اخبار داخلی

آینده چاپ متعلق به سفارشی سازی است

امروزه بازارچاپ، شاهد یک دوره تغییر قابل توجهی است که بر کل زنجیره تامین از ابتدا تا مصرف کننده نهایی، تاثیر می گذارد. نیروی محرکه این مسیر تکامل، نه تنها ظرفیت تکنولوژیکی بخشی است که به طور فزاینده ای، در حال پذیرش فرایندهای هوشمند و 4.0 است، بلکه نوعی bottom-up push (فشار از پایین به بالا) نیز بوده که مدیون تقاضای مشتریان پیشرفته ای است که در جست و جوی محصولات سفارشی و پایدار هستند.

 

 

 

این موارد، موضوعاتی بودند که در کنفرانس Print4All که توسط Argi، Acimga و  Fiera Milano ( انجمن چاپ را در تاریخ 21 و 22 مارس فراخواند) برگزار شد، مورد توجه قرار داشتند. در میان نمایشگاه های برگزار شده در طی این سالها، این رویداد فرصتی کلیدی برای گردهمایی، بحث و تبادل نظر بود.

 

در طی انقلاب صنعتی چهارم  که با بهره مندی از امکانات حاصل از 5G ، هوش مصنوعی و صنعت 0.4 ، فرایندهای صنعتی و عادات مصرف، شدیدا در حال تغییر هستند، اختراع قرن پانزدهم گوتنبرگ می تواند یکی از محرکه های نوآوری باشد.  تخمین زده می شود بیش از 900 استارتاپ در جهان به چاپ اختصاص داده شده و در سال گذشته حدود 1 میلیارد دلار درآمد کسب کرده اند.

در این زمینه ، بسته بندی در حال کشف راه حل های جدیدی است تا بتواند به جایگاه بهتری نسبت به گذشته دست یابد. برای مثال،  ستون های انرژی می توانند با استفاده از کد چاپ شده روی بسته بندی ، لیست موزیک تمرین ورزشی را به تلفن هوشمند ارسال کنند ، برچسب موجود روی بطری آبجو می تواند یک تست هوشیاری دیجیتالی را فعال کند ، داروها می توانند یک سیستم متصل چاپ شده روی سطح داشته باشند تا بتوانند هر گونه مشکلی را مستقیماً از طریق وب به سازنده، انتقال دهند.

چاپ ، قابلیت جذب مصرف کنندگان جدیدی را داردکه دیگر از داشتن آنچه که دیگران دارند،  راضی نیستند و خواهان  نقش فعالی در ایجاد محصولاتی که خریداری می کنند، هستند. طبق تحقیقات اخیر ، بیش از 50٪ مصرف کنندگان، علاقه مند به خرید محصولات ساخته شده برای اندازه گیری هستند و به ازای هر 5 نفر، 1 نفر تمایل دارد که  20٪ بیشتر برای محصولات سفارشی بپردازد. تخمین زده می شود که ارزش بازار محصولات سفارشی در سال 2021 به 31 میلیارد دلار خواهد رسید  که در واقع،  رشد 55 درصدی در سال 2016 است (منبع: Deloitte Consumer Review 2015).

 

 

برندها،  دقیقا در سفارشی سازی انبوه،راه حلی را یافتند که رقابتی بوده و نیازهای نسل هایی که سال ها از تحقیقات بازار و Gen Z رمزآلود ، فرار کرده اند را برآورده می نماید که البته به سرعت آنها  را جایگزین می کند.

 

 

بنابراین ، سفارشی سازی (شخصی سازی)،  یکی از دستورالعمل های اصلی استراتژی های بازاریابی فعلی جهت جلب رضایت مشتریان است چون می تواند با استفاده از تکنیک های بسیار پیشرفته چاپ، حتی محصولات سریالی را نیز منحصر به فرد سازد

اما عوامل بیشتری وجود دارد که باید آنها را مد نظر قرار داد . توجه روزافزون مصرف کنندگان به مسائل زیست محیطی و قوانین سختگیرانه ملی و اروپایی در مورد مواد بسته بندی – از جمله کاغذ ، پلاستیک ، شیشه و چوب – باعث افزایش تمایل به انتخاب اقتصاد دورانی Circular Economy میگردد.

 

 

 

تکنولوژی ها قادر به کاهش اندازه و وزن بسته بندی،  هستند و استفاده از جوهرهای آبی و چسب های سازگار با محیط زیست که از  نشاسته  ساخته شده اند، باعث افزایش درصد مواد بسته بندی قابل بازیافت می شوند ، حتی در برخی  موارد مانند کاغذ و مقوای کاروگیت این افزایش،  بیش از 80٪ است.  این اتفاق، تاثیر محیطی کمتر و  امکان داشتن محصولات ایمن حتی در عصر تجارت الکترونیکی که به شدت نیاز به بسته بندی های ثانویه (جعبه های پیک که توسط انواع  فروشگاه های الکترونیکی به منازل ما تحویل داده می شوند

 

 

دوباره یادآور می شویم که صنعت چاپ، در میان مرحله تکامل هست و از نظر راه حل های فنی کم اثر و استراتژی های ارتباطی، به عنوان یک ضامن، عمل می کند و هم چنین به عنوان ابزار اصلی  پیام “سبز” در نظر گرفته می شود که توسط محصول، منتقل می گردد.

کنفرانس Print4All  بعدی در سال 2020 در Fiera Milano. برگزار خواهد شد.

امتیاز کاربران: هنوز امتیازی ثبت نشده!

منبع
ایپینا/مترجم سوسن ریاحی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن