پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران
دوشنبه15 آذر 1400     Monday, December 6, 2021
1400/08/06
کدخبر :
58369
272

چشم انداز چاپ پارچه و پوشاک در دنیای پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

وب سایت Research and Market اعلام کرد که با وجود بحران کرونا و خسارت های سنگین آن بر اقتصاد صنعت چاپ، چاپ جهانی پارچه همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

حتما می دانید که شیوع کرونا در اواخر سال 2019 از چین آغاز شد و چین هم یکی از کشورهای مهم در صنعت پارچه به شمار می آید. با قرنطینه شدن چین و بسته شدن تمام راه های ارتباطی با این کشور، اولین پیش لرزه های کرونا برای صنعت چاپ پارچه اتفاق افتاد؛ بسیاری از برندهای مطرح دنیا حجم قابل توجهی از سفارشات خود را از چین گرفته بودند که روی دستشان ماند و از طرف دیگر، بسیاری از چاپخانه های پارچه در جهان که پارچه مورد نیازشان را از چین سفارش داده بودند، مجبور شدند که سفارشات خود را کنسل کنند. بعد از چین، دو کشور ایتالیا و اسپانیا هم که دو قطب بزرگ پارچه در جهان به شمار میروند، اعلام قرنطینه کردند و به این شکل بود که صنعت چاپ پارچه ی در اروپا رسما دچار بحران شد.  
در ماه مارچ 2019، کرونا هنوز به کشورهای آسیایی مانند پاکستان و ترکیه نرسیده بود و کارخانه های چاپ پارچه در این کشورها به کار خود ادامه می دادند، اما صنعت چاپ پارچه در دو روش سنتی و دیجیتال هرکدام رویه های خاص خودشان را دنبال کردند: در چاپ به روش های سنتی تر مانند اسکرین، بسیاری از چاپخانه ها به احتکار روی آوردند اما در مورد چاپ دیجیتال این اتفاق نیافتاد؛ چاپ دیجیتال پارچه با سرعت همیشگی خود به روند تولید ادامه داد تا اینکه ناگهان متوقف شد. دلیل این اتفاق هم این بود که مرکب های دیجیتال تاریخ انقضا دارند و احتکار آنها احتمالا منطقی نبود.
چاپ پارچه تا قبل از کرونا بسیار پر رونق بود. مشتریان برای چاپ پرچم ها، بنرها و تابوها پارچه ای، طراحی دکوراسیون، چاپ تی شرت و کلاه و دیگر منسوجات، به سراغ چاپخانه های پارچه می رفتند. اما حالا بعد از گذر از همه گیری کرونا، چشم انداز این صنعت به چه شکل است؟ به نظر می رسد که هرچه اوضاع عادی تر میشود و مردم به روال طبیعی زندگی بازمیگردند، صنعت چاپ پارچه و پوشاک هم به رونق روزهای قبل از کرونا بازمی گردد. 

یکی دیگر از علت های اصلی رونق صنعت چاپ پارچه این است که هرروز مردم بیشتری با آگاهی از بحران محیط زیست، کیف ها، کیسه ها و زنبیل های پلاستیکی را کنار می گذارند و به اجناس پارچه ای روی می آورند. هرچه باشد پارچه ها بسیار بیشتر از پلاستیک ها دوستدار زمین هستند و به پاداش همین ویژگی شان، در بسیاری از قسمت ها جایگزین های مناسبی برای پلاستیک ها قلمداد می شوند. دلیل دیگر این جایگزینی این است که پارچه ها نسبت به پلاستیک ها مقاوم تر هستند و در طول زمان کیفیت و ویژگی های ظاهری خود را بهتر حفظ می کنند. مثلا زنبیل ای خرید پارچه ای را در نظر بگیرید: آنهایی که از پارچه دوخته می شوند نه تنها چندین برابر بیشتر از زنبیل های پلاستیکی عمر می کنند، بلکه در اکثر موارد هم جذابتر و مد روزتر از رفقای پلاستیکی شان هستند.
دراین میان، به نظر می رسد که ماشین آلات چاپ دیجیتال پارچه هم با استقبال بیشتری نسبت به گذشته رو به رو شوند. در سال 2019، ارزش جهانی چاپ پارچه 146.5 میلیارد دلار تخمین زده شد و پیش بینی شد که این رقم تا سال 2025، با رشد مرکب سالانه ی 8.9 درصد، به 260 میلیارد دلار می رسد. نتیجه ی مطالعات Research and Market در حوزه ی چاپ دیجیتال پارچه نیز نشان می دهد که ارزش این صنعت در سال 2019، 2.2 میلیارد دلار بوده که انتظار می رود تا سال 2027، به رقم 8.8 میلیارد دلار برسد. این یعنی در بازه ی زمانی سال 2021 تا 2027، ارزش چاپ دیجیتال پارچه با رشد سالانه ی 19.1 درصدی، چهار برابر خواهد شد.
 
چاپ دیجیتال پارچه از روش چاپ جوهرافشان استفاده می کند که به کاربر این امکان را می دهد که هر طرح و رنگ دلخواه خود را بدون محدودیت بر روی هر نوع پارچه ای چاپ کنند. مرکبی که برای چاپ پارچه ی دیجیتال انتخاب میشود، بر حسب نوع پارچه مانند کتان، ابریشم یا پلی استر، متفاوت است. برای چاپ، رول پارچه را به درون دستگاه تغذیه می کنند و بعد طرح و رنگ با پاشش جوهر بر روی پارچه تشکیل می شود. بعد از فرآیند چاپ، برای خشک کردن پارچه از دستگاه های هیتر یا بخار استفاده میکنند. چاپ دیجیتال پارچه به خاطر مزیت هایی که نسبت به روش های سنتی دارد، هرروز تولیدکنندگان بیشتری را به خود جذب می کند.
یکی از مهمترین این مزایا، فناوری های فوق پیشرفته ی چاپ دیجیتال مانند فناوری DTG ست که از چاپگر جوهرافشان اصلاح شده برای چاپ مستقیم بر روی پارچه استفاده می کند. چاپ DTG نسبت به روش های سنتی تر، راحتتر، تمیزتر و پرسرعت تر است. همچنین کیفیت و وضوح چاپ DTG مخصوصا در مورد طرح های پیچیده، چندین برابر روش های سنتی است.

پیش بینی می شود که با پیشرفت کشورهای در حال توسعه مخصوصا در ناحیه ی آسیا پاسیفیک و خاور میانه، افزایش شهرنشینی و افزایش درآمد مردم، تقاضا برای پارچه های چاپی با کیفیت و مد روز بیشتر شود، و افزایش استفاده از پارچه در دکوراسیون و تزیینات، باعث رونق کسب و کار در این صنعت خواهد شد. البته یکی از چالش مهم در مسیر چاپ دیجیتال پارچه، نوسان قیمتی شدید در مواد اولیه، قطعات و مرکب های چاپ دیجیتال است که رشد آن را با موانعی رو به رو می کند. همچنین استفاده از مرکب چاپ دیجیتال برای پوشاک نوزادان و افراد سالمند هم ممکن است خطراتی را برایشان به وجود آورد. با اینحال، پیشرفت فناوری هایی مانند چاپ هات ملت برای پارچه و توسعه ی کاربردهای چاپ سه بعدی ممکن است پتانسیل های تازه ای برای رشد این صنعت ایجاد کند.

چاپ سفارشی و شخصی سازی شده، و تحویل سریع سفارشات هم که این روزها به روند جهانی تبدیل شده، از نقاط قوت چاپ دیجیتال در این صنعت محصول میشود و مشتریان میتوانند سفارشات پارچه ای خود را در هر شکل، طرح، و با هر ویژگی دلخواه خود و البته با کمترین هزینه سفارش دهند.

در ماه جون سال 2020، وب سایت Research and Market اعلام کرد که با وجود بحران کرونا و خسارت های سنگین آن بر اقتصاد صنعت چاپ، چاپ جهانی پارچه همچنان به رشد خود ادامه می دهد و تخمین زده می شود که تا سال 2027، حجم چاپ پارچه در این صنعت با رشد سالانه ی 3.6 درصدی، به 7.7 میلیارد متر مربع برسد. با این اوصاف، میتوانیم انتظار داشته باشیم که چاپ دیجیتال نیز به رشد خود در میان دیگر روش های چاپ پارچه ادامه دهد و تحولات گسترده ای را در این صنعت ایجاد کند.
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به "پایگاه اطلاع رسانی چاپ دیجیتال ایران"است.