضافی آماده سازی چاپ نیازی ندارند و فقط از یک پرینت هد و یک نوع مرکب برای چاپ وارنیش استفاده می کنند. ابعاد چاپ در این ماشین ها، در ابعاد کوچک لیبل هم تنظیم می شود.

برندهایی که قصد دارند با صرفه جویی در هزینه ها، به کیفیت و انعطاف پذیری بالایی در چاپ وارنیش ها برسند، می توانند از پرینترهای All-in-one استفاده کنند. وارنیش های دیجیتالی، از یک نوع مرکب شفاف استفاده می کنند که بسته به تقاضای مشتری، در انواع مات و براق وجود دارند. این وارنیش ها اگر در ترکیب با مرکب سفید بر روی بسترهای متالیک به کار روند، می توانند جلوه های بصری متالیک و امباسینگ را هم ایجاد کنند. از وارنیش های دیجیتالی در لیبل های مواد غذایی و محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می شود.

وارنیش های سه بعدی و دو بعدی دیجیتال را می توان بر روی تمام بسترها، چه کاغذی و چه ترکیبی، چاپ کرد. افکت هایی که با این وارنیش ها ایجاد میشوند، هم از نظر بصری و هم از نظر لمسی، گیرایی و جذابیت بالایی دارند. همچنین با این وارنیش ها می توان در متن و تصاویر، جلوه های دو بعدی و سه بعدی ایجاد کرد که هم بسیار چشم نواز هستند، هم آب گریزند و در مقابل آسیب های محیطی مقاومت بالایی دارند.

از وارنیش های دو بعدی می توان برای هایلایت کردن جزئیات گرافیکی به شکل براق و برجسته استفاده کرد. همچنین با استفاده از مرکب سیاه 100 درصد در کنار این وارنیش، می توان جلوه های سیلوئت زیبایی ایجاد کرد.


با وارنیش های سه بعدی نیز می توان به تصاویر هم برجستگی و هم عمق داد. از این نوع وارنیش برای برجستگی کردن ظریف کاری ها و هایلایت کردن متون هم استفاده میشود. برای اینکار از یک لایه طیف رنگی سیاه استفاده میشود که هرچقدر درجه ی سیاهی رنگ بیشتر باشد، برجستگی بیشتر می شود.

از وارنیش های دو بعدی و سه بعدی می توان در کنار هم برای ایجاد جلوه های بصری بسیار منحصر به فرد و لوکس استفاده کرد. در بسیاری از موارد از وارنیش های دیجیتالی برای چاپ هولوگرام ها هم استفاده می شود.



با پرینترهای چاپ دیجیتال می توان رنگ های CMYK و وارنیش را به صورت همزمان و با یکبار گذر از ماشین بر روی لیبل چاپ کرد. اینکار را می توان برای چاپ تیراژهای کوتاه یا بلند و با بالاترین کیفیت و سرعت انجام داد و دیگر به پلیت های گران قیمت چاپ های سنتی و زمان های طولانی برای آماده سازی چاپ نیازی نیست.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.