English

مرا ببین، مرا احساس کن، مرا لمس کن، مرا بخوان

آرشیو خبر بازدید: 192 کد مطلب: 3974  

مرا ببین، مرا احساس کن، مرا لمس کن، مرا بخوان

piworld/ایپینا
بعضی وقت ها برای من سخت است که باور کنم این همه مدت در کسب و کار چاپ کار کرده ام و کار خود را 40 سال پیش با زینک و لیتوگرافی شروع کرده ام. به همین ترتیب این مساله برای من باور نکردنی است که کوپرسکو (Copresco)، کسب و کار چاپ دیجیتال من در تدارک جشن 30 سالگی فعالیت های خود است.
۱۳۹۶ يکشنبه ۱۵ مرداد ساعت 10:04

از همان دوران مدرسه ابتدایی به ما گفتند که ما پنج حس داریم: بیایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی. البته این مساله از نظر جهانی برای همه درست نیست. چرا که افراد زیادی وچود دارند که تا حدی محروم از یک یا چند مورد از این موارد هستند.

 

فکر می کنم می توانم با اطمینان این مساله را اعلام کنم که هر رسانه ای که چاپی نباشد، تنها محدود به این است که به شبیه سازی دو مورد از پنج حس ما بپردازد: بینایی و شنوایی. تامین کنندگان رسانه دیجیتال به حدی پیش رفته اند که توانسته اند خود را با ناسازگاری های ناتوانی های حسی، جبران اختلال های بصری با کمک صدا و جبران اختلال های شنوایی با کمک تصویر همگام کنند. 

 

هلن کلر حتما از رسانه های دیجیتال خسته می شد. او که نه توانایی دیدن داشت و نه شنیدن، برای جذب و ایجاد تمایز میان حس های مختلف تنها باید بر بقیه حس های باقیمانده اش تمرکز می کرد. رسانه های دیجیتال چیزی برای ارائه به او نداشتند. حتی بعضی از ما که هر پنج حواس را داریم، تنها زمانی که تمامی حس ها همه با هم برانگیخته می شوند از آن ها برای توجه بیش تر، جذب بیش تر، یادگیری بیشتر و دریافت بیش تر استفاده می کنیم.

این برانگیختگی حسی اضافی، لزوما نباید ارتباط مستقیمی با موضوع مورد نظر داشته باشد. به همین دلیل فیلم ها از موسیقی متن استفاده می کنند. باید با یک بچه یا یک ارباب رجوع یک بحث مهم داشته باشید؟ آن را هنگام صرف غذا انجام دهید. برانگیختگی خوشایند طعم و بوی غذا ارزش بینش و صدای شما را افزایش می دهد.  این مساله ما را به چاپ می رساند، تنها رسانه ای که به جای دو مورد، می تواند چهار توانایی حسی شما را برانگیزاند.

 

چاپ چگونه صدا درست می کند؟ راحت است، با بلند خواندن آن: به هیچ نرم افزار اضافی احتیاج نیست! این برای شما کافی نیست؟ از واقعیت افزوده (AR) استفاده کنید تا با کمک گوشی های هوشمند خود به صورت دیجیتالی بر روی کاغذ جوهر بریزید.

 

"نائومی برون" محقق این جمله را از یک دانشجو نقل می کند: «خواندن کاغذ کاری فعالانه است. در این کار من مشارکت دارم و فکر می کنم، واکنش نشان می دهم و کاغذ را علامت گذاری می کنم. خواندن بر روی یک صفحه برای من حس مجهولی دارد.» برون در ادامه می گوید: «این حقیقت دارد. لمس کردن یک کاغذ علامت گذاری شده تمرکز و حافظه را افزایش می دهد.»

حتی بوی جوهر و کاغذ که اکثرا توسط خوره های کتاب بارها علامت گذاری شده اند، این تجربه را ارتقا می دهد.

 

در چاپ افست، ممکن است با اضافه کردن مقداری رایحه به منبع سرچشمه ، بتوان از نظر بویایی باعث برانگیختگی شد. این کاری است که در تبلیغات مبتنی بر بو انجام می شود. بیچاره متخصص چاپی که باید برای همسرش توضیح دهد که چرا با بوی کانال شماره 5 وارد خانه شده است!

 

حکاکی، گرما نگاری و دایکاتینگ بعدی تازه به چاپ اضافه کرده و آن را ملموس تر می کنند. شرکت "اسکادیکس" دستگاههایی می سازد که از تصویر سازی دیجیتال برای ایجاد چاپ سه بعدی استفاده می کنند. "اسکادیکس" در نمایشگاه ها به عرضه تصاویر دراماتیک می پردازد، اما به شکلی عملی تر، پیشنهادات او شامل یک فرآیند چاپ بریل جوهری هستند. این نشان می دهند چاپ داده های متغیر در حال حاضر بیش تر بر روی افرادی تمرکز کرده اند که از نظر بصری با مشکل مواجه هستند.

 

این مساله قطعا لبخندی بر لبان هلن کلر می آورد.

 


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 مرا ببین، مرا احساس کن، مرا لمس کن، مرا بخوان ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۵ مرداد


نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :