پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ ایران
سیم کارت‌های کودکانه تهدیدی برای کتابخوانی

پژوهشگر حوزه کودک از طرح توزیع سیم کارت‌های ویژه کودکان انتقاد کرد و گفت: این حرکت در کنار تهدید پویایی ذهنی و جسمی کودکان، برای امر مهم کتابخوانی نیز تهدید جدی است.

امیرهوشنگ اقبال پور اظهار داشت: انسان تنها آفریده پروردگار است که در کیفیت زندگی خود نقش دارد، اما همین انسان در خردسالی و کودکی نیازمند بهترین برنامه‌ریزی برای آینده خود از سوی بزرگسالان است
این ناشر بین‌المللی کتاب کودکان افزود: خبر ممنوعیت مشق‌نویسی از سوی وزارت آموزش و پرورش بسیار امیدوارکننده بود که با اتخاذ سیاست‌های راهبردی گام به سوی توسعه و تحول برداشته شد؛ با این تصمیم ارزشمند به جای اینکه کودکان در گوشه‌ای بی تحرک بنشینند و مجبور و محکوم به انجام تکالیف خود باشند؛ امکان بازی و پویایی را بدون استرس و اضطراب مشق‌نویسی به دست می‌آورند، اما شیرینی این موضوع باخبر توزیع میلیونی سیم کارت بین کودکان به تلخی تبدیل شد

این پژوهشگر حوزه کودک تصریح کرد: براساس پژوهش‌های انجام شده حضور ایرانی‌ها در فضای مجازی در مقایسه با بسیاری کشورها بیشتر از حد معمولی است و این مساله برای کودکان که باید کتابخوانی را به عنوان امری مهم از سنین کودکی بیاموزند تهدیدی جبران‌ناپذیر است.
اقبال‌پور گفت: نباید عادت به کتابخوانی با عادت و اعتیاد به تلفن همراه جایگزین شده و مورد آسیب قرار گیرد، علاوه بر این، استفاده افراطی از تلفن همراه و بازی‌های آن باعث کم‌تحرکی کودکان می‌شود که در کنار گرایش به بازی‌ها و سرگرمی‌های فضای مجازی و سبک زندگی جدید آپارتمان‌نشینی باعث افزایش نرخ چاقی و اضافه وزن در بین کودکان شده است.

وی گفت: کم‌تحرکی و چاقی باعث می‌شود که کودک تمایل کمتری به شرکت در بازی‌های پویا و پرتحرک گروهی داشته باشد و این امر باعث تبعیض و انزوای اجتماعی در کودک می‌شود که ریشه کاهش اعتماد به نفس، کمبود عزت نفس و دیگر اختلالات شخصیتی است
وی افزود: کم‌تحرکی یکی از علت‌های اصلی اضافه وزن و چاقی به شمار می‌آید و مشکلات جسمانی از جمله گوارشی، قلبی و عروقی، عصبی، کبدی و چشمی برای کودک به وجود می‌آورد
اقبال‌پور گفت: از آنجا که کودکان در کشورهای توسعه یافته جزء ارزشمندترین سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای کودکان با ملاحظات کامل و با در نظر گرفتن HSE (بهداشت و سلامتی، ایمنی، محیط زیست) انجام می‌گیرد تا مراحل رشد و تکامل یکپارچه کودکان با در نظر گرفتن شاخص‌های جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی با بالاترین استانداردهای رشدی انجام گیرد.

 

 

منتشر شده توسط ایرنا در تاریخ ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان
کدخبر:4554منبع:ایرناتاریخ انتشار:۱۳۹۷ چهاردهم آبانلینک خبر: http://www.ipina.ir/Pages/News-4554.aspx