English

اهالی نشر از سرپرست جدید مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران چه انتظاری دارند؟

آرشیو خبر بازدید: 78 کد مطلب: 4667  

اهالی نشر از سرپرست جدید مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران چه انتظاری دارند؟

ایران آنلاین
بعد از اعلام خبر استعفای امیرمسعود شهرام نیاز از مدیرعاملی مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران بعد از حدود 6 سال، محسن جوادی(معاون فرهنگی وزیر ارشاد)، قادر آشنا را به سرپرستی آن منصوب کرد. در کارنامه کاری آشنا می توان ریاست مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی فرهنگ و هنر، مدیر کلی مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و همچنین مدیرکلی فرهنگ و ارشاد استان البرز اشاره کرد.
۱۳۹۷ شنبه ۱۷ آذر ساعت 09:43

 این مؤسسه از سال 1371 به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت ارشاد دایر شده و از مهم ترین وظایف آن هم می توان به برپایی نمایشگاه های استانی کتاب و همچنین برپایی غرفه ملی ایران در نمایشگاه های خارجی کتاب از جمله فرانکفورت ، بولونیا ، مسکو و چین اشاره کرد. با توجه به اهمیت این وظایف نیز همواره نقدهای مختلفی متوجه مدیران آن بوده، از جمله آنکه حضور چندان مؤثری در نمایشگاه های خارجی کتاب نداشته اند یا اینکه شیوه برپایی نمایشگاه های استانی کتاب موجب کاهش فروش کتابفروشی های استانی شده است. البته نمی توان منکر کارکردهای مثبت این مؤسسه طی سال های اخیر شد، بویژه که حضور نمایندگان نشر ایران در غرفه ملی منجر به آشنایی آنان با وضعیت جهانی صنعت نشر شده است. 

قبل از تماس با برخی اهالی نشر برای اطلاع از پیشنهادها یا خواسته هایی که از سرپرست جدید مؤسسه فرهنگی نمایشگاه های ایران دارند با محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد تماس گرفتیم تا از تغییرات احتمالی در برخی برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های این مؤسسه باخبر شویم، جوادی تأکید کرد به طورقطع شاهد برخی تغییرات با توجه به ضرورت های روز خواهیم بود اما صحبت درباره جزئیات آن را به روزهای آینده موکول کرد. 

باید از شیوه مدیریت دولتی دور شد 

محمدرضا توکل صدیقی، مدیر مسئول نشر صابرین که سابقه حضور در فعالیت های اجرایی نمایشگاه کتاب تهران را هم دارد یکی از مهم ترین مواردی که تأثیری جدی در بهبود فعالیت های این مؤسسه خواهد داشت را فعالیت پررنگ تر صنوف نشر می داند. وی در همین رابطه گفت: این مؤسسه باید از شیوه مدیریت دولتی دور شده و مدیریت هیأت امنایی درآن پررنگ تر از قبل شود، البته حالا هم نمایندگان نشر در آن حضور دارند اما این حضور چندان اثرگذار نیست. 

این عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران منکر تأثیر مثبت فعالیت های این مؤسسه نیست اما تأکید دارد که خروجی فعالیت های آن به اندازه بودجه هایی که در آن خرج شده نیست، او ادامه داد: به عقیده من حضور ایران در نمایشگاه های خارجی کتاب چندان مؤثر نبوده وغرفه ملی آنچنان که باید قادر به معرفی نشر کشورمان نشده است. ازهمین رو بهتر است مدیر جدید دست به یک ارزیابی جدی درخصوص فعالیت های انجام شده این مؤسسه طی سال های گذشته بزند تا نقاط ضعف و قوت تصمیم گیری های قبل مشخص شده و بر آن اساس دست به برنامه ریزی های جدید بزنند. 

اعظم کیان افراز، نویسنده، پژوهشگر و مدیرمسئول نشر کیان افراز هم از مدیریت جدید این مؤسسه می خواهد که با بهره گرفتن از راهکارهای اهالی نشر از ایده های بخش خصوصی درجهت برنامه ریزی های کارآمد بهره بگیرد. علاوه براین معتقد است: یکی از فعالیت های مهم این مؤسسه برپایی نمایشگاه های استانی کتاب است که اتفاقاً نقدهای بسیاری به آن می شود، آقای آشنا حتماً باید چاره ای بیندیشد تا کتابفروشان استان ها آسیبی از این بابت نبینند، به گمانم همزمان با برپایی نمایشگاه های مذکور می تواند با درنظر گرفتن مبلغ تخفیفی مردم را به خرید از کتابفروشی ها هم تشویق کند تا بازار آنها هم کساد نشود؛ در شرایطی که نشرمان به آن مبتلا شده به شکلی جدی نیازمند بهره گرفتن از ایده های جدید و تجربه فعالان این حوزه ها هستیم. 

البته کیان افزار معتقد است برپایی این نمایشگاه ها فرصت خوبی است برای ناشرانی که علاقه مند به تعامل مستقیم با خوانندگان خود باشند، هرچند که با احتساب هزینه های ایاب و ذهاب و حمل کتاب به استان ها، این کار را چندان هم مقرون به صرفه نمی داند. 

امیرحسین زادگان، مدیرمسئول نشر ققنوس نیز گفت: تا قبل از چهار - پنج سال اخیر برپایی غرفه ملی اقدامی صرفاً دولتی بود و اثرچندانی از حضور بخش خصوصی در آن نبود، اما طی سال های اخیر، از زمانی که آقای صالحی معاون فرهنگی شد و حتی بعد ازآن که وزیری ارشاد به او سپرده شد شاهد رونق بیشتر غرفه ملی در نمایشگاه های خارجی کتاب بودیم. البته روال برپایی این غرفه هم مدتی است به تکرار افتاده و دیگر اثرچندانی ندارد. حسین زادگان معتقد است تا وقتی به معاهده برن (قانون کپی رایت) نپیوسته ایم و قواعد جهانی حضور در نمایشگاه های بین المللی را رعایت نمی کنیم، نمی توانیم انتظار چندانی در برقراری تعامل با فعالان جهانی نشر و همچنین خرید و فروش رایت کتاب داشته باشیم. 

این فعال عرصه نشر ادامه داد: در ارتباط با برپایی نمایشگاه های استانی کتاب هم معتقدم که بیشتر به محلی برای ارائه کتاب های به اصطلاح کتاب سازی و آثار کم ارزش شده اند. متأسفانه اغلب این نمایشگاه ها در شرایطی برگزار می شوند که برخی ناشران از آن برای ارائه ترجمه های تکراری و بی کیفیت بهره می برند. 

تجربه مدیران قبلی از میان نرود 

عبدالعظیم فریدون، مدیرمسئول نشر محراب قلم هم معتقد است که اگر سرپرست جدید که احتمال تغییر عنوان او به مدیرعاملی هم جدی است خواستار انجام اقداماتی مؤثر است باید دست به یک ارزیابی از فعالیت مدیران قبلی بزند. او ادامه داد: طی این 37 سالی که از ورودم به عرصه نشر می گذرد هنوز به فردی در میان مسئولان مراکز مرتبط با کتاب برنخورده ام که به طور جدی این عرصه را لمس کرده باشد و این یکی از دلایلی است که شاهد نقد به عملکرد مراکزی چون همین مؤسسه هستیم. فریدون تصریح کرد: خود من هنوز درک درستی از اقداماتی که مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی طی سال های فعالیتش انجام داده ندارم، ای کاش حداقل برای یک مرتبه هم شده مدیران این مؤسسه بیایند بگویند که تا به حال چه اتفاقی آنجا افتاده و اصلاً دستاوردش چه بوده! تنها چیزی که طی این سال ها دیده ایم این بوده که رفته اند قرارداد تبادل غرفه بسته اند که برفرض غرفه میهمان نمایشگاه کتاب تهران سال بعد کدام کشور باشد یا اینکه ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب کدام کشور از برخی تسهیلات استفاده کند! 

او معتقد است وقتی ارزیابی درستی از فعالیت های این مؤسسه انجام نشود نمی توان درباره میزان کارآمدی فعالیت های آن صحبت کرد، فریدون ادامه داد: خود من یک دهه است می گویم تجربه مدیران قبلی این مؤسسه کجا می رود؟ شیوه مدیریت در سازمان ها و ارگان ها به گونه ای است که وقتی مدیر جدید با کلی آزمون و خطا موفق به کسب تجربه هایی می شود باید کنار برود و فرد دیگری جای او را بگیرد؛ این در حالی است که اصلاً معلوم نیست سرتجربه های نفر قبلی چه می آید! 

فریدون تأکید دارد اگر بیش از پیش شاهد فعالیت بخش خصوصی در مراکزی همچون همین مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران شویم می توان به انباشت تجربه ها و امکان بهره برداری فرد بعدی از آن امیدوار شد، او تأکید کرد: در امور اجرایی، توانایی صنوف و تشکل های خصوصی نشر خیلی بیشتر از مدیران دولتی است، صنف حتی اگر در ابتدای کار بالغ نشده باشد هم به مرور کار را یاد می گیرد، مهم ترین تفاوت آن هم در این است که تجربه ها را نگه داشته و نمی گذارد هدر برود؛ حالا باید قدری صبر کنیم و ببینیم مدیریت جدید این مؤسسه چه روندی را در پیش خواهد گرفت. 


اخبار مرتبط با این خبر


نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :