English

گفت‌وگو با مدیر بخش ماشین‌آلات بسته‌بندی VDMA

آرشیو خبر بازدید: 724 کد مطلب: 3078  
درخصوص نمایشگاه INTERPACK 2017؛

گفت‌وگو با مدیر بخش ماشین‌آلات بسته‌بندی VDMA

هنر بسته‌بندی
نمایشگاه اینترپک آلمان را تقریبا همه می‌شناسند. معتبرترین نمایشگاه بسته‌بندی جهان که مانند اغلب نمایشگاه‌هایی که در آلمان برگزار می‌شود جزو بهترین‌هاست. در حاشیه نشستی که جمعی از ماشین‌سازان آلمانی در تهران داشتند، RICHARD CLEMENS، مدیر بخش ماشین‌آلات بسته‌بندی و شیرینی و شکلات انجمن VDMA نیز حاضر بود. شخصی که علاوه بر سمتی که در این انجمن دارد، در سال‌های گذشته برای معرفی هر چه بیشتر نمایشگاه اینترپک به کشورهای مختلف ازجمله ایران سفر کرده است. در ادامه گفت‌وگویی با کلمنز را خواهید خواند.
۱۳۹۵ سه شنبه ۱۳ مهر ساعت 13:07

این یک حقیقت است که اکثریت کسانی که در صنعت بسته‌بندی ایران فعال هستند نمایشگاه اینترپک را می‌شناسند، اما به هر حال شما این جا هستید برای اینکه معرفی دوباره‌ای داشته باشید از این رویداد بزرگ، هدف‌های آینده آن، تعداد غرفه‌داران، پیش‌بینی‌تان برای تعداد بازدیدکنندگان و در نهایت برنامه‌ای که برای نمایشگاه امسال دارید.

نخستین خبری که باید بدهم این است که تمام غرفه‌های این نمایشگاه رزرو شده‌اند که این البته برای ما مشکل بزرگی است چراکه تعداد زیادی از شرکت‌ها تمایل به حضور در اینترپک آینده را داشتند اما متاسفانه دیگر دیر شده است. از لحاظ تجاری این موضوعی خوشایند برای برگزارکنندگان است اما به هر حال دیگر کاری برای جاماندگان از دست ما ساخته نیست. پیش‌بینی‌ها حاکی از بازدید حدود 170هزار نفر از دوره آینده است که هفتاد درصدشان از خارج می‌آیند. بازدیدکنندگان آلمانی در اقلیت هستند پس می‌توان گفت که زبان غالب اینترپک 2017، انگلیسی خواهد بود. تعداد غرفه‌داران نیز به 2670 عدد رسید از 60 ملیت دنیا آن هم در فضایی حدود 173هزار مترمربع. این یک نمایشگاه بین‌المللی است در زمینه بسته‌بندی که البته ماشین‌سازان بیشترین غرفه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. ماشین‌آلات در زمینه شیرینی و شکلات، دارو، آرایشی و بهداشتی و... . این بزرگ‌ترین و بهترین نمایشگاه در زمینه بسته‌بندی در دنیا است. ما نزدیک به 50سال است که با مرکز نمایشگاهی دوسلدورف همکاری نزدیکی برای برگزاری این نمایشگاه داریم. من به بازدیدکنندگان توصیه می‌کنم برای بازدید خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند چراکه امکان دیدن همه موضوعات و شرکت‌ها در 7 روز وجود ندارد. برخی از آنان حتی سه روز بیشتر در نمایشگاه نیستند به همین خاطر باید همه چیز هدفمند باشد.

تمرکز شما به ایران در چه بخشی است؟ آیا بر بازدیدکنندگان تمرکز دارید تا غرفه‌داران؟

هر دوی آنها. تمرکز ما در حدود یکسال پیش بر غرفه‌‌داران بود اما در حال حاضر بر روی بازدیدکنندگان متمرکز هستیم. در این سمینار دو روزه‌ای که برگزار شد، ما در پی معرفی آخرین فناوری‌ها در زمینه ماشین‌آلات فرآیند و بسته‌بندی انواع شیرینی و شکلات بودیم چرا که ممکن است همه توانایی رفتن به دورسلدورف را نداشته باشند به همین خاطر ما به اینجا آمدیم. صنعت آلمان در ایران شناخته شده است و شرکت‌های ما در اینجا مشتریان بسیاری دارند. ما شراکت طولانی‌مدتی با ایرانیان داشته‌ایم.

آیا در حال حاضر اطلاع دقیقی از تعداد شرکت‌های ایرانی حاضر در اینترپک دارید؟

فکر می‌کنم بین 10 تا 15 شرکت باشند که اغلب آنها در زمینه ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

می‌دانیم که بازدید از این نمایشگاه و دیدن آخرین فناوری‌ها مزیت‌های بسیاری برای بازدیدکنندگان دارد اما در مورد غرفه‌داران چه نظری دارید، چراکه رقابت بسیار سنگینی در این حوزه وجود دارد.

البته که وجود دارد. یکی از موارد، آشنایی با آخرین فناوری‌هاست. اما موضوع مهم‌تر این است که بازدیدکنندگان خارجی بسیاری از آمریکای جنوبی، چین، هند و... به نمایشگاه می‌آیند. آنها می‌توانند به مشتریان چینی یا حتی روس فکر کنند و ملاقات‌های مفیدی صورت خواهد گرفت. بودن و دیدن آخرین فناوری‌ها نکته اصلی است، اما این یک حقیقت است که برخی مشتریان به دنبال فناوری‌های ساده‌تر و قابل استفاده‌تر می‌گردند.

کیفیت‌های متفاوت، قیمت‌های متفاوت؟

بله، کیفیت متفاوت، قیمت متفاوت و البته نیازهای متفاوت.

نقش VDMA در پشتیبانی از این نمایشگاه چیست؟

ما 50سال است که با مرکز نمایشگاهی دوسلدورف همکاری داریم. پیش از آن با مرکز نمایشگاهی هانوفر کار می‌کردیم. نقش ما در حال حاضر پشتیبانی و مشاوره فنی است و البته 200 شرکت از VDMA در این نمایشگاه حاضر هستند. نمایشگاه دوسلدورف می‌داند که چگونه نمایشگاه برگزار کند و ما می‌دانیم که چگونه نمایشگاه را ارتقا دهیم تا بتوان درخلال آن به گرایش‌ها و آینده بازار در 20سال آینده دست یافت. ما نیازها و گرایش‌های بسیار متفاوتی را برای آینده انتظار می‌کشیم. بازارهایی همچون آمریکای جنوبی، هند، چین، آسیا و آفریقا با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو خواهند بود.

آیا شما برنامه‌ای هم برای حضور شرکت‌های آلمانی عضو VDMA در نمایشگاه‌های تخصصی ایران دارید؟

در حال حاضر هم این کار را انجام می‌دهیم. ما از دولت آلمان درخواست تشکیل پاویون آلمان را کردیم. در نمایشگاه اگروفود تهران در دو سال گذشته، VDMAغرفه ویژه‌ای را در اختیار داشت.

از این جهت می‌پرسم که به خاطر تحریم‌های سالیان گذشته این حضور کمرنگ‌ و کمرنگ‌تر شد. آیا در سال‌های آینده شاهد رشد دوباره حضور شرکت‌های آلمانی در نمایشگاه‌های ایران خواهیم بود؟

بله، قطعا رشد خواهد داشت. در همین روزهایی که در آنیم، نمایشگاه آب و فاضلاب در حال برگزاری است. می‌دانم که 35شرکت از آلمان در این نمایشگاه حاضر هستند. ما از تسهیل تجارت با شرکت‌های ایرانی بسیار خشنود هستیم.

در ایران علاوه بر اگروفود، نمایشگاهی دیگری نیز هست که به بسته‌بندی اختصاص دارد. نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران نمایشگاهی است که به‌طور خاص بر روی انواع ماشین‌های بسته‌بندی، مواداولیه، تولید لیبل و سایر بخش‌های مرتبط دیگر برگزار می‌شود. پیشنهاد جدی دارم که شرکت‌های فعال آلمانی در بخش بسته‌بندی، حضور در این نمایشگاه را حتما در برنامه‌های خود بگنجانند.

قطعا به آن فکر خواهیم کرد. نکته اینجاست که تقاضا برای انواع چاپ و مواداولیه بسته‌بندی به‌ویژه در بخش لیبل در حال افزایش است. این یک تقاضا و گرایش عظیم است و پول زیادی در سرتاسر جهان در این بخش هزینه می‌شود.

سخن پایانی شما را نیز می‌شنویم.

بله. از اینکه اینجا هستیم بسیار خوشحالیم چراکه در طول 10سال گذشته نیز اینجا بوده‌ایم. اما نکته مسرت‌بخش این است که درها باز شده و ما می‌توانیم با ایران تجارت خوبی داشته باشیم. از اینکه شرکای ایرانی‌مان ما را فراموش نکرده‌اند نیز بسیار مسرورم.

پس شما هم به تغییر در شرایط اذعان دارید!

دقیقا. ما تغییرات را در ذهن و تفکر افراد می‌بینیم. افراد زیادی از ایران به خارج از کشور به ویژه آلمان سفر می‌کنند. به عنوان مثال در اینترپک گذشته در حدود 900 ایرانی از این نمایشگاه بازدید کردند.

 


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 گفت‌وگو با مدیر بخش ماشین‌آلات بسته‌بندی VDMA ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۳ مهر


نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :